Goed, wat is een crashtest precies? Om de veiligheid van de Formule 1 te waarborgen, moeten de teams ieder jaar het chassis aan een crashtest onderwerpen. Zakt een team voor de test, mag het chassis niet deelnemen aan de races. Een chassis wordt bij zowel een klap van voren, een klap van achteren, als ook op de veiligheid bij zijdelingse impacts getest. De snelheid ligt meestal tussen de 36 en 54 kilometer per uur.
Deze snelheden leveren de meest accurate resultaten op als het gaat om hoe een chassis de klap absorbeert. De zogenaamde surviving cell van een coureur moet altijd volledig intact blijven en bij een frontale impact aan de voorkant mag een coureur bijvoorbeeld niet meer dan 60G te verwerken krijgen binnen 0,03 seconde na de impact. In totaal worden er bijna twintig tests uitgevoerd.
Bij Red Bull ging naar verluidt de eerste crashtest voor de nieuwe bolide fout, waar veel rumoer over ontstond. Toen Helmut Marko er vragen over kreeg, reageerde de Red Bull-adviseur op kenmerkende wijze. "Lachwekkend. Als we de eerste crashtest hadden doorstaan, dan zou dat juist een probleem zijn. Dan zouden we het niet goed hebben gedaan!"
Anderen bekeken ook:
Waarschuwing voor de concurrentie?
En daar zit een belangrijke kern van waarheid in. Als het chassis de crashtest doorstaat, heeft dat ook met het gewicht te maken. Hoe zwaarder de auto, hoe beter het chassis de klap kan absorberen. Als je dus risico's wil nemen met het gewicht van je nieuwe bolide, kan het zijn dat je een crashtest eens niet doorstaat in de zoektocht naar betere rondetijden. In het verleden is dat al meermaals voorgekomen, zonder gevolgen, welteverstaan.
Het toont alleen nog maar eens aan dat Red Bull niet stil heeft gezeten na de dominantie in 2023. Het team is na 21 zeges en de beide wereldtitels nog niet verzadigd en neemt, wellicht, nieuwe risico's met de RB20. De ontwikkeling van de superieure RB19 werd al vroeg stopgezet, waarna de focus op 2024 ging. De geruchten rond de 'mislukte' crashtest laten zien dat Red Bull opnieuw de limieten opzoekt binnen de huidige reglementen en hongerig is om de concurrentie opnieuw te verslaan in 2024.
Uiteraard gaat Red Bull echt wel een crashtest doorstaan voor het nieuwe seizoen, dus het is niet uitgesloten dat de concurrentie de ontwikkelingen met argusogen bekijkt. Een crashtest zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van de bolide, maar dat Red Bull met iets radicaals op de proppen komt, lijkt wel vast te staan. Stilstand is achteruitgang in de Formule 1 en binnen de huidige ground effect-reglementen is het, ook volgens Max Verstappen, lastiger om de auto te ontwikkelen. Misschien moeten er wel risico's worden genomen.
We gaan natuurlijk tijdens de Grand Prix van Bahrein pas daadwerkelijk zien wat Red Bull heeft verzonnen en ontworpen. De huidige ontwikkelingen zorgen in elk geval voor veel nieuwsgierigheid. Is de RB20 een nieuwe raket, of krijgen we een felle concurrentiestrijd te zien? De tijd zal het uitwijzen.
Denk jij dat Red Bull weer gaat domineren? Laat het weten in de poll!
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!