Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
  • 1 HAM LAP 60
  • 2 VER + 4.470
  • 3 RIC + 14.613
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt

F1-stand

  • 1 HAM 230
  • 2 BOT 161
  • 3 VER 147
VT1 vr 23 okt 12:00 13:30
VT2 vr 23 okt 16:00 17:30
VT3 za 24 okt 12:00 13:00
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 14:10 16:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Sebastian Vettel

Waarom Vettel en Aston Martin gevaarlijk kunnen worden

Sebastian Vettel maakt volgend jaar de overstap van Ferrari naar Aston Martin. Dat klinkt misschien als een stap terug, maar in de praktijk hoeft dat zeker niet zo te zijn. Geen ander team profiteert namelijk zoveel van de nieuwe regels als Racing Point/Aston Martin.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Racing Point

Voor een middenmoter krijgt Racing Point dit seizoen bizar veel (media)-aandacht. Het team baarde opzien door een auto te introduceren, de RP20 genaamd, die bizar veel leek op de Mercedes van vorig jaar. Feitelijk waren er gewoon geen verschillen te ontdekken en dus werd er al snel gesproken over vals spel.

De FIA werd erbij gehaald en vond enkel bij de brake ducts iets dat niet in de haak is. Dat is bij uitstek een onderdeel dat een team zelf moet ontwerpen en het team kon niet aantonen dat het dat had gedaan. Foei! Racing Point werd bestraft en verloor 15 punten en 400.000 euro aan boete. Opvallend is dat men daarna gewoon met hetzelfde onderdeel bleef rijden. Blijkbaar was de kous af, ook al werd het onderdeel er volgens de letter der wet niet legaler op.

De andere teams konden op hun achterpoten gaan staan, maar legden zich er op enig moment bij neer dat de situatie nu eenmaal was zoals die was. Met die frustraties nog in het systeem werd ondertussen echter ook al duidelijk dat Racing Point volgend jaar, als het Aston Martin heet, opnieuw zou profiteren van de filosofie van dit jaar. Alle van Mercedes (legaal) overgenomen onderdelen, mogen volgend jaar namelijk geüpgraded worden naar de nieuwe versie van 2020, helemaal gratis.

Het idee van de Formule 1 was om voor volgend jaar de doorontwikkeling van de auto's grotendeels te bevriezen, om de kosten te drukken één jaar voor de overstap naar de compleet nieuwe generatie Formule 1-auto's. Probleemgebieden naar keuze mogen worden aangepakt door een beperkt aantal ontwerptokens in te zetten, maar daar blijft het dan ook bij. Echter, de onderdelen die nu al op de Mercedes van dit jaar zitten, hoeven niet meer ontworpen te worden. Die onderdelen kan Aston Martin volgend jaar gratis overnemen en daarnaast mag ook Racing Point die eigen ontwerptokens aanspreken. Voor dat team snijdt het mes dus aan twee kanten.

Sebastian Vettel is de man die daar volgend jaar van zou kunnen profiteren, net als teamgenoot Lance Stroll natuurlijk. De concurrentie ziet het met lede ogen aan, en met name de toppers in het middenveld. Want de Racing Point van dit jaar is in de basis al geen slechte auto en als die ook nog nieuwe onderdelen krijgen van het beste team van dit moment, dan ziet de concurrentie daar een oneerlijk voordeel in. Als Vettel bovendien met een nieuw en fris elan Aston Martin een nieuwe impuls kan geven, dat waar hij voor is aangenomen, kan Aston Martin weleens hoge ogen gaan gooien.

En dat geklaag van de andere teams? Technisch directeur Andrew Green is zich van geen kwaad bewust en heeft in feiten het gelijk aan zijn kant: "Ik denk dat we er mee door kunnen gaan, omdat we denken dat de regels ons dat toestaan. We hebben het ook nog even nagevraagd bij de FIA en die hebben er geen problemen mee", zo laat hij in gesprek met onder andere RacingNews365 weten.

De eerste Aston Martin-bolide kan in theorie volgend jaar dus by far de meest geüpdatete bolide van het veld worden met de AlphaTauri overigens als een goede tweede. Omdat de Italiaanse zusterformatie van Red Bull onderdelen van Red Bull gebruikt, kan men ook profiteren van diezelfde regels. Het uitwisselen van onderdelen gaat naar verluidt echter niet zo ver als bij Mercedes/Racing Point.

Welke gevolgen heeft het drama van Albon voor zijn Red Bull-toekomst? Dit en meer bespreken F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.

9 reacties

    Breaking Marko verklapt welke coureur nagenoeg zeker is van AlphaTauri-stoeltje