Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waar houdt het op met Max Verstappen?

De afgelopen drie Grands Prix waren om door een ringetje te halen en niet geheel toevallig speelde Max Verstappen in alle races een hoofdrol. De Red Bull-coureur is beter dan ooit te voren en de grote vraag is dan ook: waar houdt het op?

Voor iedereen die er nog aan twijfelde: Max Verstappen is momenteel de beste coureur in de Formule 1. Hij beschikt nog niet over het beste materiaal, maar dat is voor de sport alleen maar een zege. De snelle Nederlander in een Mercedes zou zorgen voor een doodsaai seizoen, waarbij zijn concurrenten hem alleen na afloop van de race terug zouden zien. Natuurlijk, er zijn mensen die na de bovenstaande alinea de laptop dichtklappen en roepen ‘oranje bril’. Dat mag, dat is ieders goed recht. Feit is dat er geen enkele coureur het afgelopen jaar zo constant en foutloos gepresteerd heeft in de Formule 1, zelfs Lewis Hamilton niet. Verstappen heeft zijn teamgenoten weggevaagd, stond er iedere Grand Prix en deed dingen met zijn auto die mensen voor onmogelijk hielden. De Nederlander is niet alleen een nachtmerrie voor zijn teamgenoten, maar ook voor zijn overige rivalen. Daniel Ricciardo ontvluchtte het Red Bull-team en van Pierre Gasly is na elf races niet meer over dan een armoedig hoopje zonder zelfvertrouwen. Het was in Duitsland wederom pijnlijk om te zien hoe de Fransman compleet verzoop, daar waar zijn teamgenoot zijn pure klasse etaleerde. Recent sprak ik met Tom Coronel over Verstappen en wie zijn teamgenoot zou moeten zijn of worden. We kwamen beide tot de conclusie dat er eigenlijk geen enkele coureur staat te springen om de teamgenoot van de Nederlander te worden. Niet omdat het een dictator is binnen het team, maar wel omdat hij zo ongelooflijk goed is dat de kans dat je hem verslaat bijzonder klein is. Zo klein zelfs, dat dit het einde van jouw carrière in de top van de Formule 1 kan betekenen, of je moet op voorhand genoegen nemen met de rol van tweede rijder zoals Rubens Barrichello en Eddie Irvine deden aan de zijde van Michael Schumacher. Het maar de vraag hoeveel geduld Red Bull echt met Gasly heeft. Roepen dat hij ‘safe’ is, is een manier om hem even uit de wind te houden, maar zijn prestaties zijn abominabel. In Duitsland stapelde hij fout op fout, met een crash in de vrije training, diverse momentjes tijdens de regenrace en een domme actie in de slotfase. Bijna elimineerde Gasly niet alleen zichzelf maar ook Toro Rosso-coureur Alexander Albon. Als dat laatste was gebeurd dan was Helmut Marko ontploft en had de Fransman zijn biezen direct kunnen pakken. Wil Red Bull een rol gaan spelen in het WK bij de constructeurs dan heeft het een coureur nodig die minimaal het niveau van Bottas haalt en dat haalt Gasly niet getuige de 55 puntjes die hij in elf races wist te verzamelen. Liefst 107 minder dan Verstappen.

Wat Verstappen op het natte Hockenheim liet zien was van een ongekend niveau. In de openingsfase zat hij gevangen achter Valtteri Bottas en natuurlijk had ook Max zijn momentje, maar welke coureur had dat niet? Wat hij in zijn Red Bull liet zien in het tweede deel van de race was bizar. Het deed denken aan de heroïsche regenraces van Ayrton Senna en Michael Schumacher. Vijf seconden liep Verstappen weg in de eerste ronde na een van de safety car herstarts. Vijf seconden! Tel ze eens hardop... Daar waar Charles Leclerc, Valtteri Bottas en Lewis Hamilton zwaar in de fout gingen, reed Verstappen zijn ronden als een Zwitsers uurwerk. De ooit nog zo ruwe diamant is inmiddels zo geslepen dat hij van ware topklasse is. Een zeldzame diamant, eentje van pure klasse. Voor de Formule 1 is het niet te hopen dat Red Bull-Honda de sport gaat domineren. Beter zou het zijn als Red Bull net iets minder is dan de concurrentie, waarbij het talent van Verstappen ervoor moet zorgen dat hij zijn rivalen op de baan in directe gevechten verslaat. Het klinkt raar, wensen dat de auto van Verstappen niet de sterkste van het veld is of wordt. De reden is echter simpel: Max in de beste auto maakt de Formule 1 net zo saai als de periode waarin Schumacher in zijn hoogtijdagen met Ferrari dicteerde. Nee, laat ons dan maar lekker genieten van een strijdende, knokkende en sluwe Max die zijn concurrenten allemaal te slim en te snel af is. Niet alleen Nederland heeft goud in handen met Verstappen, dat heeft de hele Formule 1. De vraag is dan ook niet of Max binnen enkele jaren wereldkampioen wordt, maar waar het ophoudt. Menig record staat er al op zijn naam en veel records zullen nog verbroken gaan worden door Max. Het mooie is dat wij daar de komende vijftien jaar getuige van mogen zijn.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'