Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 VER + 53.271
  • 3 SAI + 62.475
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 VER + 14.584
  • 3 PER + 33.471
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
  • 1 VER LAP 56
  • 2 HAM + 1.333
  • 3 PER + 42.223
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 16.555
  • 3 PER + 17.752
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 VER + 10.496
  • 3 BOT + 13.576
mex
qat
vr 19 nov - zo 21 nov
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 VER + 25.743
  • 3 + 59.457
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
qat
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
sau Saoedi-Arabië
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1

Waarom de Mercedes-motor altijd in het nadeel is geweest in Mexico

De Grand Prix van Mexico wordt al enkele jaren steevast een goede kans voor Max Verstappen en Red Bull genoemd. Want Mercedes kan daar, meer dan elders, tegen problemen aanlopen met de motor. Maar waarom is dat?

Max Verstappen won in zowel 2017 als 2018 de Grand Prix van Mexico, toen nog met Renault-motoren achterin de Red Bull. Mercedes heeft het altijd wat moeilijker in Mexico, niet in de laatste plaats vanwege de ontwerpfilosofie van de Mercedes-krachtbron. Maar hoe zit dat?

De Grote Prijs van Mexico wordt op hoogte verreden. Het Autodromo Hermanos Rodriguez ligt ruim 2.200 meter boven zeeniveau, waardoor de lucht ijler is dan op ieder ander circuit. Minder zuurstof in de lucht betekent een minder explosieve verbranding van benzine in de verbrandingsmotor. Er wordt grofweg geschat dat elke 100 meter boven zeeniveau een afname van 1% in vermogen teweeg brengt. In het geval van het circuit in Mexico-Stad wordt dus gerekend met zo'n 22% vermogensverlies.

Hoewel Honda met name dit seizoen wordt gelauwerd om de stappen die ze zetten met de V6 turbomotor, mag er worden aangenomen dat de Mercedes-motor nog een maatje te groot is voor de Honda-krachtbron als het aankomt op puur vermogen. Dat maakt echter ook dat Mercedes meer aan vermogen inlevert in Mexico. 22% procent van bijvoorbeeld 1000pk is immers meer dan 22% van bijvoorbeeld 950pk.

Echter, dat kan worden gecompenseerd door de turbo, die door diezelfde ijle lucht sneller kan draaien en zo toch even zuurstofrijke lucht richting de verbrandingsmotor kan sturen.

Dit is waar het nadeel voor Mercedes om de hoek komt kijken. Want hoe groter de turbo, hoe meer warmte die genereert naarmate hij sneller begint te draaien. Mercedes heeft een relatief grote turbo in vergelijking met de concurrentie en wekt dus meer warmte op. Dat zou op zich nog niet problematisch zijn, maar daar is hij weer... de ijle lucht.

De ijle lucht maakt namelijk ook dat de koelende werking van de lucht aanzienlijk minder is, waardoor het risico van oververhitting van turbo bij Mercedes altijd op de loer ligt. En op het moment dat de turbo te warm wordt, functioneert hij niet meer optimaal, met vermogensverlies tot gevolg.

Daarom was Red Bull in het verleden met Renault-power en de kleinere turbo ten opzichte van Mercedes sterker in Mexico dan op andere circuits en hetzelfde kan ook worden gezegd over de Honda-motor. Mercedes wacht nog een lastige opgave, al geeft men aan dat men geen extra betrouwbaarheidsproblemen verwacht vanwege die unieke omstandigheden in Mexico.

Verstappen gaat nu het verschil maken met Hamilton

Kan Max Verstappen ook in Mexico, of beter gezegd Maxico, schitteren? In de nieuwste RacingNews365-podcast bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk de kansen van de Red Bull-coureur. En krijgt Lewis Hamilton weer een gridstraf. Beluister de nieuwste podcast hieronder!

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Mexico 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van de Mexico, direct vanuit Mexico-Stad.

10 reacties

x