Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Nyck de Vries

Waarom deze dag o zo belangrijk is voor de F1-carrière van De Vries

Nyck de Vries werkt zijn eerste testdag af voor AlphaTauri. De Nederlander mag de hele dag meters maken in de AT03, wat een groot voordeel is op weg naar volgend jaar.

De Vries Abu Dhabi Test
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Nadat hij dit jaar eerder al in de Williams-, Mercedes-, en Aston Martin-bolide uit 2022 heeft gereden (en in de Alpine van vorig jaar testte), mag Nyck de Vries nu de AlphaTauri-bolide aan de tand voelen tijdens een testdag in Abu Dhabi.

Niet geheel onhandig, aangezien de man uit Sneek vanaf volgend seizoen fulltime F1-coureur zal zijn voor het zusterteam van Red Bull. Deze dag kan volgend jaar, zeker aan het begin van het seizoen, nog heel erg belangrijk worden. We leggen uit waarom.

Veel meters

Het is natuurlijk logisch dat elke meter die je meer rijdt beter is voor je voorbereiding, maar zeker vandaag de dag zijn de testmeters van groot belang. De hoeveelheid testdagen zijn namelijk zeer gering. Jaren geleden konden teams nog naar gelang testen, het hele jaar door, maar tegenwoordig is dat niet meer zo makkelijk.

De kalender puilt natuurlijk uit van de races en om te voorkomen dat de werkdruk nog verder oploopt, is de mogelijkheid om tijdens het seizoen vrij te testen weggenomen. Tegenwoordig vinden er tijdens het seizoen alleen nog Pirelli-testdagen plaats.

Volgend jaar zijn er slechts drie normale testdagen in aanloop naar het seizoen, gedurende welke de coureurs een auto moeten delen met een teamgenoot. Per persoon is er dus slechts anderhalve dag om te testen in februari. Zeker voor De Vries, die vergeleken met veel concurrenten veel minder F1-meters heeft gemaakt, is het dan ook zeer handig om deze testdag in november al af te werken.

Systemen leren kennen

Tijdens die belangrijke meters kan De Vries leren hoe zijn auto werkt. Natuurlijk zal Nyck heus wel weten hoe hij met een F1-bolide om moet gaan, maar tussen de verschillende teams zullen er grote verschillen zitten qua systemen en bijvoorbeeld de knopjes op het stuur.

Aangezien dit al zijn vijfde F1-bolide is die hij dit jaar heeft bestuurd, moet hij proberen niets door elkaar te halen. Na zijn F1-racedebuut bij Williams gaf De Vries bijvoorbeeld al aan dat hij wat foutjes had gemaakt omdat hij alle systemen nog niet kende. Een dag als deze, gedurende welke hij acht uur heeft, is ideaal om dat soort fouten meteen in de kiem te smoren.

Na deze dag zal hij de (meeste) aspecten van zijn bolide kennen en dat is zeer handig. In dat geval hoeft hij dat tijdens de testdagen in Bahrein voorafgaand aan het volgende seizoen namelijk niet meer te leren, er van uitgaande dat de nieuwe F1-bolide van AlphaTauri niet plots compleet anders is qua systemen.

Honda-motor leren kennen

Behalve een nieuwe bolide met nieuwe systemen en weer een nieuw stuur, zal Nyck de Vries ook met een Honda-motor te maken krijgen. De Grand Prix-coureur reed het afgelopen jaar bijna alleen maar met Mercedes-motoren, zowel bij Mercedes als Williams en Aston Martin.

Nu hij plots een Honda-motor (op papier de Red Bull Powertrains motor) onder zijn kont krijgt, zal ook dat een aanzienlijke verandering voor hem zijn. Per motor is de driveability vaak heel anders, dus ook daarom is deze dag perfect om kennis te maken met de motor van Japanse makelij, zodat dat in februari niet meer hoeft.

			© XPBimages
	© XPBimages
			© XPBimages
	© XPBimages
			© XPBimages
	© XPBimages
			© XPBimages
	© XPBimages
			© XPBimages
	© XPBimages
			© XPBimages
	© XPBimages

Nieuwe banden

Banden. (Te) vaak gaat het in F1 over banden. Een saai onderwerp eigenlijk, maar o zo belangrijk. De vier raakoppervlakken die je als coureur hebt met het asfalt. Iemand die goed om kan gaan met zijn banden heeft een enorm voordeel op de rest en als je auto ook nog eens lief is voor het rubber, dan kan dat je ver brengen.

In 2023 veranderen de banden weer een klein beetje en in Abu Dhabi wordt de definitieve constructie door iedereen getest. Voor De Vries is het ook zeer belangrijk dat hij al wat gevoel krijgt bij het Pirelli-rubber, zodat hij volgend jaar niet voor verrassingen komt te staan.

Gevoel krijgen

Elke auto heeft weer andere karakteristieken, een andere filosofie en ook bij AlphaTauri zal dit het geval zijn. Op papier is het weer een stapje beter dan de Williams waarin hij in Monza punten scoorde, al is het ook maar echt één stapje. AlphaTauri werd dit seizoen namelijk slechts negende in het kampioenschap, zelfs achter Haas. In vergelijking met de laatste F1-bolide waarin hij reed, de Mercedes tijdens VT1 in Mexico, zal het weer een stapje terug zijn.

Nyck zal in ieder geval hopen dat het volgend jaar wat beter gaat bij AlphaTauri, maar wat er de komende maanden in de AlphaTauri-fabriek in Faenza ook gebeurt, De Vries heeft in ieder geval al de kans gehad om een gevoel te krijgen bij de bolide en eventueel zijn rijstijl er op aan te passen.

Ook interessant:

Verstappen laat zien waarom Perez altijd in zijn schaduw zal staan

Max Verstappen won dominant de GP van Abu Dhabi, terwijl Sergio Perez niet opgewassen was tegen Ferrari. In de nieuwste F1-podcast vellen Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk hun oordeel over alle gebeurtenissen in Abu Dhabi.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game

Formule 1 GP Abu Dhabi 2022 RN365 Nieuwsdossier

1 reactie

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Interview met Verstappen Max baalt van zijn 'luie' F1-bolide: "Dat is toch wel zonde"