Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom 'Eau Rouge' eigenlijk niet Eau Rouge heet

Vraag een Formule 1-liefhebber naar zijn favoriete bocht van alle circuits en de kans is groot dat je 'Eau Rouge' als antwoord krijgt. Toch treedt hier vaak wat spraakverwarring op - omdat deze bocht eigenlijk helemaal niet zo heet.

Zelfs échte Formule 1-kenners kennen het werkelijke verhaal van Eau Rouge misschien niet eens. Deze vloeiende bochtencombinatie (links, rechts, links) stuurt coureurs over een helling van zeventien procent maar liefst 41 meter omhoog en geldt als een van de meest uitdagende secties van alle circuits over de hele wereld. In een moderne Formule 1-auto wordt 'Eau Rouge' volgas genomen met snelheden van boven de driehonderd kilometer per uur! De oorsprong van dit illustere stuk asfalt gaat terug naar de jaren dertig. Een kleine twintig jaar na de beslissing om het circuit van Spa-Francorchamps - zoals de baan in het Nederlands officieel heet - aan te leggen, werd besloten om een wijziging in het parkoers aan te brengen. Tot die tijd ging het circuit ná het rechte stuk dat volgt op haarspeldbocht La Source namelijk nog linksaf, richting een andere haarspeldbocht, die naar rechts krulde en de naam Ancienne Douane (Frans voor 'oude douane') droeg. In 1939 werd dat stuk verwijderd en ontstond de basis voor de huidige vlotte klim met als naam Raidillon, wat 'steile weg' betekent in het Frans. Precies op deze plek waar de klim begint, stroomt echter een riviertje - Eau Rouge genaamd. Omdat precies op die plek de destijds nde nieuwe bochten combinatie werd aangelegd, wordt ook wel gesproken van 'Raidillon aan de Eau Rouge'. Dit kan worden gezien als de belangrijkste reden voor de naamsverwarring. Om de verwarring nog eens extra groot te maken: soms wordt aangenomen dat de linkerknik bovenaan Eau Rouge heet. Dat gedeelte was echter oorspronkelijk onderdeel van Kemmel, de reeks flauwe (nu rechter)bochten die in de praktijk een lang recht stuk vormt. De naam Eau Rouge behoort enkel toe aan de flauwe linker knik aan de voet van de klim. Hoe dan ook, de naam Eau Rouge zal voor altijd onlosmakelijk verbonden zijn met het Circuit van Spa-Francorchamps, de Grand Prix van België, de Formule 1 en de hele autosportwereld. En hoe de combinatie ook wordt genoemd, de naam zal nooit iets afdoen aan de sensatie van deze razendsnelle klim. Volgend weekend kunnen de coureurs hun hart weer ophalen als ze tijdens de Grand Prix van België eerst door Eau Rouge en daarna door Raidillon denderen. Dit artikel verscheen eerder op RacingNews365.

Viaplay
x
Live Kwalificatie Formule 1 GP China 2024