Mercedes verbergt misschien betrouwbaarheidsproblemen met de motor, zo vermoedt RacingNews365 Formule 1-journalist Dieter Rencken. Dat geeft de ervaren journalist aan in de nieuwste podcast van de internationale versie van RacingNews365. Hij spreekt zijn vermoedens uit na een weekend waarin Valtteri Bottas klaarblijkelijk een nieuwe motor aan moest spreken, nadat hij nota bene een race eerder op Monza ook al zijn motor had gewisseld. Te meer omdat ook Nicholas Latifi zijn Mercedes-krachtbron ook moest wisselen, sluit Renken niet uit dat er iets meer speelt waar de buitenwereld nog geen weet van heeft. "We horen steeds maar dat die motor gewisseld werd omdat er een endplate gebarsten was en in het geval van Latifi omdat men 'iets' had ontdekt. Ik vraag me nu echt af of Mercedes toch met betrouwbaarheidsproblemen van enig soort kampt. Ik wil het nog geen probleem noemen, maar toch zeker wel een hindernis. Er zijn wat dingen gaan die in mijn ogen het verloop van het seizoen kunnen beïnvloeden." Tegenover de mogelijkheid van betrouwbaarheidsproblemen, staat de betrouwbaarheid van de Honda-motor van Red Bull, die onder andere bij Max Verstappen onder de kap ligt: "Honda lijkt alle problemen onder controle te hebben. Verstappen had geen nieuwe motor aan hoeven te spreken als hij er geen had afgeschreven bij zijn crash op Silverstone. Het is niet gezegd dat hij hem dan misschien toch had genomen, maar het was niet strikt noodzakelijk geweest. Door die crash was het op enig moment wel strikt noodzakelijk."
Overigens sluit Rencken niet uit dat Mercedes de motor van Bottas wel degelijk wisselde om Verstappen in het achterveld op te vangen. Dat pakte in dat geval dan niet goed uit, want Verstappen ging opmerkelijk eenvoudig voorbij aan de Fin: "We waren sowieso behoorlijk verrast over die call van Mercedes. Er zijn dan meerdere scenario's mogelijk." "Eén scenario is dat men wel degelijk een probleem had en dan mag je met recht spreken van een betrouwbaarheidsprobleem. Men sprak over wat ontstane schade, maar die was niet bijzonder zwaar van aard. Dus het laat zich aanhoren als een halve waarheid. Laten we Mercedes daarin het voordeel van de twijfel geven." "Maar iets lijkt er niet te kloppen en dat kan iets zijn waar ze geheimzinnig over doen. Nu heb ik geen problemen met dat soort tactieken, laat ze het vooral zo spelen. Ik zal ze niet bekritiseren als dat zo is. Maar als dat niet zo is, dan vrees ik toch echt voor betrouwbaarheidsproblemen, meer bepaald voor de auto van Lewis Hamilton." "Ik begin me meer en meer te verbazen over de kreukels bij Mercedes", vervolgt Rencken, die de oorzaak daarvan zoekt in cruciale aanpassingen aan het werknemersbestand: "Je had natuurlijk Andy Cowell, CEO van de motorafdeling, die anderhalf jaar geleden Mercedes verliet en hebt James Allison die op dagelijkse basis de controle uit handen heeft gegeven." "Ik begin me nu ook echt af te vragen hoe ze zo veel mensen hebben kunnen verliezen aan Red Bull Powertrains. Ik vraag me echt af op welk vlak het voordeel níét voorzichtig naar Red Bull begint te verschuiven."
Meest gelezen