De Grand Prix van Azerbeidzjan kende een spannende slotfase waar daags na de race nog steeds over gesproken wordt. Eén van de meest opvallende zaken was bijvoorbeeld waarom er tijdens de kwalificatie op zaterdag maar liefst vier code roodsituaties waren, maar er in de race op zondag slechts één keer rood hing. Een paar ronden voor het einde van de race knalde Max Verstappen na zijn klapband op het rechte stuk in de de muur, waarna de race werd stilgelegd. Even daarvoor was dat bij Lance Stroll - die op dezelfde manier iets verder terug op de baan crashte - niet het geval. Wedstrijdleider Michael Masi van de FIA legt uit waarom er toen niet met de rode vlag gezwaaid werd. "Halverwege de race was er meer dan genoeg ruimte aan de rechterkant van de baan om de auto weg te halen en we waren er zeker van dat het zo netjes opgeruimd kon worden", aldus de wedstrijdleider tegen diverse media waaronder RacingNews365 . "Maar vanwege de hoeveelheid brokstukken op het rechte stuk wisten we (bij Verstappen, red.) niet zeker of we de baan op tijd konden opruimen", vervolgt hij. "Daarom dacht ik dat het voor de sport het beste was om te stoppen en de race later te herstarten." Masi werd na de klap van Verstappen van alle kanten geadviseerd dat hij de race moest stilleggen. Ook Sporting Director Jonathan Weatley van Red Bull vroeg de FIA of ze de race wilde stoppen. Dat had echter geen invloed op Masi, zo bekent hij. "Eerlijk gezegd had ik het al in gedachten. We communiceren natuurlijk met iedereen. Maar gezien het aantal ronden dat we nog moesten rijden, de herstelwerkzaamheden die uitgevoerd moesten worden en het feit dat er zo veel rotzooi op de baan lag, was het in mijn ogen het beste om de race stil te leggen, alles op te ruimen en dan een normale finish van de race te hebben."
Meest gelezen