vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Waarom de Braziliaanse Grand Prix één van de zwaarste F1-races is

De voorlaatste Grand Prix van het seizoen is, voor het vijfde achtereenvolgende jaar, de race in Brazilië. Het Autodromo José Carlos Pace in São Paulo staat erom bekend ontzettend zwaar te zijn voor de coureurs, die veelal uitgeputter dan dat op andere banen het geval is uit hun wagens stappen.

Het grote probleem van het circuit in Interlagos is dat het linksaf loopt, dus tegen de klok in. Er zijn slechts een handjevol banen op de Formule 1-kalender waarvoor dat eveneens geldt, te weten Baku, het Marina Bay Street Circuit en het Circuit of the Americas.

Wat is er zo lastig aan een circuit dat linksaf loopt? Nou, aangezien de meeste circuits voornamelijk rechtsaf gaan (dus met de klok mee), is de nek van de rijder beter getraind voor die omstandigheid. Slechts een aantal keren per jaar wordt de linkergroep van de nekspieren zwaarder belast dan de rechtergroep en dat is, voor sommige rijders, even wennen.

In het verleden bleek Interlagos een kwelgeest voor sommigen die niet honderd procent voorbereid waren. Zo zal Jos Verstappen de editie van het jaar 2000 niet snel vergeten. De vader van Max Verstappen, destijds actief voor het team van Arrows, reed een ijzersterke race. Jos kon ‘m echter niet bekronen met een puntenfinish, omdat hij laat in de wedstrijd terugviel door kramp in zijn nek.

Evenals het geval was in Mexico is de lucht in Brazilië ijler dan wat men gewend is in Europa, al valt het ten opzichte van het Autódromo Hermanos Rodríguez nog alleszins mee. Waar er in Mexico op ruim twee kilometer hoogte werd gereden, daar ligt de baan in São Paulo op iets minder dan een kilometer hoogte. Ook hier zullen de motoren dus een beetje ‘astma’ hebben, al zijn de verschillen minder groot dan wat in Mexico zichtbaar was.

Wat is er zo lastig aan een circuit dat linksaf draait? Nou, aangezien de meeste circuits voornamelijk rechtsaf gaan (dus met de klok mee), is de nek van de rijder beter getraind voor die omstandigheid. Slechts een aantal keren per jaar wordt de linkergroep van de nekspieren zwaarder belast dan de rechtergroep en dat is, voor sommige rijders, even wennen.

In het verleden bleek Interlagos een kwelgeest voor sommigen die niet honderd procent voorbereid waren. Zo zal Jos Verstappen de editie van het jaar 2000 niet snel vergeten. De vader van Max Verstappen, destijds actief voor het team van Arrows, reed een ijzersterke race. Jos kon ‘m echter niet bekronen met een puntenfinish, omdat hij laat in de wedstrijd terugviel door kramp in zijn nek.

Evenals het geval was in Mexico is de lucht in Brazilië ijler dan wat men gewend is in Europa, al valt het ten opzichte van het Autódromo Hermanos Rodríguez nog alleszins mee. Waar er in Mexico op ruim twee kilometer hoogte werd gereden, daar ligt de baan in São Paulo op iets minder dan een kilometer hoogte. Ook hier zullen de motoren dus een beetje ‘astma’ hebben, al zijn de verschillen minder groot dan wat in Mexico zichtbaar was.

Al met al is de Braziliaanse GP een zware fysieke uitdaging, zoals bijvoorbeeld de GP van Singapore dat ook is. Gezien de strakke trainingsregimes van tegenwoordig zal er waarschijnlijk niemand buiten de boot vallen, maar mocht iemand stiekem een dagje niet zijn linkernekspieren hebben getraind, dan krijgt deze het bijzonder zwaar in Brazilië!