Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Formule 1 2020

Waarom Formule 1-teams niet zonder een goede simulator kunnen

Simulatietechnologieën ontwikkelen zich in dusdanig tempo dat Formule 1-teams steeds realistischer de werkelijkheid kunnen nabootsen. James Key van McLaren legt uit waarom een goede simulator zo belangrijk is in de koningsklasse van de autosport.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © McLaren

De tijd dat Formule 1-teams naar hartenlust mochten testen, is al lang en breed voorbij. Tegenwoordig geldt om financiële redenen dat er buiten de Grand Prix-weekenden om eigenlijk niet getest mag worden. Op de wintertests en een aantal filmdagen na, kunnen de teams in het echte leven eigenlijk niet aan de ontwikkeling van hun auto werken.

Waar vermogende teams in het verleden miljoenen uitgaven aan testdagen en zelfs hele circuits kochten met dit specifieke doel, daar wordt het geld vandaag de dag gestoken in de aanschaf van simulatoren. James Key, technisch directeur bij McLaren, vertelt voor de microfoon van RacingNews365 over het belang dat teams hebben bij een simulator die het echte leven zo goed mogelijk kan nabootsen.

"Een simulator is niet alleen geweldig voor de ingenieurs en de ontwikkeling van een Formule 1-auto, maar ook voor coureurs", begint Key. "Ik denk wel dat testen op een circuit nog altijd de beste manier is om aan de ontwikkeling van een auto te werken, maar het is simpelweg veel duurder dan hetzelfde doen met een simulator. Daarnaast mag er ook niet zoveel meer getest worden als in het verleden."

Hoewel McLaren een van de grotere teams is in de Formule 1 en het ook voldoende geld kan uitgeven aan middelen om de auto te ontwikkelen, beschikt het team nog niet over de nieuwste simulator. "Onze huidige simulator is gebaseerd op een systeem dat enkele jaren geleden is uitgebracht. Desondanks komt hij nog altijd zeer goed van pas. De simulator is al lange tijd zeer effectief voor het team, al moet ik zeggen dat we inmiddels wel de beperkingen ervan beginnen te ontdekken."

Het verschil met de nieuwe generatie simulatoren is beduidend, zo legt Key uit. "De derde generatie simulatoren probeert de zwakten er beter uit te halen en gedraagt zich echt als een apparaat dat de coureurs kunnen gebruiken op manieren zoals dat eerder niet mogelijk was. Natuurlijk is het beeld veel mooier, maar dat maakt het verschil niet. Belangrijker is dat het systeem sneller werkt en je meer details kunt toevoegen, waardoor het rijden realistischer aanvoelt voor de coureur. De werkelijkheid is zo beter na te bootsen, dat geeft de coureur een beter beeld van hoe de auto werkt."

In een poging een nieuwe stap richting de voorhoede te maken, heeft McLaren recentelijk geïnvesteerd in een van die nieuwe simulatoren. Het team hoopt er met name profijt van te hebben voor het seizoen van 2021, wanneer de regels aanzienlijk worden veranderd.

0 reacties

    Breaking Hamilton werpt het Verstappen niet in de schoot: "Ik moet twee keer zo hard werken"