Voor een middenmoter krijgt Racing Point dit seizoen bizar veel (media)-aandacht. Het team baarde opzien door een auto te introduceren, de RP20 genaamd, die bizar veel leek op de Mercedes van vorig jaar. Feitelijk waren er gewoon geen verschillen te ontdekken en dus werd er al snel gesproken over vals spel. De FIA werd erbij gehaald en vond enkel bij de brake ducts iets dat niet in de haak is. Dat is bij uitstek een onderdeel dat een team zelf moet ontwerpen en het team kon niet aantonen dat het dat had gedaan. Foei! Racing Point werd bestraft en verloor 15 punten en 400.000 euro aan boete. Opvallend is dat men daarna gewoon met hetzelfde onderdeel bleef rijden. Blijkbaar was de kous af, ook al werd het onderdeel er volgens de letter der wet niet legaler op. De andere teams konden op hun achterpoten gaan staan, maar legden zich er op enig moment bij neer dat de situatie nu eenmaal was zoals die was. Met die frustraties nog in het systeem werd ondertussen echter ook al duidelijk dat Racing Point volgend jaar, als het Aston Martin heet, opnieuw zou profiteren van de filosofie van dit jaar. Alle van Mercedes (legaal) overgenomen onderdelen, mogen volgend jaar namelijk geüpgraded worden naar de nieuwe versie van 2020, helemaal gratis. Het idee van de Formule 1 was om voor volgend jaar de doorontwikkeling van de auto's grotendeels te bevriezen, om de kosten te drukken één jaar voor de overstap naar de compleet nieuwe generatie Formule 1-auto's. Probleemgebieden naar keuze mogen worden aangepakt door een beperkt aantal ontwerptokens in te zetten, maar daar blijft het dan ook bij. Echter, de onderdelen die nu al op de Mercedes van dit jaar zitten, hoeven niet meer ontworpen te worden. Die onderdelen kan Aston Martin volgend jaar gratis overnemen en daarnaast mag ook Racing Point die eigen ontwerptokens aanspreken. Voor dat team snijdt het mes dus aan twee kanten.
Sebastian Vettel is de man die daar volgend jaar van zou kunnen profiteren, net als teamgenoot Lance Stroll natuurlijk. De concurrentie ziet het met lede ogen aan, en met name de toppers in het middenveld. Want de Racing Point van dit jaar is in de basis al geen slechte auto en als die ook nog nieuwe onderdelen krijgen van het beste team van dit moment, dan ziet de concurrentie daar een oneerlijk voordeel in. Als Vettel bovendien met een nieuw en fris elan Aston Martin een nieuwe impuls kan geven, dat waar hij voor is aangenomen, kan Aston Martin weleens hoge ogen gaan gooien. En dat geklaag van de andere teams? Technisch directeur Andrew Green is zich van geen kwaad bewust en heeft in feiten het gelijk aan zijn kant: "Ik denk dat we er mee door kunnen gaan, omdat we denken dat de regels ons dat toestaan. We hebben het ook nog even nagevraagd bij de FIA en die hebben er geen problemen mee", zo laat hij in gesprek met onder andere RacingNews365 weten. De eerste Aston Martin-bolide kan in theorie volgend jaar dus by far de meest geüpdatete bolide van het veld worden met de AlphaTauri overigens als een goede tweede. Omdat de Italiaanse zusterformatie van Red Bull onderdelen van Red Bull gebruikt, kan men ook profiteren van diezelfde regels. Het uitwisselen van onderdelen gaat naar verluidt echter niet zo ver als bij Mercedes/Racing Point. Welke gevolgen heeft het drama van Albon voor zijn Red Bull-toekomst? Dit en meer bespreken F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen