Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waar maakt Verstappen de meeste kans om nog te winnen?

Het seizoen is op tweederde, de wereldtitel is uit zicht. Max Verstappen lijkt het voor de rest van het seizoen te moeten hebben van dagsuccesjes. Op welke circuits is de Nederlander het meest kansrijk voor de zege?

De achterstand van Max Verstappen is groot na elf van de zeventien races in 2020. De Nederlander reed tot nu toe 83 punten minder bij elkaar dan kampioenschapsleider Lewis Hamilton, die op koers ligt om zijn zevende wereldtitel binnen te slepen. Het lijkt erop dat Verstappen zich moet richten op het winnen van zoveel mogelijk Grands Prix in plaats van wereldkampioen worden. Daarvoor heeft hij nog zes races de tijd op vijf verschillende locaties. Als eerste reist het Formule 1-circus af naar Portimao voor de Grand Prix van Portugal. Iedereen begint op nul op het Autodromo do Algarve en dat is in het voordeel van coureurs die zich nieuwe circuits snel eigen weten te maken. Verstappens vorige resultaat op een nieuw circuit, Mugello, biedt daarvoor hoop. Niet vanwege de race, die in bocht 2 eindigde nadat hij werd aangetikt, maar wel vanwege de snelheid die de Nederlander tentoonspreidde. De Red Bull-coureur wist in de vrije trainingen steeds binnen drie tienden van de snelste tijd te komen en kwalificeerde zich op een derde plaats. Daarbij gaf hij nog geen vier tienden toe op polezitter Hamilton. Ook de race op Imola direct na de Portugese Grand Prix biedt hoop voor de Nederlandse Formule 1-fans. Eveneens vanwege het feit dat de huidige Formule 1-auto's nog niet eerder op het circuit zijn geweest, maar ook omdat de baankarakteristieken lijken op die van Mugello, de Nurburgring en ook op die van Portimao. Op de twee eerstgenoemde circuits kon Verstappen zich gedurende het weekend goed meten met de Mercedessen. Een ander circuit wat Red Bull goed zou moeten liggen is Istanbul Park, waar de Grand Prix van Turkije wordt verreden. De baan kent veel snelle en mediumsnelle bochten waar de RB16 van Verstappen goed mee om kan gaan. Het circuit, dat door Bernie Ecclestone het mooiste circuit ter wereld werd genoemd, heeft nog recente Formule 1-ervaring. In 2011 werd er voor het laatst geracet en dat was ook de enige keer dat een Red Bull zegevierde. Sebastian Vettel won in dat seizoen de Turkse Grand Prix. Tot slot trekt de Formule 1 het Midden-Oosten in voor de laatste triple header van het seizoen. Eerst zal men tweemaal in Bahrein rijden, op twee verschillende lay-outs. Eerst vindt de Grand Prix van Bahrein plaats op de variant die altijd wordt gebruikt voor de race en een week later wordt de Grand Prix van Sakhir georganiseerd op de buitenste ovaal-achtige lay-out van het circuit. Het 'gewone' Grand Prix-circuit is normaliter geen baan waarop Red Bull hoge ogen gooit.. Sinds de invoering van de V6-turbomotoren in 2014 won er altijd een Mercedes of een Ferrari en nog nooit een Red Bull. Ook Verstappen zelf kende weinig succes in Bahrein tot nu toe. In 2016 werd de Nederlander er nog wel zesde in zijn Toro Rosso, maar in een Red Bull kwam hij nooit verder dan een enkele vierde plaats. In alle andere edities viel de Nederlander uit. Daarbij komt dat het circuit niet per se een baan is die de Red Bull goed zou moeten liggen en datzelfde geldt ook voor de buitenbaan waar een week later op wordt geracet. Er bevinden zich veel langzame bochten en dat geldt ook voor het Yas-Marina-circuit, waarop de Formule 1 het jaar afsluit. Ook dat is een Grand Prix die sinds 2014 een prooi is voor Mercedes, met een vergelijkbaar karakter als de circuits in Bahrein. Het moge duidelijk zijn: de meeste kans op een overwinning maakt Verstappen in de komende drie races. Behoudt Albon zijn Red Bull-stoeltje? Dit en nog veel meer andere onderwerpen worden uitvoerig besproken in de nieuwste RN365-podcast, die hieronder te beluisteren is. Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen blikken ook vooruit op de Grand Prix van Portugal.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"