Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de Honda-motor zo betrouwbaar is

Daar waar Red Bull in het verleden regelmatig ruzie had met de Renault-motor, zo loopt het dit seizoen met de Honda-krachtbron vrijwel vlekkeloos qua betrouwbaarheid. Hoe dat kan, legt Red Bull-teambaas Christian Horner haarfijn uit.

Na een zeer succesvolle periode samen met Renault - Sebastian Vettel won namens het Red Bull-team vier achtereenvolgende kampioenschappen - brak een mindere periode aan voor de Oostenrijkse renstal. Sinds het begin van het hybride tijdperk, in 2014, liep het samen met Renault achter de feiten aan. Het deed het Oostenrijkse team in 2018 besluiten om vanaf 2019 met Honda-motoren te gaan rijden. De Japanse motorleverancier had de generale repetitie bij zusterteam Toro Rosso met succes afgewerkt, gedurende welke het genoeg indruk maakte op Red Bull om ook te switchen naar de motoren van Aziatische makelij. Red Bull-coureurs Max Verstappen en Daniel Ricciardo moesten bovendien in 2018 meerdere malen de strijd tijdens een race vroeger dan gepland staken, omdat de Renault-krachtbron achterin de RB14 de geest gaf. Dit seizoen heeft het Red Bull-team echter geen enkele keer betrouwbaarheidsproblemen gekend met haar motoren. "Het was een moedige beslissing van ons om over te stappen naar Honda, maar dit seizoen hebben we al meer punten gehaald dan de vorige jaren, terwijl onze tweede auto niet altijd even goed presteerde", zo stelt Red Bull-teambaas Christian Horner vast in gesprek met Auto, Motor und Sport . "We hebben races gewonnen, polepositions veroverd en snelste raceronden gereden, zelfs terwijl het voor ons duidelijk was dat dit een overgangsjaar zou zijn. Na twaalf jaar met een andere motorpartner moest alles even opnieuw op zijn plek vallen, maar als ik terugblik op het seizoen, dan zijn we gewoon goed op weg, zeker met het oog op 2020."

De communicatie met Honda verloopt prima, de prestaties worden steeds beter en de betrouwbaarheid van de motor is simpelweg excellent.

Christian Horner

Met het oog op 2020, ziet alles er goed uit, zo merkt ook Horner, die vertelt dat de culturele verschillen tussen de twee partijen helemaal niet zo groot zijn: "De Europese tak van Honda zit om de hoek van onze fabriek. We zijn meer hetzelfde dan we in eerste instantie dachten. Honda heeft dezelfde passie en toewijding om succesvol te zijn. Formule 1 zit in hun DNA, dus voor ons is Honda de perfecte partner. De communicatie verloopt namelijk prima, de prestaties worden steeds beter en de betrouwbaarheid is simpelweg excellent." Nu Red Bull in feite een fabrieksteam is, plukt het daar zeker de vruchten van, zo vertelt Horner over de achterliggende oorzaken van die feilloze betrouwbaarheid van de Honda-krachtbron: "Het brengt een heel nieuw gevoel met zich mee nu we een fabrieksteam zijn. De Japanners focussen zich helemaal op ons. Eerst waren we 'slechts' klanten, maar nu optimaliseert Honda haar krachtbron voor ons, voor onze coureurs en ons chassis." "Bovendien zijn we ook veel vaker met onze motoren bezig op de testbank. Daardoor weten we veel meer over de betrouwbaarheid van bepaalde onderdelen en hoe snel ze slijten, waardoor we de zwakkere aspecten van de krachtbron sneller aan kunnen pakken. Dat zijn allemaal voordelen van onze status als fabrieksteam." Uiteraard was daar wel een groter aantal motoren voor nodig dan volgens de regels is toegestaan, maar volgens de Brit was dat noodzakelijk: "Met slechts drie motoren en dus drie mogelijkheden tot verbetering, hadden we het gat naar Mercedes en Ferrari nooit kunnen dichten", luidt zijn conclusie. De Red Bull-teambaas weet dat het team in 2020 moet presteren om Verstappen na dat seizoen aan boord te houden. Volgens de Brit zijn ze in ieder geval goed op weg. Het doel van de Nederlander en het team is precies hetzelfde: in 2020 kampioen worden. Krijgen we vuurwerk in de laatste Grand Prix van 2019? Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Jeroen van Inkel blikken vooruit in de RacingNews365-podcast

Viaplay
x
Live reacties na dominante sprintrace overwinning Verstappen