Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Emilia-Romagna 2023

Waarom er door de F1 niet wordt geracet in Imola

De Formule 1 Grand Prix van Emilia-Romagna is afgelast vanwege het noodweer in de regio, maar wat zijn precies de redenen? Feitelijk gezien is het circuit zelf nog oké, maar de F1 heeft redenen genoeg om niet te gaan racen.

Imola start 2022
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

In het weekend van vrijdag 19 mei tot en met zondag 21 mei 2023 stond de Grand Prix van Emilia-Romagna gepland, maar op de woensdag voorafgaand aan het weekend is besloten niet te gaan racen. Of de race nog wordt ingehaald, dat is onduidelijk. Gezien de volle F1-kalender wordt dit een lastig verhaal.

De Grand Prix afgelasten was in ieder geval de terechte keuze, daar was iedereen het mee eens nadat het nieuws naar buiten kwam. De Formule 1, de FIA en alle betrokken organisaties hebben vergaderd over wat te doen en zijn vanwege onderstaande redenen tot de conclusie gekomen dat er niet moet worden geracet.

Veiligheid en infrastructuur

De belangrijkste reden voor het afgelasten van de race is natuurlijk de veiligheid. De Formule 1 kon de veiligheid van de fans, maar ook van alle werknemers in de koningsklasse, niet verzekeren. Het regent al weken keihard in Emilia-Romagna en de kans op (heftigere) overstromingen en aardverschuivingen is zeer hoog.

Mogelijk zou er wel geracet kunnen worden op het asfalt van het circuit, maar vooral buiten de hekken van de baan is de situatie erg slecht. Sterke stromingen onder bruggen, verzakkingen in openbare wegen en simpelweg gevaarlijk noodweer: de F1 kan geen risico's nemen als het gaat om de veiligheid van de bezoeker. Ook zonder aanwezige fans is er teveel gevaar, dit gezien de duizenden werknemers van de teams, de F1 zelf en alle aanwezige journalisten.

Daarnaast is de infrastructuur rondom het circuit zwaar beschadigd en ook gevaarlijk door de regenval. Denk aan gevaarlijke bruggen over de rivier naast het circuit en ondergelopen straten in de directe omgeving. De kans op overstromingen blijft ook nog eens groot.

Hulpdiensten en ongepastheid

Zoals de F1 al in een officieel statement deelde, zijn de autoriteiten die normaal bij een Grand Prix assisteren nu véél belangrijker in de hele regio. Politie, brandweer en ambulance moet zo veel mogelijk kunnen assisteren bij de ramp in Emilia-Romagna en dus niet personeel moeten sturen naar een niet-essentieel evenement.

Het houden van een amusementsrace terwijl er mensen overlijden in een natuurramp is daarnaast zeer ongepast. Niemand kan verantwoorden dat er wel 'voor het plezier' wordt geracet in een regio die geteisterd wordt door zwaar noodweer en waar mensen hun huis verliezen - of erger.

    F1 niet klaar om te racen

    Het circuit zelf lag er op woensdagmiddag nog enigszins oké bij, maar rondom de straten waarop wordt gereden lag alles onder water. Zo verschenen er foto's van de Formule 2 en Formule 3-paddock, waar een flinke laag water stond. Dit was ook het geval bij de plaats waar het televisiecentrum van de F1 zich bevindt.

    Op dinsdag moest het circuit worden geëvacueerd en op woensdag bleef Imola gesloten, dus verder opbouwen kon niet. Donderdag was er nog een mediadag, maar op vrijdag zou er dan in eerste instantie geracet moeten worden. Een race tegen de klok was het dus al.

    Al met al heeft de Formule 1 na eerdere last-minute afgelastingen (Australië 2020, België 2021 - waar de start enkele uren werd uitgesteld vanwege noodweer)) een weloverwogen en vooral vroege keuze gemaakt om niet te racen in Imola.

    Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

    Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

    Formule 1 GP Emilia-Romagna 2023 RN365 Nieuwsdossier

    Praat mee!

    Viaplay
    x
    Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi