Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Waarom Andretti nog alle kans maakt om op de grid te staan in 2026

Begin 2024 liet de F1-organisatie weten dat zij adviseren om Andretti niet deel te laten nemen in de Formule 1 in 2025 of vanaf 2026. Daarbij gaven ze wel aan dat Andretti vanaf 2028 mogelijk wél welkom is, mits General Motors met Andretti zal in stappen. Daarmee leek het erop dat de deur van de Formule 1 op de korte termijn volledig dicht ging voor het Andretti-project. Dat ligt voorlopig echter toch anders.

Andretti Cadillac
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Andretti Cadillac

Zoals bekend wil Andretti heel graag instappen in de koningsklasse van de autosport. Men lijkt de zaken goed op orde te hebben om in zelfs in 2025 al in te kunnen stappen, maar de F1-organisatie werkt nog niet mee. Zij lieten onlangs namelijk weten een negatief advies te geven over de mogelijke toetreding van Andretti in de Formule 1 in 2025 of 2026. Daardoor kregen veel F1-fans het gevoel dat Andretti in ieder geval vóór 2028 geen kans zal maken om in de Formule 1 te komen. Toch is de kans dat dit wél gaat gebeuren nog altijd aanwezig.

De FIA liet eerder namelijk weten dat zij op basis van de sportieve, technische en financiële regelementen akkoord zouden zijn met een intrede van Andretti in de Formule 1. Dat advies gaf men op basis van een dik boekwerk dat Andretti moest aanleveren, over hoe zij het F1-project aanpakken. Daarna was het aan de FOM (F1-organisatie) om een beslissing te maken over de commerciële meerwaarde van Andretti in de F1. Daarover gaf de FOM dus een negatief advies, maar uiteindelijk ligt de ultieme beslissing over de mogelijke deelname van Andretti in de Formule 1 nog altijd bij een combinatie van de FIA en de FOM. De FIA is namelijk de eigenaar van de Formule 1. Liberty Media draagt zorg voor het commerciële gedeelte van de Formule 1.

Natuurlijk zal de FIA het advies van de FOM zorgvuldig bekijken, en waarschijnlijk extra vragen stellen aan de FOM, maar de deur is absoluut nog niet gesloten voor Andretti. De 20 punten die de FOM in een document heeft opgesteld om Andretti een negatief advies te geven, zouden dan ook aan de kant kunnen worden geschoven door de FIA. Zij kunnen namelijk oordelen dat zij deze punten samen niet sterk genoeg vinden om Andretti om commerciële redenen uit te sluiten van deelname in de Formule 1. In de opgestelde conclusiepunten van de FOM lijkt men zich deels bezig te houden met sportieve factoren. Zo gelooft men niet dat Andretti in 2025 al competitief zou kunnen zijn en daarom dus ook geen commerciële meerwaarde kan bieden aan de sport.

Mochten de partijen het niet met elkaar eens worden, zouden de partijen zelfs bij de rechtbank kunnen eindigen, waar dan het lot van het F1-project van Andretti bepaald zal worden.

Andretti blijft geloven in F1-project vanaf 2026

Andretti heeft nog altijd veel vertrouwen dat men in 2026 op de grid zal staan. Men maakt in Amerika verschillende designs voor 2024 en 2025. Deze bolide(s) liet men op schaalmodel versie(s) al eens testen in de windtunnel van Toyota in Keulen. Een teken dat de Amerikanen serieus zijn, al zal men in 2025 niet deelnemen in de Formule 1. Toch blijft men designs maken, om zich zo voor te bereiden op 2026. Wanneer de 2026-regels officieel worden, zal men direct beginnen met het ontwikkelen van de 2026-bolide. Andretti heeft namelijk al veel personeel in dienst voor het F1-project en wil deze mensen natuurlijk bezig houden en daarom blijft men op dit moment werken aan designs voor de bolide van 2025.

De vraag op basis van het rapport van de FOM is echter hoe competitief Andretti kan zijn en welke financiële gevolgen dit heeft voor de F1. Bij de FOM kijkt men terug naar het verleden en concludeert men dat in de afgelopen decennia er weinig succesvolle nieuwe entrees van nieuwe teams zijn geweest in de Formule 1. Daarbij lijkt de FOM zich echter wel meer te hebben gericht op een entree van Andretti in 2025, dan op het seizoen 2026 wanneer de regels voor iedereen veranderen. Mocht Andretti in 2026 instappen, heeft men ook veel meer tijd om een competitieve bolide te bouwen.

Gezien de ervaring van Andretti in andere autosportseries, kun je je namelijk afvragen of Andretti daadwerkelijk zal floppen en of hier grote financiële gevolgen aan zitten voor de Formule 1. Kijkend naar het verleden zijn alle huidige F1-teams op de grid uiteindelijk ook vanuit andere klassen richting de Formule 1 gekomen.

Daarnaast valt het te betwisten of Andretti de F1 financieel niks zal brengen. De kans is namelijk aanwezig dat de welbekende autosportfamilie en het merk Andretti voor een enorme commerciële boost op de Amerikaanse markt zullen zorgen voor de Formule 1. Amerika is immers het land dat de Formule 1 probeert te veroveren, ook om financiële redenen.

Een Amerikaanse fan levert gemiddeld financieel gezien namelijk veel meer op dan fans van over andere delen van de wereld. Een voorbeeld daarvan is de National Football League (NFL, Amerikaans Football). In totaal kijken veel minder fans naar de NFL dan naar een combinatie van de Premier League, Serie A, Bundesliga en La Liga samen, maar toch verdient de NFL-organisatie jaarlijks meer dan al deze voetbalcompetities samen.

De commerciële gevolgen van een eventuele deelname van Andretti in de Formule 1 zijn daarom ook lastig te beoordelen. In de conclusies van de FOM komt niet duidelijk naar voren dat het een feit is dat Andretti de Formule 1 niet méér zal brengen en dat het juist andersom zou zijn, zoals aangegeven door de FOM. Mede om die reden zal Andretti nog altijd hoop hebben dat men in 2026 alsnog op de grid zal staan. Een van de voornaamste punten die de FOM heeft opgesteld, kan namelijk niet onomstotelijk bewezen worden.

In een statement liet Andretti eerder al weten dat men blijft doorwerken aan het F1-project. Dat zal men doen vanuit Indianapolis en Charlotte waar het team haar fabriek en kantoren heeft gevestigd. Vanuit die plaatsen zal men de komende maanden bijvoorbeeld ook gewoon door blijven gaan met het werven van F1-personeel. Andretti weet namelijk heel goed dat de FIA en de FOM uiteindelijk in overleg moeten om de definitieve beslissing te nemen en dat men daarom nog alle kans maakt om een deelname af te dwingen in 2026.

Concorde Agreement kan Andretti wél stoppen

Ondanks dat Andretti nog geen zekerheid heeft wat betreft de deelname in 2026, lijkt men bij Andretti zelf er nog wel altijd voor de volle 100% in te geloven. Een belangrijk teken, want dat betekent dat General Motors ook door zal blijven gaan met het ontwikkelen van de krachtbron voor 2028. Een honderden miljoenen dollar kostend project, waar men dus ook bij het hoofdkantoor van GM nog altijd in gelooft. Geruchten doen ook de ronde dat men al een grote naam heeft binnengehaald om het power-unit project te leiden. Mocht Andretti het voor elkaar krijgen om alsnog een deelname af te dwingen, lijkt het script voor de eerste afleveringen van een TV-serie over het project dan ook al klaar te liggen.

De vraag is echter hoe het proces nu precies verder zal lopen. In eerste instantie werd er algemeen aangenomen dat na de toezeggingen van de FIA op de eerder genoemde gebieden het aan de FOM was om een definitieve beslissing te nemen over de mogelijke deelname van Andretti in 2025 of 2026. Dat is dus niet het geval, doordat de FIA en de FOM alsnog in gesprek moeten met elkaar, over de bevindingen die ze beiden hebben gedaan in deze zaak.

Een risico voor Andretti is echter wél dat er op korte termijn een akkoord zou kunnen komen over het nieuwe Concorde Agreement, dat vanaf 2026 van kracht zal gaan. De FOM, F1-teams en de FIA zijn op het moment nog altijd in overleg over hoe dit nieuwe akkoord eruit moet komen te zien. De meeste teams lijken geen voorstander te zijn van een elfde team. Deze teams zullen er in de onderhandelingen van het nieuwe akkoord waarschijnlijk alles aan doen om het een potentieel elfde team zo lastig mogelijk te maken.

Zo waren er eerder al geluiden dat men de entree fee van 200 miljoen dollar naar 600 miljoen dollar wilde opschroeven. Een onwijs hoog bedrag dat waarschijnlijk niet door Andretti en GM betaald zal worden. Het entree-bedrag is echter niet de enige mogelijkheid om Andretti af te remmen. In het nieuwe akkoord zou men bijvoorbeeld kunnen vastleggen dat het maximale aantal teams op 10 wordt gezet. In dat geval zou Andretti alleen nog de Formule 1 in kunnen stappen door een ander team op te kopen.

De onderhandelingen tussen de FOM, F1-teams en de FIA leken in 2023 nog niet soepel te verlopen wat betreft een nieuw Concorde Agreement. Mocht daar begin 2024 echter verandering in komen, zouden de plannen van Andretti wat betreft de Formule 1 alsnog snel de ijskast in kunnen gaan. Dat is op dit moment echter nog niet het geval en dus zal men Amerika hard verder blijven werken aan het F1-project.

Ook interessant:

Verstappen wacht cruciale vuurdoop met Red Bull in Bahrein

Ja, beste Formule 1-fan, niet alleen de Formule 1-begint weer, maar ook de RacingNews365 Formule 1-podcast is terug van weggeweest. En dat na toch wel een enerverende winterperiode. Beluister 'm hieronder! Liever via YouTube? Dat kan ook. Dan druk je op deze link.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Max in China