Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waar moeten we op letten komend Formule 1-seizoen?

Over exact een week na nu weten wie de Grand Prix van Australië heeft gewonnen. Het Formule 1-seizoen staat op het punt van beginnen. Hoogste tijd dus om nog eens te kijken waar we in 2018 op moeten letten.

Driestrijd Natuurlijk was het de afgelopen jaren vooral Mercedes wat de klok sloeg. Ja, Ferrari en Red Bull deelden weleens plaagstootjes uit, maar het gevaar van een knock-out lag nooit op de loer. Het is aan die twee teams om daar verandering in te brengen. Het mag echter duidelijk zijn dat Mercedes als favoriet aan het seizoen begint, met Lewis Hamilton voorop. De Brit zal net als Sebastian Vettel op zoek gaan naar zijn vijfde wereldtitel. Natuurlijk zal Max Verstappen daar een stokje voor willen steken. De Red Bull-coureur staat voor zijn derde jaar bij de Brits-Oostenrijkse grootmacht. Of drie keer daadwerkelijk scheepsrecht is, is natuurlijk afwachten. De RB14 is volgens insiders een retegoede auto, maar de Renault onder de motorkap blijft het grootste vraagteken en mogelijk de achilleshiel van Red Bull. Achter het leidende drietal verdringen teams als Renault, McLaren, Force India en het in de winter verrassend sterke Haas F1 zich om te gaan voor de titel 'best of the rest', óf meer.

Rookies Dit jaar staan er twee rookies aan de start van het seizoen als we Brendon Hartley en Pierre Gasly daar even niet toe rekenen. Sergey Sirotkin stapt in bij WIlliams, terwijl Charles Leclerc de gelederen van het nieuwe Alfa Romeo Sauber versterkt. De twee zouden elkaar wel eens veelvuldig tegen kunnen gaan komen op de baan. De nieuwe Williams-bolide is vooralsnog geen kanon gebleken, maar nog altijd beter dan Sauber's C37. Van Leclerc mag op rijdersvlak gezien zijn status als supertalent echter meer worden verwcht dan van Sirotkin. Aan de Rus om te bewijzen dat hij zijn stoeltje écht aan zijn kwaliteiten dankt en niet zijn chequeboekje. De Fransen hebben er tien jaar op moeten wachten, maar eindelijk keert 'hun' Grand Prix van Frankrijk terug. Het circuit van Magny-Cours geeft het stokje over aan Paul Ricard. Die Franse omloop is een bonte verzameling van stukken asfalt, die in meerdere configuraties aan elkaar geschakeld kunnen worden. De Grand Prix van Frankrijk staat gepland op 24 juni.

Halo Het seizoen 2018 gaat de boeken in als het seizoen waarin de Halo voor het eerst zijn opwachting maakt. Verfoeid door de één, geaccepteerd door de ander. Maar laten we niet vergeten dat de Halo een nut dient, of althans, dat het als zodanig wel is ontworpen. De cockpitring moet coureurs beschermen tegen rondvliegende brokstukken als ook tegen auto's die over elkaar heen tuimelen. Alle testwerkzaamheden in Barcelona ten spijt, de Halo kun je in de praktijk heel moeilijk testen. Het wordt dus interessant om te zien hoe de uitvinding zich houdt als het een keer goed fout gaat met één of meerdere coureurs. Naast de Halo verandert er overigens wel wat meer in de Formule 1. De staande herstart wordt bijvoorbeeld ingevoerd. Na een code rood in de race, wordt het veld achter de safety car opnieuw naar de grid begeleid, waar ze vanuit stilstand de race weer hervatten. Waar de teams vorig jaar per auto nog vier motoren mochten gebruiken, staat er in de nieuwe reglementen dat drie toch echt de max is. Dat betekent dat de constructeurs nog voorzichtiger om moeten springen met het materiaal van Mercedes, Ferrari, Renault of Honda. Een andere optie is kiezen voor tactische motorwissels, om de motor toch vooral te kunnen blijven updaten, waarbij ze de gridstraffen voor lief nemen. Natuurlijk is ook de bandenselectie van Pirelli verder uitgebreid. Aan de onderkant zijn de nieuwe, supersnelle hypersofts toegevoegd. Aan de bovenkant doen de nieuwe superhards hun intreden.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris