Van Ferrari weten we dat ze deze maand nog Carlos Sainz de kans willen geven om voor het eerst in zijn carrière meters te maken met een Formule 1-auto van de Scuderia. Dat zal dan een bolide zijn van minstens twee jaar oud, aangezien testen met recenter materiaal niet is toegestaan. Maar of het dan nog enige toegevoegde waarde heeft? Jazeker wel. Een test met een twee jaar oude bolide is altijd nog meer waard dan helemaal geen test, zo simpel is het. Niet voor niets zagen we afgelopen seizoen Fernando Alonso meermaals achter het stuur kruipen van de Renault uit 2018, terwijl Yuki Tsunoda namens AlphaTauri zijn eerst Formule 1-meters maakte in de STR14 uit datzelfde jaar. Voor een rookie als hij is dat zeer waardevol om het team en diens routines te leren kennen, maar natuurlijk ook om vertrouwd te raken met de enorme krachten van de Formule 1. Iemand als Alonso kent het klappen van de Formule 1-zweep natuurlijk als geen ander, maar ook voor hem gold dat die Renault-meters waardevol waren. Hij reed immers sinds eind 2018 niet meer in de Formule 1 en zo'n test kan toch helpen het goede gevoel weer terug te krijgen. Bovendien is Renault niet meer het Renault van toen Alonso in 2009 voor het laatst voor dat team reed, net zoals alles anders is dan bij zijn laatste F1-team, McLaren. De tests met twee jaar oude bolides is dus vooral belangrijk voor de coureurs, aangezien de teams er qua dataverzameling weinig aan hebben. Dat coureurs vertrouwd raken met nieuwe mensen waar ze mee komen samen te werken, werkt natuurlijk wél twee kanten op. Ook de monteurs en engineers krijgen met een dergelijk test de kans om te wennen aan het communiceren met de coureur en om alvast proeven aan hoe een bepaalde rijder feedback overdraagt. Van Sainz weten we dus dat hij waarschijnlijk achter het stuur zal kruipen en meer coureurs zullen ongetwijfeld dat voorbeeld volgen. Een vroege Red Bull-test voor Sergio Perez? Het kan zomaar gebeuren. Vorig jaar nog had Red Bull niet de opties om met oude bolides te testen, omdat de wagens uit 2018 uitgerust waren met Renault-motoren en de Fransen die om begrijpelijke redenen niet wilde leveren. Nu we in 2021 leven, kan Red Bull een beroep doen op de RB15 uit 2019, die wél al was uitgerust met Honda-power.
Meest gelezen