Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom alle nieuwe F1-bolides wel, maar ook weer niet op elkaar zullen lijken

Haas was het eerste team dat dit jaar haar nieuwe Formule 1-auto toonde aan de wereld. De komende weken zullen de andere negen teams volgen, maar weinig verschillen zullen er niet zijn tussen de auto's. Later misschien weer wel, alvorens dat volgens Haas weer zal verdwijnen.

Haas deelde op vrijdag de eerste kiekjes van haar nieuwe bolide. Het waren zogeheten renders , oftewel digitaal gefabriceerde foto's van de nieuwe bolide. Het draaide vooral om de livery, want de bolide zal er waarschijnlijk anders uit zien als het team in Barcelona neerstrijkt voor de eerste testdagen. Als teambaas Guenther Steiner in gesprek met onder meer RacingNews365 gevraagd wordt naar de nieuwe auto, geeft hij toe dat de auto over twee weken anders zal zijn. Hij benadrukt wel dat de auto zoals we die op de foto's zien, ooit het ontwerp was van Haas. "Je zal in Barcelona wel zien hoeveel de auto daar verschilt met de auto die we nu heb laten zien. We gaan niet zeggen dat het hetzelfde zal zijn, deze bolide was een stap in onze ontwikkeling." Tekst gaat verder onder het fotoalbum .

Grootste veranderingen ooit in F1

De VF-22, zoals de nieuwe Haas-bolide door het leven zal gaan, is compleet anders dan zijn voorganger. Niet heel raar, aangezien de nieuwe regels helemaal anders zijn. De man verantwoordelijk voor de F1-wagen, technisch directeur Simone Resta, onderschrijft dat. "Dit zijn de grootste veranderingen die ik me kan herinneren in de Formule 1. De uitdaging was bovendien dat we bij Haas ook nog de technische structuur aan het omgooien waren. We begonnen niet helemaal vanaf nul, maar het was wel een grote verandering." "Dat zorgde voor meer complexiteit naast de technische kant van de uitdaging voor de nieuwe auto. De 2022-regels zijn in 2020 nog veranderd, dus in 2021 was het een soort van nieuwe start voor iedereen." Een geluk bij een ongeluk voor Resta was dat hij zich maar met een project bezig hoefde te houden, nadat Haas door het rampjaar 2020 besloot om de 2021-bolide niet tot nauwelijks te upgraden. Daardoor kreeg de VF-22 veel meer liefde dan zijn voorganger. "Omdat we 2021 bijna helemaal hebben afgeschreven, heeft dat ons meer tijd en ruimte gegeven om ons op de nieuwe bolide te richten."

Auto's allemaal hetzelfde?

Op het eerste oog lijkt de bolide die Haas aan de wereld toonde bijna een kopie van de 'showmodellen' die de Formule 1 vorig jaar aan de wereld liet zien om alle fans warm te maken. Dat lijkt misschien zo, maar Resta is het daar niet mee eens. De duivel zit 'm in de details, oordeelt hij. "Het model dat we gezien hebben is in mijn optiek erg anders van de auto die wij eerder van de F1 zagen. Ja, er is dit jaar minder vrijheid voor de designers, dus op een manier zullen er wel minder verschillen zijn dan in het verleden." Dat alle auto's van de andere teams ook allemaal op die van Haas gaan lijken, denkt Resta dus van niet. Tenminste, niet als je inzoomt op de details. "Toch is er nog steeds veel potentie om vormen aan te passen, al kan dat op sommige vlakken beter dan op andere vlakken. Hoe de regels er nu uit zien, zitten er veel kansen in de details. Je weet wat men zegt, the devil's in the details ." "Ook al lijken de auto's misschien niet heel verschillend, er is genoeg potentie om dingen te veranderen en aan te passen. Er is veel potentie om nog meer extra performance uit de auto te halen", luidt zijn conclusie.

Teams kruipen tijdens het seizoen naar elkaar toe

Toch zullen de auto's van de tien F1-teams uiteindelijk steeds meer en meer op elkaar gaan lijken, zo voorspelt Resta. Ze zullen bij elkaar af gaan kijken en de ideeën van sommige teams zullen beter zin dan die van andere teams. Maar aan het begin van het seizoen hoeft dat niet zo te zijn. "Zoals we bij de laatste grote regelveranderingen wel hebben gezien, was de spreiding tussen de teams vaak groter dan voorheen. Die kans is er dus weer, dat de teams verder uit elkaar liggen, zeker als je kijkt hoe klein de verschillen vorig jaar in het middenveld waren." "De nieuwe regels zijn echter strikter dan voorheen, dus die kans wordt daardoor weer verkleind. Ik hoop dan ook dat die balans er voor zorgt dat de grid uiteindelijk dichter op elkaar zit." "Misschien niet op dag één, ook niet op dag twee, maar naar mate het seizoen vordert. Na het eerste kwart, misschien halverwege het seizoen, hoop ik echt dat het stap voor stap dichter op elkaar komt te zetten. We gaan zien of ik het bij het juiste eind heb, of juist niet", aldus de Haas-man.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"