Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 VER + 53.271
  • 3 SAI + 62.475
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 VER + 14.584
  • 3 PER + 33.471
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
  • 1 VER LAP 56
  • 2 HAM + 1.333
  • 3 PER + 42.223
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 16.555
  • 3 PER + 17.752
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 VER + 10.496
  • 3 BOT + 13.576
mex
qat
vr 19 nov - zo 21 nov
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 VER + 25.743
  • 3 ALO + 59.457
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
  • 1 HAM LAP 50
  • 2 VER + 21.825
  • 3 BOT + 27.531
qat
are
vr 10 dec - zo 12 dec

F1-stand

  • 1 VER 369.5
  • 2 HAM 369.5
  • 3 BOT 218
VT1 vr 10 dec
VT2 vr 10 dec
VT3 za 11 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
are Abu Dhabi
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Honda

Waarom de Honda-motor in Oostenrijk zoveel langzamer was dan Mercedes

Red Bull-Honda kwam tijdens de twee Grands Prix in Oostenrijk tekort op Mercedes. Dit had voor een groot deel te maken met het motorvermogen, waarin Honda het op de Red Bull Ring aflegde tegen Mercedes. Dit had deels te maken met de karakteristieken van het circuit.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Max Verstappen probeerde afgelopen zondag alles wat hij kon, maar de Red Bull-coureur kon geen vuist maken tegen Mercedes. Zijn RB16 en in het bijzonder de Honda RA620H-motor achterin was niet opgewassen tegen de winnende Mercedes W11 en haar krachtbron.

Twee tot vier tienden, dat was volgens Helmut Marko de schade die Red Bull in Oostenrijk elke ronde op de rechte stukken opliep ten opzichte van Mercedes, zo liet hij na het raceweekend weten. Het zorgde ervoor dat Lewis Hamilton onbedreigd naar zijn eerste overwinning van het seizoen kon rijden.

Een deel van deze motorachterstand van Honda ten opzichte van Mercedes is te wijten aan de karakteristieken van het circuit. De Red Bull Ring is een van de circuits die veel vraagt van het Energy Recovery System van een motor, bestaande uit de MGU-K en MGU-H, zo wordt in detail uitgelegd op de officiële Formule 1-site.

De MGU-K (kinetic) zorgt er simpel gezegd voor dat de kinetische energie (de bewegingsenergie) die vrijkomt door het gebruik van het remsysteem wordt omgezet in extra vermogen voor de motor. De MGU-H (heat) doet hetzelfde, maar dan met hitte van de turbo. Tezamen zorgden de MGU-K en MGU-H voor zo'n 160 extra paardenkrachten, gedurende ongeveer een halve minuut per ronde.

Het probleem op de Red Bull Ring is dat een groot deel van het circuit bestaat uit rechte stukken en er maar weinig bochten zijn op het circuit, waardoor er weinig momenten zijn waarop de MGU-K gebruik kan maken van de kinetische energie die vrijkomt bij het remmen. Energie die nodig is om de MGU-K op te laden. Dat terwijl er door de vele rechte stukken wel veel vraag is naar die extra energie van het ERS-systeem.

Het gevolg: het ERS-systeem loopt op de Red Bull Ring relatief snel tegen haar max aan, waardoor een zo'n efficiënt mogelijk systeem in Oostenrijk van groot belang is. En laat dat nou net het gebied zijn waarop Honda het aflegt tegen Mercedes.

De W11 van Hamilton en Bottas kon in Oostenrijk iets langer gebruik maken van dat systeem, waardoor het hogere topsnelheden haalde op de rechte stukken. Dat terwijl de RB16 van Verstappen en Albon die zelfde topsnelheden niet haalden, omdat ze simpelweg niet harder konden door het minder efficiënte ERS-systeem. Op weg naar bocht drie tikte Mercedes bijvoorbeeld als topsnelheid 319 kilometer per uur aan, terwijl Red Bull niet verder kwam dan 307 kilometer per uur.

In Oostenrijk probeerde Red Bull dat verschil nog te verminderen door met minder downforce te rijden, maar dat had weer een negatief effect op het bochtenwerk en als gevolg daarvan ook de bandenslijtage van Verstappen en Albon.

In Hongarije zal dit probleem zich niet of in ieder geval veel minder snel voordoen, aangezien het bochtige circuit minder heftig is voor het ERS-systeem van een Formule 1-motor.

33 reacties

x
Breaking Dit kost het om Formule 1 in 2022 via Viaplay te kijken