Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de gehate chicane in Miami 'onmisbaar' is: "We moesten wel"

Meerdere Formule 1-coureurs hebben geklaagd over de tweede sector van het Miami International Autodrome, en met name over de chicane in deze laatste sector. De organisatie van het evenement legt uit waarom de chicane onmisbaar is.

Hoewel het Miami International Autodrome over het algemeen in de smaak valt bij de Formule 1-coureurs, werd er veel geklaagd over de chicane in de tweede sector. De langzame bochten, waarbij de coureurs op lage snelheid 'omhoog' rijden in een snelle links-rechts combinatie, is een punt van kritiek voorafgaand aan de race in Miami. De chicane is echter belangrijk voor de veiligheid, zo laat Tom Garfinkel, Managing Partner van de GP van Miami, weten aan onder meer RacingNews365. "Ik weet niet of we goed genoeg hebben gecommuniceerd waarom deze chicane bestaat en waarom hij op deze locatie ligt. Het was noodzakelijk kwaad, eigenlijk, om het circuit groot genoeg te krijgen." "Hierdoor konden we de rest van het circuit veel beter maken. Die specifieke plaats (van de chicane, red.) is een lastig deel van het circuit, maar we moesten de coureurs daar erg vertragen. We hadden daar namelijk niet genoeg plaats voor een uitloopstrook." Zonder uitloopstrook is het voor de coureurs onveilig om op hoge snelheid te rijden.

Circuit in Miami wordt mogelijk later aangepast

De chicane ligt er met een duidelijke reden, maar er is ook ruimte voor verandering. "Ik heb met de Formule 1 en de FIA gepraat en ik denk dat er een mogelijkheid is om alles wat te veranderen, zodat het beter is", legt Garfinkel uit. "Maar het is voor nu noodzakelijk kwaad." Naast de chicane werd er ook veel gezegd over het asfalt. Er is mogelijk te weinig grip om goed in te kunnen halen. "We willen natuurlijk dat dat goed gaat. Als de coureurs niet van de racelijn af kunnen wijken, dan wordt er niet veel ingehaald. Dat is niet goed. We hebben het circuit ontworpen zodat er zo veel mogelijk inhaalplaatsen zijn. Op bepaalde plekken kan men inhalen, maar daarna kan iemand anders weer terug proberen te slaan." "Dat was de intentie, maar als je niet van de racelijn af kan, dan is inhalen ook niet mogelijk. We moeten daar heel goed naar gaan kijken en we gaan er voor zorgen dat we alles aanpassen als dat nodig is." De aanpassingen zullen echter niet gelden voor de GP van Miami dit jaar.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'