Acht races in tien weken. Het eerste deel van de nieuwe Formule 1-kalender is onvergeeflijk. Om na vier Formule 1-loze maanden toch nog wat van het seizoen 2020 te maken, krijgen de Formule 1-teams deze zomer twee zware maanden te verduren. Via Oostenrijk, Hongarije, Groot-Brittannië, Spanje en België belandt het circus begin september na tien weken in Italië voor de achtste Grand Prix van het seizoen. Mogelijk komt daar zelfs nog een negende race bij, in Mugello. Dat zou betekenen dat er in ieder geval twee triple-headers, en misschien zelfs drie triple-headers, drie races in drie weekenden tijd, plaatsvinden. Het brengt enkele bijzondere uitdagingen met zich mee, vooral qua logistiek en qua auto-onderdelen. Met vele achtereenvolgende races kunnen crashes de teams daardoor wel eens duur komen te staan. Tekst gaat verder onder de afbeelding
Het Mercedes-team geeft toe dat het hen kopzorgen geeft. "Normaal gezien, als je twee achtereenvolgende raceweekenden hebt, dan ga je naar een race met enkele reserve onderdelen", zo vertelt Chief Operating Officer Rob Thomas van het team. "Mocht er dan iets gebeuren, dan kan je de tweede race gewoon gebruik maken van de reserveonderdelen, maar nu er een derde race wordt toegevoegd, kan het voorkomen dat je in dat scenario geen reserve onderdelen meer hebt. Dat zorgt echt voor hoofdpijn in de Mercedes-fabriek." "We kunnen weliswaar heel veel reserve-onderdelen maken, maar dat is een duur grapje. We willen efficiënt zijn. Daarom gaan we inventariseren welke onderdelen over het algemeen vaak beschadigd raken, zodat we extra aandacht aan die onderdelen kunnen besteden." "Dan zorgen we ervoor dat we die onderdelen al voor een deel af hebben, zodat we snel in kunnen spelen op onvoorziene situaties. Het worden zes uitputtende maanden", zo voorspelt Thomas.
Meest gelezen