Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom een straf voor Hamilton volledig terecht was

Het was voor Mercedes nogal een achtbaanrit, die Grand Prix van Rusland. In de kwalificatie wist Hamilton maar net door te gaan naar Q3, om vervolgens nog voor de start van de race te blunderen. Dat werd althans gedacht, maar de illegale proefstart werd goedgekeurd door Mercedes. Hoe kon het zo ver komen?

De Grand Prix van Rusland stond op zichzelf misschien niet bol van de spanning, maar de gebeurtenissen voorafgaand aan de race maakten het tot een race waar nog lang over na gesproken zal worden. Lewis Hamilton maakte twee proefstarts buiten het daarvoor aangewezen gebied, met twee keer een tijdstraf van vijf seconden tot gevolg. Hoe kan hij zo dom zijn?, vroeg iedereen zich in eerste instantie af. Later bleek echter dat niet hij de fout maakte, maar Mercedes. Hij had immers om toestemming gevraagd. "Is het in orde als ik verderop een proefstart maak?", aldus Hamilton. "Affirm", was het korte, maar bevestigende antwoord van Mercedes. Een kostbare fout en tevens een fout die voorkomen had kunnen worden. In de event notes van de FIA heeft wedstrijdleider Michael Masi op vrijdag al aangegeven wat wel en niet is toegestaan. Heeft Mercedes daar dan helemaal niet naar gekeken? Dat toch niet. Het team handelde naar aanleiding van paragraaf 19,1, waarin het volgende staat: Practice starts may only be carried out on the right-hand side after the pit exit lights and, for the avoidance of doubt, this includes any time the pit exit is open for the race. Drivers must leave adequate room on their left for another driver to pass. Vrij vertaald staat er dat coureurs voorbij het stoplicht aan het eind van de pitstraat rechts moeten houden voor een proefstart, waarbij links voldoende ruimte moet worden gelaten om anderen voorbij te laten: "Die uitleg vonden we dubbelzinnig genoeg om de straf aan te vechten", zo legt Mercedes' trackside engineering director Andrew Shovlin uit ten overstaan van RacingNews365 uit. Tekst gaat verder onder foto.

De wedstrijdleiding zal Shovlin ongetwijfeld op de volgende paragraaf (19.2) in hetzelfde document hebben gewezen, iets waar Mercedes klaarblijkelijk overheen had gelezen. Die paragraaf maakt een eind aan elke discussie over de vraag of een straf terecht is: For reasons of safety and sporting equity, cars may not stop in the fast lane at any time the pit exit is open without a justifiable reason (a practice start is not considered a justifiable reason). Hier staat duidelijk vermeld dat het niet is toegestaan om in de fast lane te stoppen zonder een geldige reden, waarbij nog apart benoemd wordt dat een proefstart niet als een geldige reden gezien wordt. Duidelijker kan het niet beschreven worden en na het zien van de beelden moest ook Shovlin wel toegeven dat de actie van Hamilton/Mercedes er niet heel fraai uitzag. "Toen we het terugzagen, was het ook voor ons geen grote verrassing dat ze er niet heel blij mee waren", aldus Shovlin, die niet uitsluit dat andere teams hun beklag hebben gedaan: "Of de andere teams er misschien melding van hebben gemaakt bij de FIA, of dat het de stewards zelf is opgevallen, weet ik niet." Dat er een straf werd uitgevaardigd, kan alleen maar als 'terecht' worden gelabeld. Over de hoogte van de straf kan natuurlijk wel gediscussieerd worden en dat zal de komende dagen ook nog volop gedaan worden.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal