Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
FIA

Waarom F1-coureurs de noodklok luiden over nieuwe regels

In 2026 gaan de reglementen van de Formule 1 op de schop. De coureurs zijn echter nog geen fan en luidden de noodklok na tests in de simulator. Waarom bestaat er nog zo weinig enthousiasme?

Alpine 2026 car shot
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Alpine

In de Formule 1 zijn stiekem alle ogen al gericht op de reglementen van 2026. Er komen nieuwe auto's en motoren, maar de twijfels over het spektakel zijn enorm. Sinds de aankondiging van de regels gaat het eigenlijk alleen maar over de problemen. En die problemen lijken ook ruim vijf maanden voor de eerste wintertest nog niet volledig opgelost.

Kort gezegd zal de Formule 1-fan wel even moeten wennen aan de nieuwe foefjes van de auto's. Coureurs gaan rijden met actieve aerodynamica, ook wel bekend als de X- en Z-mode. Vleugels kunnen met een druk op de knop worden versteld om op het rechte stuk meer snelheid te hebben en in de bochten juist meer downforce te genereren. DRS verdwijnt ook en wordt vervangen door de Manual Override Mode (MOM). 

De grootste zorgen gaan echter over de krachtbron. Het vermogen wordt fifty/fifty verdeeld tussen de verbrandingsmotor en batterij, maar dat gaf al snel problemen. Op circuits met lange rechte stukken en een hoge gemiddelde snelheid, denk aan Monza of Jeddah, kregen de coureurs last van een afname in vermogen. In de beginfase van de ontwikkeling leidde dat ertoe dat coureurs zelfs moesten terugschakelen in de simulator, omdat de batterij leeg was.

Oplossing

Die indianenverhalen zijn de afgelopen tijd verstomd, maar het verlies aan vermogen lijkt niet te verdwijnen. Vooral in België spraken de F1-coureurs zich uit over de nieuwe regels na uitspraken van Alex Albon. De Brit testte de auto van 2026 in de simulator en bleek niet echt onder de indruk. "Ik klaag niet, maar het wordt anders. Het is lastig om mee te rijden. Je brein wordt veel meer belast, mentaal wordt er meer van de coureur gevraagd. Je moet anders leren rijden."

Albon probeerde vooral uit te leggen dat een coureur veel meer moet nadenken om een optimale rondetijd te behalen. Waar je nu volle bak pusht in de kwalificatie om een zo goed mogelijke startpositie te veroveren, moet je volgend jaar bewust omgaan met het vermogen. Als je bijvoorbeeld te veel van de batterij vraagt in het eerste deel van de ronde, betaal je later de prijs. Management is de sleutel tot succes.

Lando Norris reageerde ook heel uitgesproken. "Ik wil gewoon een auto waar je als coureur alleen maar mee hoeft te rijden. DRS, dat soort dingen, ik hoef die onzin eigenlijk niet. Ik wil gewoon opschakelen, terugschakelen, en dat is het. Dat betekent overigens niet dat het racen (volgend jaar, red.) slechter wordt."

"Maar als je de Formule 1 als de top van snelheid ziet, denk ik dat het niet veel beter wordt dan nu. En ik wil niet dat het te kunstmatig wordt. Dat is geen autosport en niet wat ik leuk vind. De auto's worden langzamer in de bochten en minder spectaculair. Ze zijn gewoon langzamer, want aan het einde van de rechte stukken verlies je snelheid. Het gaat minder cool en speciaal worden, maar het is ook weer een nieuwe uitdaging. En daar moeten we naar uitkijken. Dat maakt de Formule 1 ook leuk: een nieuwe start."

FIA

Norris sluit positief af, maar de tendens is duidelijk: écht enthousiast zijn de coureurs nog niet. Het leidde dan ook tot kritiek op de FIA, iets waar technisch kopstuk Nikolas Tombazis zich niet in kan vinden. "Ik verwacht dat we tussen nu en de start van het seizoen volgend jaar nog een aantal voorzorgsmaatregelen zullen nemen om de energiestroom te verbeteren en ervoor te zorgen dat de auto's niet plotseling vertragen op de rechte stukken. Daarom zijn veel van de opmerkingen over hoe de auto's zich gedragen voorbarig. Het product is nog niet klaar."

Klaar of niet, over vijf maanden staan de auto's wel voor het eerst op het asfalt tijdens een besloten test in Barcelona. En ondanks dat de ontwikkelingen in de Formule 1 snel gaan en veel problemen zomaar opgelost kunnen worden, klinkt vrijwel niemand tevreden. Er moet dan ook nog een hoop gebeuren om ervoor te zorgen dat 2026 geen jaar van problemen en kritiek wordt.

Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!

Claim jouw cap!

Praat mee!

x
RB17 Red Bull ontwierp auto die sneller is dan F1-wagen Verstappen