Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de Formule 1-coureurs deze vrijdag geen meter rijden in Italië

Nee, je hoeft deze vrijdag niet klaar te zitten voor de vrije trainingen voorafgaand aan de Grand Prix van Emilia Romagna deze zondag. De vrijdag op het circuit in Imola staan namelijk niet in het teken van de vrije trainingen, maar van de persconferenties. Max Verstappen en zijn negentien collega's zullen deze dag geen meter afleggen.

Het Formule 1-circus strijkt dit weekend neer in de regio Emilia Romagna, waar deze zondag de gelijknamige Grand Prix op het programma staat. Op het befaamde circuit nabij Imola, genaamd het Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari, gaan de coureurs pas op zaterdag de baan op. Deze vrijdag wordt er namelijk geen meter gereden. Op Imola wordt er een nieuw format getest. In plaats van drie vrije trainingen (twee op vrijdag, één op zaterdag) wordt er slechts een enkele oefensessie afgewerkt. Op zaterdagochtend zal de eerste en laatste vrije training van het weekend worden verreden, alvorens men zich volledig focust op de kwalificatie en de race.

Een test met het oog op 2021

Dit seizoen zouden er in eerste instantie, voordat het o zo bekende virus wereldwijd opdook, 22 races op de kalender staan. Dat was een record: nog nooit werden er zoveel races in een seizoen verreden. Uiteindelijk werden het er 17 op de aangepaste kalender, maar die aangepaste kalender bleek meteen een mooie testmogelijkheid met zich mee te brengen. De komende jaren zullen er waarschijnlijk weer minstens 22 races op de kalender staan. De Formule 1-bazen behouden zich zelfs het recht om tot wel 24 races in te plannen zonder dat de teams daar iets tegen in kunnen brengen. Volgens de afspraken in het Concorde Agreement is de limiet momenteel op 24 gezet. Een dergelijk aantal aan races zorgt echter wel voor een enorme druk op de schouders van de teams en in het bijzonder de pitcrew. Daar waar de coureurs momenteel op vrijdag, zaterdag en zondag hun ronden rijden, zo moet het personeel de dagen daarvoor nog de garage opbouwen en draaien ze bovendien vaak lange dagen. Die slopende omstandigheden, in combinatie met de overvolle racekalenders van de toekomst, waarop ongetwijfeld veel achtereenvolgende raceweekenden zullen staan, zorgde ervoor dat de roep om een nieuw format harder en harder werd. De Formule 1-bazen hebben die oproep gehoord en testen het nieuwe format daarom dit weekend.

Waarom juist dit weekend?

In de zoektocht naar nieuwe circuits voor de gehavende corona-racekalender van 2020 kwamen de Formule 1-bazen onder andere uit bij Imola. Het prachtige circuit vormt een double header samen met de Grand Prix in Portugal, maar dat zorgt natuurlijk weer voor extra werkdruk bij het personeel, zeker aangezien we al twaalf raceweekenden in vier maanden tijd achter de rug hebben. Bovendien is de afstand tussen de twee circuits, Portimao en Imola, zeer groot. Je zou het misschien niet denken, maar de afstand tussen de twee circuits is 2500 kilometer. Dat is net zo ver als de afstand tussen Amsterdam en Moskou. Ook voor de chauffeurs die de vracht van alle Formule 1-teams van A naar B brengen is het dus een welkome verandering in het format. Op die manier zouden double en triple headers in de toekomst, zoals volgend jaar mogelijk Spa - Zandvoort - Monza , iets minder moeite kosten voor alle betrokkenen. Of het format daadwerkelijk in de toekomst zal worden toegepast, is nog niet zeker, eerst zullen de ervaringen van dit weekend worden meegenomen in de overweging. Duidelijk is dat vrijwel alle betrokkenen er naar snakken, maar het geeft de Formule 1-bazen wel de vrijkaart om in de toekomst nóg meer dan 22 races aan de kalender toe te voegen. De stoelpoten van Albon wankelen en Verstappen heeft zijn voorkeur al uitgesproken voor Nico Hulkenberg. Hoe lang laat Red Bull Albon nog spartelen? Dat en meer wordt er door autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen besproken in de nieuwste RN365-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
FIA CEO FIA legt functie neer