Vóór de tests werd nog voorspeld dat Formule 1-auto's dit jaar per saldo minder snel zouden, door het verplichten van een voorvleugel die minder downforce opwerkt en een hoger minimumgewicht van auto en rijder. Ferrari-teambaas bevestigde bij de Ferrari-teampresentatie dat het verschil met 2018 op 1,5 seconde per rondje zou uitkomen.
Na de eerste vier van acht testdagen op het Circuit de Barcelona-Catalunya is de snelste tijd (1.17,393 van Nico Hulkenberg) echter bijna twee hele seconden sneller dan de 1.19,333 die Lewis Hamilton op dat punt precies een jaar geleden noteerde. De 1.17,182 waarmee Sebastian Vettel de tests in 2018 afsloot, is daarmee nu zelfs al in zicht. "Aan einde van de tests zijn de auto's een stuk sneller dan precies een jaar geleden, en waarschijnlijk zelfs sneller dan aan het einde van 2018", aldus Nick Chester, technisch directeur van het Renault F1-team. "Kun je na gaan hoe snel ze eind 2019 zullen zijn!" Jody Eggington, technisch directeur van van Toro Rosso, legt meer uit: "F1-engineers zijn geweldig in dit soort uitdagingen overwinningen. We hebben het gehad over de verschillen in rondetijd, maar ik denk dat die uitspraken verkeerd begrepen zijn. Na de eerste keer dat de auto in de windtunnel staat, weet je wat je verloren hebt en ga je aan de slag om dat terug te winnen. Dat is de uitdaging." Daarbij geldt nog dat teams in de eerste testweek nog lang niet het maximale hebben laten zien wat betreft het motorvermogen. Eggington gaf eerder al aan dat pas vanaf aanstaande dinsdag in elk geval de Honda-krachtbron verder opgeschroefd zal worden.
Meest gelezen