Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de geruchten over Red Bull en Audi hoogst onwaarschijnlijk zijn

Deze week deden er vanuit Duitse media geruchten de ronde dat Red Bull en Audi in de toekomst de handen ineenslaan, iets waar Honda moeite mee zou hebben. Dat Audi daadwerkelijk nu al een kandidaat kan zijn voor Red Bull is echter zeer onwaarschijnlijk.

Ja, Honda en Red Bull waren het eens geworden over het overnemen van de krachtbronnen en de intellectuele eigendomsrechten, maar dat het zo lang duurde voordat men er daadwerkelijk uit was, had volgens Duitse publicaties te maken met een mogelijke deal met Audi. De Duitse autofabrikant zou in willen stappen in de Formule 1, waarbij een samenwerking met Red Bull 'voor de hand' zou liggen. Dat zou voor vertraging hebben gezorgd in de onderhandelingen met Honda, want Honda zou niet willen dat data en kennis in handen zouden vallen van de concurrent. Aan die hele redenering zitten, hoe interessant het ook klinkt, echter wat haken en ogen. Zo is stellen dat Audi toe wil treden tot de Formule 1 zeer prematuur. Dat gaat sowieso niet gebeuren onder het huidige motorreglement, dus sowieso niet in de komende twee, drie, vier jaar. Omdat het nog totaal niet bekend is hoe de motoren er na die periode uit gaan zien, is het onwaarschijnlijk dat Audi zich nu al committeert aan de Formule 1, laat staan gesprekken voert met Red Bull. Dat is ook wat Formule 1-CEO Stefano Domenicali aangaf in gesprek met onder andere RacingNews365: "Het is zeer onwaarschijnlijk dat in de komende twee à drie jaar nieuwe (motor)fabrikanten toetreden tot de Formule 1. We zijn nu immers nog bezig plannen te maken die het voor nieuwe partijen interessant maken om naar de F1 te komen."

De periode van enkele jaren tot de nieuwe motorreglementen worden ingevoerd, maakt tevens dat de vermeende redenering van Honda mank gaat. Honda zou bang zijn dat kennis en data in de verkeerde handen vallen, maar na vier jaar waarin de ontwikkeling van de motoren ook nog eens bevroren zou worden, is de techniek in de motor al compleet achterhaald en dus is de informatie niet meer interessant. De belangrijkste reden echter om vraagtekens te plaatsen bij de geruchten, is het gedrag van Red Bull zelf. Al in november spoorde teambaas Christian Horner andere teams er toe aan om akkoord te gaan met een engine freeze. Dat zou hij natuurlijk nooit doen als men nog niet zeker was van een deal met Honda. Zo wel, dan zou hij hoog spel spelen: inzetten op een engine freeze om er vervolgens achter te komen dat Honda niet aan boord is? Zeer onwaarschijnlijk. De kans dat Red Bull eind vorig jaar al min of meer de toezegging van hulp na 2022 zou hebben gekregen, is vele malen groter dan de kans dat Horner op deze manier zou pokeren met de reglementen en de eigen geloofwaardigheid naar andere teams toe als inzet. Natuurlijk is een mogelijke deal met Honda eindig, maar gesprekken met nieuwe partijen kunnen pas inhoudelijk gevoerd worden als duidelijk wordt wat er van nieuwe motorfabrikanten vanaf 2025 of 2026 wordt verwacht. De technisch directeur van de Formule 1, Ross Brawn, stelde onlangs dat men daar dit jaar zeker duidelijkheid over wil hebben. Tot die tijd moet Red Bull even geduld hebben.

Viaplay
x
LIVE Reacties na verrassende eerste vrije training GP China