Lewis Hamilton heeft wat geluk gehad tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna. Hij was vol in de achtervolging op Max Verstappen, die na de pitstops nog steeds de leiding van de race had. De Brit maakte redelijk wat tijd goed op de Red Bull-coureur, maar kwam toen tussen de achterblijvers terecht. Hij was daar iets te gretig en probeerde George Russell voorbij te gaan, maar reed daarbij op het nog natte gedeelte van de baan, terwijl hij droogweerbanden had. Hij schoof van het asfalt af en kwam in het grind terecht. Hij probeerde weg te komen, maar brak daarbij zijn voorvleugel. Uiteindelijk kwam hij toch weer op gang, maar door alle tijd die hij verloor had hij plots een ronde achterstand op leider Verstappen. Zijn kansen voor het podium leken dus verkeken, maar kort na de schuiver van de zevenvoudig wereldkampioen crashten Valtteri Bottas en George Russell. De twee vlogen samen keihard de baan af en na enkele ronden safety car werd de rode vlag gezwaaid, omdat er veel rommel op de baan lag. Toen profiteerde Hamilton maar al te graag van de regels, die het hem toelieten om zich te ontdoen van zijn ronde achterstand op de Red Bull-coureur. Daarna reed hij alsnog naar de tweede plaats, waardoor hij de schade beperkt hield. Hoe kon hij toch profiteren van de regels? Als we het sportieve reglementenboek erbij pakken en lid 42.3 lezen, dan wordt het duidelijk dat tijdens een rode vlag-situatie vergelijkbare regels gelden als tijdens een safety car. Twee minuten voordat de race weer zal worden hervat, mogen de auto's die op een ronde achterstand liggen de pitlane verlaten en een ronde rijden, om daarna weer achteraan in de goede volgorde plaats te nemen in de pitlane. Daarom mocht Hamilton zich dus gratis ontdoen van een ronde achterstand. De regels zijn ingevoerd om ervoor te zorgen dat coureurs die op achterstand rijden niet tussen de leiders zitten bij een herstart. Het kan namelijk gevaarlijk zijn als coureurs die op achterstand rijden vechten om hun positie met concurrenten, maar tegelijkertijd blauwe vlaggen moeten respecteren en aan de kant moeten gaan voor de leiders in de wedstrijd. Die situatie wil de FIA voorkomen. Een andere regel waar Hamilton van profiteerde was de regel dat er van banden mag worden gewisseld. Daar profiteerde natuurlijk iedereen van, maar Hamilton mocht ook zijn voorvleugel, die na de touche met Verstappen in de openingsronde beschadigd raakte, gratis en voor niets laten vervangen voor een nieuwe. Dubbel geluk dus voor de Brit, nadat zijn teamgenoot en mogelijk toekomstig teamgenoot er samen afvlogen.
Meest gelezen