Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

Waarom de stomverbaasde Hamilton de Mercedes-strategie mocht bepalen in Miami

Het waren wat rare beelden in Miami, waar het Mercedes-team aan Lewis Hamilton vroeg of hij wel of geen pitstop wilde maken. "Jij maakt de keuze, dat moet je niet aan mij overlaten", riep de Brit verbaasd. Het team heeft nu uitgelegd waarom het de keuze aan de zevenvoudig kampioen voorlegde.

Hamilton Miami
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Toen tijdens de Grand Prix van Miami de safety car op de baan kwam, werd Lewis Hamilton gevraagd of hij wel of geen pitstop wilde maken voor nieuw, vers rubber. De Brit weigerde die keuze te maken. "Jij maakt de keuze, dat moet je niet aan mij overlaten!", riep hij tegen zijn engineer Peter Bonnington. Na afloop gaf Hamilton aan dat hij niet genoeg informatie had om die keuze te maken.

"Ik weet op dat moment niet waar iedereen rijdt. Dus als het team zegt 'het is aan jou', dan beschik ik niet over de juiste informatie om die keuze dat maken. Dat is jóúw werk. Hak voor mij die knoop door, want jullie beschikken wel over alle details", zo luidde de uitleg van de zevenvoudig kampioen.

Mercedes-strategie

Enkele dagen na de race in Florida was het een van de onderwerpen van gesprek in de gebruikelijke debriefing van Mercedes. Technisch Directeur Mike Elliott legt uit wat er allemaal gebeurde tijdens die safety car en hoe er werd besloten om George Russell wel en Lewis Hamilton niet naar binnen te halen voor vers rubber. "Het plan met George was altijd om een alternatieve strategie te kiezen", zo vertelt hij over de jonge Brit, die de race vanaf plek twaalf begon op de harde banden.

"De virtuele safety car kwam vervolgens eerst op de baan en we haalden George meteen naar binnen. Dat was het juiste om te doen. Toen bevonden we ons in de situatie waarbij Bottas op de vijfde plaats reed, met Hamilton daar dicht achter en vervolgens een gaatje naar Russell. Zowel Lewis als Valtteri reden op gebruikte harde banden en Russell had nieuwe medium banden."

Vervolgens was het de vraag of Mercedes Hamilton ook naar binnen zou halen voor een pitstop toen de safety car op de baan kwam. De timing van de safety car was 'compleet verkeerd', verklaart Elliot. "Lewis zat dicht op Valtteri en leek voor een inhaalactie te kunnen gaan. Toen de normale safety car op de baan kwam, verdwenen alle gaten en hadden we plots George op de medium versus Lewis op de harde band, terwijl Lewis op de harde band op zijn beurt met Valtteri kon strijden."

Lewis moet helpen

Een dilemma ontstond voor Mercedes. Wel of geen pitstop voor Lewis? "We hadden een lastige keuze te maken", gaat Elliott verder. "De safety car kwam voor Lewis namelijk op het compleet verkeerde moment. Als we hem niet naar binnen zouden halen, dan had hij Russell op nieuwe banden achter hem gehad, maar als we hem wel naar binnen zouden halen, dan verloor hij sowieso zijn positie aan George."

Waarom dan niet gewoon nieuwe banden geven aan Hamilton, zodat hij misschien in het kielzog van George samen voorbij aan Bottas kon komen? Omdat er geen goede banden beschikbaar waren, verklaart de technisch directeur. "Er waren wel nieuwe banden beschikbaar voor Lewis, maar alleen zachte of harde banden, geen medium. De zachte band zou enorm snel oververhitten, dat wisten we, dus er was niet echt één goede beslissing."

En dus klopte Mercedes bij Hamilton aan. "Op tv zal je gezien hebben dat we Lewis vroegen om zijn mening. Dat deden we omdat er eigenlijk gewoon geen goed of fout antwoord was. Soms voelen coureurs in de auto beter dan de engineers in de fabriek aan wat dan de beste keuze is", aldus Elliott, die baalt van het ongeluk dat zijn stercoureur dit jaar heeft.

"Uiteindelijk verloor Lewis door de safety car, door omstandigheden, zijn plaats aan George. Helaas heeft hij al een paar keer pech gehad dit seizoen. Hopelijk heeft hij de rest van het seizoen wat meer voordeel van de timing van safety cars, zodat er een beetje balans in komt", aldus het Mercedes-kopstuk.

Check hieronder de volledige Mercedes debrief na afloop van de GP van Miami.

Formule 1 GP Miami 2022 RN365 Nieuwsdossier

27 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull