Volgens de Italiaanse tak van Motosport is Ferrari hard op weg om een nieuwe, pijlsnelle motor te ontwikkelen voor het 2021-seizoen. Ondanks dat de 2021 power-unit niet als revolutionair kan worden gezien, is men ten opzichte van dit seizoen een aantal belangrijke details aan het wijzigen. Deze moeten ervoor zorgen dat de motor niet alleen past in de 2021-bolide, maar ook uitstekend zal aansluiten bij het nieuwe design van de 2022-wagen. Zo zal Ferrari volgend seizoen gebruik maken van een kleinere turbo, een verder ontwikkelde MGU-H en een innovatief intercooler-systeem. Deze wijzigingen moeten ervoor zorgen dat Ferrari de 30 verloren pk's van 2019 weer kan goedmaken. Daarmee zal men de achterstand naar Mercedes nog niet compleet kunnen overbruggen, aangezien de achterstand op de Duitsers op dit moment een duizelingwekkende achterstand van 50pk zou bedragen. Toch heeft de Scuderia er veel vertrouwen in dat men de juiste weg is ingeslagen. Gedurende het seizoen heeft men ervoor gekozen om de zoals de Italianen het beschrijven 'weg van de geleidelijkheid' te kiezen. Dat betekent dat men stap voor stap de wagen onder handen zal nemen en niet voor rigoureuze aanpassingen aan de bolide zal kiezen. Daarmee lopen de Italianen namelijk te veel risico wanneer een keuze verkeerd zou uitpakken. Ook bij de ontwikkeling van de nieuwe motor is er duidelijk gekozen voor kleine aanpassingen, in plaats van een compleet ander design. Ferrari probeert ervoor te zorgen dat de verbrandingskamer in de motor sneller zal werken. Dat gedeelte van het project wordt ook wel het 'SuperFast'-gedeelte genoemd door de engineers op de fabriek in Maranello. Men gaat er namelijk vanuit dat het versnellen van de verbranding van de brandstof automatisch zal zorgen voor meer pk's en dus snelheid. Ook het energiesysteem wordt door de Italianen onder handen genomen. Het nieuw ontwikkelde gedeelte van de MGU-H zal de energie sneller moeten opslaan en de turbo moet de opgespaarde energie sneller kunnen verwerken. Een verkleinde versie van de turbo zal voor de optimale afstemming met het MGU-H gedeelte zorgen. Reed Verstappen nou echt zo'n slechte race in Turkije of is alle kritiek overdreven? Alles over de Turkse Grand Prix in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is.
Meest gelezen