Afgelopen donderdag schokte Sebastian Vettel de Formule 1-wereld door zijn pensioen aan te kondigen. Na 2022 stopt hij bij Aston Martin en in de Formule 1 als coureur. De geruchtenmolen kwam natuurlijk meteen op gang. Daniel Ricciardo, Nyck de Vries, Oscar Piastri, Fernando Alonso, het is slechts een kleine selectie van mogelijke opvolgers die de revue passeerden. Hoog op het lijstje met potentiële vervangers leek de Spanjaard bij de F1-experts niet te staan, maar achter de schermen waren de onderhandelingen al onderweg. Op maandag, vier dagen nadat Vettel aankondigde te gaan stoppen, werd Alonso al aangekondigd bij Aston Martin. Dat het zo snel is gegaan, toont aan dat de gesprekken tussen de twee partijen al langer liepen. Maar waarom gaat Alonso naar Aston Martin, een team dat er momenteel niet goed voor staat (P9 met 20 punten), terwijl hij rijdt voor Alpine (P4 met 99 punten)? Op papier niet logisch, maar in de praktijk zijn er meerdere factoren die zijn keuze een stuk begrijpelijker maken.
Piastri klopt op de deur
Bij Alpine heeft men in Formule 2-kampioen Oscar Piastri een groot talent klaar staan om Alonso op te volgen. Bij een nieuw contract voor de Spanjaard, die niet genoegen had genomen met een eenjarige verbintenis, had de Australiër waarschijnlijk wederom twee jaar aan de kant moeten staan bij Alpine. Het zal ongetwijfeld iets zijn dat heeft meegespeeld in de onderhandelingen tussen Fernando en het team. Recent riep de hoogste Alpine-baas nog dat er in 2024 een plekje zou zijn voor Alonso in het LMDh-programma van de Franse autofabrikant in het World Endurance Championship. Een teken aan de wand, want dan zou Fernando na volgend jaar af moeten zwaaien bij het Formule 1-team. Aangezien Ocon een contract tot en met 2024 heeft, werd Alonso op die manier enigszins weggezet als stoelwarmer voor Piastri. De jonge Alpine-coureur zou mogelijk nog een jaar bij een team als Williams worden gestald, maar de Fransen zien hem het liefst zo snel mogelijk in het zitje bij Renault. Dat hij snel een krabbel zal zetten onder een F1-contract, lijkt dan ook een formaliteit. Tot afgelopen donderdag had Alonso weinig onderhandelingsruimte, want waar moest hij dan naartoe? Toen kwam daar het nieuws over Vettel - waar Fernando misschien stiekem al langer van wist - en plots had hij weer een hele sterke positie in de onderhandelingen.
Grootse ambities bij Aston Martin
Alhoewel Alpine de laatste jaren stapje voor stapje wat beter wordt en dit jaar best of the rest lijkt te zijn in het middenveld, is de verwachte stap richting de topteams er nog steeds niet gekomen. 100 races, zo lang gaf Laurent Rossi het vorig jaar toen Renault werd omgedoopt tot Alpine. In 2025 zouden de Fransen moeten gaan strijden om de overwinningen. Tegelijkertijd is bij Aston Martin een soortgelijk plan uitgestippeld. De steenrijke eigenaar van de autofabrikant en het bijbehorende F1-team, Lawrence Stroll, heeft grootse plannen met het team. Hij pompte er al honderden miljoenen in en onderstreepte dat met de komst van Sebastian Vettel vorig seizoen en het wegkapen van grote technische namen bij teams als Red Bull. Resultaten leverde dat nog niet echt op. Er wordt momenteel druk gebouwd aan een gloednieuwe Formule 1-fabriek in Silverstone, waarmee het team de stap naar de absolute top hoopt te maken. Ambities die ook bij Alonso op zullen zijn gevallen. Enkele maanden geleden riep Alpine CEO Laurent Rossi bijvoorbeeld nog in een interview met deze website dat het voorlopig niet nodig is om de Alpine-windtunnel nog een upgrade te geven, ook al is deze misschien niet van het allerbeste niveau. De tweevoudig kampioen lijkt meer potentie te zien bij Aston Martin.
Alonso presteert nog steeds ijzersterk
Dit seizoen laat de inmiddels 41-jarige Alonso zien dat leeftijd maar een getal is. De Spanjaard presteert ijzersterk en weet prima partij te bieden aan teamgenoot Ocon en de rest van het middenveld. Alhoewel zijn bolide hem er momenteel van weerhoudt om mee te strijden met de toppers, zou hij dat in geschikt materiaal zeker kunnen. Menig Formule 1-fan verlangt daar naar en ook Lawrence Stroll zal niets liever willen. Zelfs al weet Aston Martin misschien net niet helemaal op het niveau van de toppers te komen, dan heb je met Fernando iemand die waar nodig dat laatste beetje uit een wagen kan persen. Hoe lang hij nog 'houdbaar' is, dat is de vraag, maar duidelijk is wel dat hij momenteel nog zeer goed presteert.
Schat aan ervaring
Goed. Papa Stroll en iedereen bij Aston Martin zullen we het nooit hardop horen zeggen, maar hij zal ook begrijpen dat zijn zoon misschien niet uit het allerfijnste racehout is gesneden. Je hebt een ervaren kracht nodig naast iemand als Lance en zeker als je een team vanuit het middenveld naar de top wil brengen heb je daar gewoon een absolute topper voor nodig. Namen als Piastri, De Vries, Albon of andere relatief jonge of onervaren coureurs vormen samen met Stroll nou niet bepaald een duo waarmee je de strijd voor een wereldtitel aan zou kunnen gaan. Met Alonso heb je een enorme schat aan ervaring in huis gehaald, die het team verder kan brengen dan menig andere vervanger van Vettel had gekund.
Geld?
Als Alonso naar zijn bankrekening kijkt, dan zal hij hoogstwaarschijnlijk niet denken 'oh, dat valt vies tegen'. Nee, Fernando en de volgende zeven generaties Alonso's zouden daar nog wel even op kunnen teren, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij niet ook in de herfst van zijn carrière nog het maximale eruit wil persen. Bij Aston Martin hadden ze natuurlijk recent een financiële meevaller gehad: Vettel stopt er mee! Dat leverde weer een mooi bedrag op op de begroting dat kon worden ingezet om Fernando over te halen. Zoon Stroll zal bovendien relatief goedkoop zijn, omdat hij in principe ook gewoon met wat zakgeld van paps tevreden kan worden gehouden. Alle partijen blij: Alonso heeft weer een nieuwe uitdaging voor minimaal de komende twee jaar en Stroll senior heeft zijn boegbeeld voor Aston Martin binnen, zonder dat hij zich zorgen hoeft te maken dat de Saoedische aandeelhouders en sponsoren zich storen aan wereldverbeteraar Vettel. Bovendien komt Alonso bij Aston Martin enkele oude bekenden tegen. Martin Whitmarsh bijvoorbeeld, die tijdens Fernando's eerste stint bij McLaren de teambaas was, maar ook andere kopstukken, zoals hoofd communicatie Matt Bishop. Een perfecte match? De tijd zal het uitwijzen, maar F1-fans mogen in ieder geval nog even genieten van de oude, sluwe vos genaamd Fernando Alonso.
Meest gelezen