Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Waarom de geruchten over Red Bull en Audi hoogst onwaarschijnlijk zijn

Deze week deden er vanuit Duitse media geruchten de ronde dat Red Bull en Audi in de toekomst de handen ineenslaan, iets waar Honda moeite mee zou hebben. Dat Audi daadwerkelijk nu al een kandidaat kan zijn voor Red Bull is echter zeer onwaarschijnlijk.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Sean Bull Design

Ja, Honda en Red Bull waren het eens geworden over het overnemen van de krachtbronnen en de intellectuele eigendomsrechten, maar dat het zo lang duurde voordat men er daadwerkelijk uit was, had volgens Duitse publicaties te maken met een mogelijke deal met Audi. De Duitse autofabrikant zou in willen stappen in de Formule 1, waarbij een samenwerking met Red Bull 'voor de hand' zou liggen.

Dat zou voor vertraging hebben gezorgd in de onderhandelingen met Honda, want Honda zou niet willen dat data en kennis in handen zouden vallen van de concurrent. Aan die hele redenering zitten, hoe interessant het ook klinkt, echter wat haken en ogen.

Zo is stellen dat Audi toe wil treden tot de Formule 1 zeer prematuur. Dat gaat sowieso niet gebeuren onder het huidige motorreglement, dus sowieso niet in de komende twee, drie, vier jaar. Omdat het nog totaal niet bekend is hoe de motoren er na die periode uit gaan zien, is het onwaarschijnlijk dat Audi zich nu al committeert aan de Formule 1, laat staan gesprekken voert met Red Bull.

Dat is ook wat Formule 1-CEO Stefano Domenicali aangaf in gesprek met onder andere RacingNews365: "Het is zeer onwaarschijnlijk dat in de komende twee à drie jaar nieuwe (motor)fabrikanten toetreden tot de Formule 1. We zijn nu immers nog bezig plannen te maken die het voor nieuwe partijen interessant maken om naar de F1 te komen."

			© Red Bull Content Pool / Getty Images
	© Red Bull Content Pool / Getty Images

De periode van enkele jaren tot de nieuwe motorreglementen worden ingevoerd, maakt tevens dat de vermeende redenering van Honda mank gaat. Honda zou bang zijn dat kennis en data in de verkeerde handen vallen, maar na vier jaar waarin de ontwikkeling van de motoren ook nog eens bevroren zou worden, is de techniek in de motor al compleet achterhaald en dus is de informatie niet meer interessant.

De belangrijkste reden echter om vraagtekens te plaatsen bij de geruchten, is het gedrag van Red Bull zelf. Al in november spoorde teambaas Christian Horner andere teams er toe aan om akkoord te gaan met een engine freeze. Dat zou hij natuurlijk nooit doen als men nog niet zeker was van een deal met Honda. Zo wel, dan zou hij hoog spel spelen: inzetten op een engine freeze om er vervolgens achter te komen dat Honda niet aan boord is? Zeer onwaarschijnlijk.

De kans dat Red Bull eind vorig jaar al min of meer de toezegging van hulp na 2022 zou hebben gekregen, is vele malen groter dan de kans dat Horner op deze manier zou pokeren met de reglementen en de eigen geloofwaardigheid naar andere teams toe als inzet. Natuurlijk is een mogelijke deal met Honda eindig, maar gesprekken met nieuwe partijen kunnen pas inhoudelijk gevoerd worden als duidelijk wordt wat er van nieuwe motorfabrikanten vanaf 2025 of 2026 wordt verwacht. De technisch directeur van de Formule 1, Ross Brawn, stelde onlangs dat men daar dit jaar zeker duidelijkheid over wil hebben. Tot die tijd moet Red Bull even geduld hebben.

6 reacties

    x
    Interview Lammers: 'Een zeldzame fout? Hamilton maakt wel vaker fouten!'