Enigszins verrassend kwam de Mercedes tot leven in Singapore. Waar je normaal zou verwachten dat de Zilverpijlen in koelere omstandigheden beter voor de dag komen, deden ze dat nu ook in de hitte in Singapore. George Russell zette twee fabelachtige rondjes neer in Q3, de ene nog beter dan de andere.
Uiteindelijk was hij een kleine twee tienden sneller dan Max Verstappen, die P2 opeiste. De viervoudig wereldkampioen had de hoop om Russell met zijn laatste poging nog serieus te kunnen bedreigen, maar de vuile lucht achter de auto van Lando Norris zorgde ervoor dat Verstappen zijn rondje afbrak.
Het leidde tot een gefrustreerde Verstappen, die verder toch een tevreden man bleek te zijn. "Als je tegen mij had gezegd dat het weekend zo zou gaan, had ik er tot nu toe wel voor getekend. Dit is voor ons altijd een circuit geweest waar het heel lastig was. Als je voor pole kunt meevechten, doe je het gewoon heel goed." Hij erkende ook dat Russell en Mercedes het heel goed voor elkaar hadden.
Maar waar verloor Verstappen tijd op Russell? Een blik op de data vertelt ons dat de Mercedes-coureur een sublieme eerste sector afwerkte, en bovendien de snelste tweede sector in handen had. Maar vooral in het eerste deel slaat hij toe, zeker ten opzichte van Verstappen. De 28-jarige Nederlander moet daar tweeënhalve tiende toegeven op de polesitter, terwijl hij ook een tiende aan zijn broek krijgt in sector twee.
De tekst loopt verder onder de foto.
Eerder op het gas
In de laatste sector wint Verstappen wel een tiende terug, maar dat is niet genoeg om het Russell écht lastig te maken. Russell blijkt vooral op de langere rechte stukken sterk te zijn, terwijl Verstappen en ook Oscar Piastri in de bochten wat sneller zijn. Sowieso haalt Russell een hogere topsnelheid dan zijn twee concurrenten, namelijk 316 tegenover 314 kilometer per uur.
En in veel gevallen remt Russell eerder, maar kan hij ook eerder op zijn gas gaan bij het uitkomen van een bocht. Daar maakt hij een groot verschil mee. Russell zette een fabelachtig rondje neer op het zeer lastige circuit van Singapore, waar hij ook rijkelijk voor is beloond. Hij heeft de beste startpositie in handen op een circuit waar het zeer lastig is om in te halen.
De start zal dus cruciaal zijn, waarbij de run naar de eerste bocht niet heel lang is. Ondertussen zal Verstappen ook in zijn spiegels moeten kijken, want Piastri wil ongetwijfeld naar voren. Mocht Russell de leiding bij de start behouden, zal Verstappen moeten hopen op een chaotische race óf een strategische zet om de Mercedes-coureur te kunnen verslaan.
Pakt Max Verstappen weer een podium of zege? Bij Unibet ontvang je dan liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!