Het is natuurlijk een gerucht dat voor dikke headlines zorgt, maar ook een gerucht dat om meerdere redenen kant noch wal raakt. En zelfs al zou Charles Leclerc Helmut Marko op zijn schouder hebben getikt, dan zijn er alsnog honderd redenen te bedenken waarom Red Bull de Monegask een nee zal hebben verkocht. En nog eens honderd redenen waarom Leclerc het zelf helemaal niet moet willen. Red Bull is immers een team dat op alle mogelijke manieren om Max Verstappen heen gebouwd wordt. De Nederlander wordt nadrukkelijk naar voren geschoven om alle grote prijzen te winnen. Natuurlijk was er de dreiging (of waren ook dat vooral geruchten?) dat Verstappen zijn oog had laten vallen op Mercedes, maar daarvoor was hij afhankelijk van onderpresteren van Red Bull. Nu Red Bull op alle vlakken geweldig scoort, kan Verstappen zich op geen enkele ontsnappingsclausule beroepen en zal hij dat ook niet willen. Dit is waarvoor hij al die jaren al bij Red Bull is gebleven en waarom hij ook in de komende jaren trouw zal blijven aan Red Bull. En daar kan Red Bull echt geen tweede haantje bij gebruiken. Een 'dreamteam' met Verstappen en Leclerc kan evengoed uitmonden in een nachtmerrie als de twee teveel op elkaar gefocust zouden zijn. En ja, dat Ferrari op dit moment niet het team is om mee te winnen, dat is overduidelijk. Dat roept Ferrari zelf ook om het hardst. De Scuderia zet in op 2022 als de nieuwe technische reglementen hun intrede doen in de Formule 1. De afgelopen twee jaar zijn verloren jaren, maar volgend jaar kan alles anders zijn en dat moet ook Leclerc weten. Bovendien kan het evengoed ook de andere kant op werken. Ferrari kan in 2022 weer goed zijn, terwijl het nog niet is gezegd dat Red Bull volgend jaar net zo goed is als dit jaar. Met dat soort onzekerheden is het sowieso beter voor Leclerc om Ferrari trouw te blijven, te meer omdat hij daar in een omgeving zit die op hem wordt afgestemd, dit in tegenstelling tot Red Bull, dat wordt opgehangen aan Verstappen. Het contract van Leclerc loopt eind 2024 af, dat van Verstappen eind 2023. Wie weet wat er tegen die tijd staat te veranderen, maar voor nu lijken Verstappen en Leclerc bij hun respectievelijke teams misschien wel de grootste zekerheden op de Formule 1-grid.
Meest gelezen