Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de Mercedes-motor altijd in het nadeel is geweest in Mexico

De Grand Prix van Mexico wordt al enkele jaren steevast een goede kans voor Max Verstappen en Red Bull genoemd. Want Mercedes kan daar, meer dan elders, tegen problemen aanlopen met de motor. Maar waarom is dat?

Max Verstappen won in zowel 2017 als 2018 de Grand Prix van Mexico, toen nog met Renault-motoren achterin de Red Bull. Mercedes heeft het altijd wat moeilijker in Mexico, niet in de laatste plaats vanwege de ontwerpfilosofie van de Mercedes-krachtbron. Maar hoe zit dat? De Grote Prijs van Mexico wordt op hoogte verreden. Het Autodromo Hermanos Rodriguez ligt ruim 2.200 meter boven zeeniveau, waardoor de lucht ijler is dan op ieder ander circuit. Minder zuurstof in de lucht betekent een minder explosieve verbranding van benzine in de verbrandingsmotor. Er wordt grofweg geschat dat elke 100 meter boven zeeniveau een afname van 1% in vermogen teweeg brengt. In het geval van het circuit in Mexico-Stad wordt dus gerekend met zo'n 22% vermogensverlies. Hoewel Honda met name dit seizoen wordt gelauwerd om de stappen die ze zetten met de V6 turbomotor, mag er worden aangenomen dat de Mercedes-motor nog een maatje te groot is voor de Honda-krachtbron als het aankomt op puur vermogen. Dat maakt echter ook dat Mercedes meer aan vermogen inlevert in Mexico. 22% procent van bijvoorbeeld 1000pk is immers meer dan 22% van bijvoorbeeld 950pk. Echter, dat kan worden gecompenseerd door de turbo, die door diezelfde ijle lucht sneller kan draaien en zo toch even zuurstofrijke lucht richting de verbrandingsmotor kan sturen. Dit is waar het nadeel voor Mercedes om de hoek komt kijken. Want hoe groter de turbo, hoe meer warmte die genereert naarmate hij sneller begint te draaien. Mercedes heeft een relatief grote turbo in vergelijking met de concurrentie en wekt dus meer warmte op. Dat zou op zich nog niet problematisch zijn, maar daar is hij weer... de ijle lucht. De ijle lucht maakt namelijk ook dat de koelende werking van de lucht aanzienlijk minder is, waardoor het risico van oververhitting van turbo bij Mercedes altijd op de loer ligt. En op het moment dat de turbo te warm wordt, functioneert hij niet meer optimaal, met vermogensverlies tot gevolg. Daarom was Red Bull in het verleden met Renault-power en de kleinere turbo ten opzichte van Mercedes sterker in Mexico dan op andere circuits en hetzelfde kan ook worden gezegd over de Honda-motor. Mercedes wacht nog een lastige opgave, al geeft men aan dat men geen extra betrouwbaarheidsproblemen verwacht vanwege die unieke omstandigheden in Mexico.

Viaplay
x
GP Singapore Marko luidt Red Bull-noodklok: "Niets werkt bij Verstappen"