Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
esp Uitslag Race
Start GP Monaco
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Lewis Hamilton

Waarom Hamilton een gratis ronde cadeau kreeg na de rode vlag

Lewis Hamilton leek zijn race te vergooien toen hij een fout maakte en lang in het grind stil stond. Uiteindelijk kwam zijn bolide weer op het asfalt terecht, waarna een rode vlag ervoor zorgde dat hij toch nog tweede kon worden. Hoe kon dat?

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes
Lewis Hamilton heeft wat geluk gehad tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna. Hij was vol in de achtervolging op Max Verstappen, die na de pitstops nog steeds de leiding van de race had. De Brit maakte redelijk wat tijd goed op de Red Bull-coureur, maar kwam toen tussen de achterblijvers terecht.

Hij was daar iets te gretig en probeerde George Russell voorbij te gaan, maar reed daarbij op het nog natte gedeelte van de baan, terwijl hij droogweerbanden had. Hij schoof van het asfalt af en kwam in het grind terecht. Hij probeerde weg te komen, maar brak daarbij zijn voorvleugel. Uiteindelijk kwam hij toch weer op gang, maar door alle tijd die hij verloor had hij plots een ronde achterstand op leider Verstappen.

Zijn kansen voor het podium leken dus verkeken, maar kort na de schuiver van de zevenvoudig wereldkampioen crashten Valtteri Bottas en George Russell. De twee vlogen samen keihard de baan af en na enkele ronden safety car werd de rode vlag gezwaaid, omdat er veel rommel op de baan lag.

Toen profiteerde Hamilton maar al te graag van de regels, die het hem toelieten om zich te ontdoen van zijn ronde achterstand op de Red Bull-coureur. Daarna reed hij alsnog naar de tweede plaats, waardoor hij de schade beperkt hield. Hoe kon hij toch profiteren van de regels?

Als we het sportieve reglementenboek erbij pakken en lid 42.3 lezen, dan wordt het duidelijk dat tijdens een rode vlag-situatie vergelijkbare regels gelden als tijdens een safety car. Twee minuten voordat de race weer zal worden hervat, mogen de auto's die op een ronde achterstand liggen de pitlane verlaten en een ronde rijden, om daarna weer achteraan in de goede volgorde plaats te nemen in de pitlane.

Daarom mocht Hamilton zich dus gratis ontdoen van een ronde achterstand. De regels zijn ingevoerd om ervoor te zorgen dat coureurs die op achterstand rijden niet tussen de leiders zitten bij een herstart. Het kan namelijk gevaarlijk zijn als coureurs die op achterstand rijden vechten om hun positie met concurrenten, maar tegelijkertijd blauwe vlaggen moeten respecteren en aan de kant moeten gaan voor de leiders in de wedstrijd. Die situatie wil de FIA voorkomen.

Een andere regel waar Hamilton van profiteerde was de regel dat er van banden mag worden gewisseld. Daar profiteerde natuurlijk iedereen van, maar Hamilton mocht ook zijn voorvleugel, die na de touche met Verstappen in de openingsronde beschadigd raakte, gratis en voor niets laten vervangen voor een nieuwe. Dubbel geluk dus voor de Brit, nadat zijn teamgenoot en mogelijk toekomstig teamgenoot er samen afvlogen.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Emilia-Romagna 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Emilia-Romagna, direct vanaf Imola.

60 reacties

    x