Max Verstappen liep op 5,8 seconden de overwinning mis tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië. Bij het ingaan van ronde 50 van de 52 lag de Nederlander nog op ruime afstand op de derde plaats, maar door een lekke band van Valtteri Bottas steeg hij naar plek twee. In de slotronde had Verstappen zomaar nog een plek kunnen stijgen toen Lewis Hamilton ook een lekke band kreeg te verduren, ware het niet dat de Nederlander net een pitstop had gemaakt voor verse banden. Na de race kwam bij velen meteen de vraag naar boven of Hamilton echter wel met zijn lekke band over de finish mocht rijden. Moest hij vanuit veiligheidsoverwegingen eigenlijk niet naar de pitstraat? Na afloop van de race werd wedstrijdleider Michael Masi meteen de hemd van het lijf gevraagd. In gesprek met onder meer RacingNews365 geeft hij tekst en uitleg. Een pitstop was volgens Masi niet aan de orde. Zo lang er geen gevaar ontstond voor andere coureurs, kon Hamilton gewoon op drie banden naar de finish rijden. Zo werd Antonio Giovinazzi eerder dit weekend wel streng toegesproken en gewaarschuwd toen hij er tijdens de vrije training een potje van maakte, zoals in de video hieronder kan worden gezien. Zijn band was weliswaar niet lek, maar na een spin waren ze wel zwaar beschadigd en vlogen de stukken rubber in het rond. Tekst gaat verder onder de video .
1289194270167990274
Turn 13 = unlucky for Antonio Giovinazzi during FP1 . #F1 #Formula1 #BritishGP #Silverstone #Giovinazzi #BritishGrandPrix #F1TVAccess @F1 @F1TVAccess pic.twitter.com/EJsQR8P89I — Formula 1 Live Stream Free F1 TV (@F1TVAccess) July 31, 2020
Als Hamilton ook zulke fratsen had uitgehaald, dan was hij er ongetwijfeld niet zonder waarschuwing of straf vanaf gekomen, maar aangezien er geen gevaar ontstond voor de andere coureurs kon hij zijn weg richting de zwart wit geblokte vlag gewoon vervolgen. Iemand die dat bijvoorbeeld niet kon, was Charles Leclerc vorig seizoen in Suzuka. Hij kreeg wel een straf van tien seconden aan zijn broek toen hij de oproep van de FIA om de pitstraat binnen te komen negeerde en zijn beschadigde voorvleugel te laten vervangen nadat hij Max Verstappen van de baan had getikt in de openingsronde. Toen de brokstukken van de voorvleugel van Leclerc in het rond vlogen en onder andere de zijspiegel van Hamilton deden sneuvelen was wedstrijdleider Michael Masi dan ook not amused. Ferrari kreeg bovendien een boete van 25.000 euro. Maar, ook dit was bij de Mercedes-coureur niet het geval. Hamiltons lekke band hield het relatief goed, slingerde geen rubber in het rond en zorgde niet voor schade aan de vloer of achtervleugel. Dat wil echter niet zeggen dat de Brit niet streng werd aangesproken door de Australische Formule 1-wedstrijdleider, zo vertelt hij na afloop van het raceweekend. "Ik meldde mezelf meteen op de radio toen hij een lekke band kreeg", zo vertelt Masi. "Ik vertelde Mercedes en Hamilton, net zoals ik bij Sainz en Bottas deed, dat hij onmiddellijk vaart moest minderen en de veiligheid van zichzelf, maar ook zeker die van de anderen om hem heen, in acht moest houden. Ik zat er dus dicht op", aldus de wedstrijdleider, die overigens absoluut niet van plan was om een safety car de baan op te brengen vanwege al die lekke banden. "Er waren meerdere lekke banden, maar allemaal aan het einde van de race. De laatste band ging lek tijdens de laatste ronde en zodra de leider bezig is aan zijn laatste ronde is het irrelevant om nog een safety car de baan op te sturen", zo eindigt hij zijn uitleg. Met medewerking van Dieter Rencken . Hoe lang houdt Red Bull Albon nog de hand boven het hoofd? Maakt Verstappen kans op een snikheet Silverstone? Dit en nog veel meer is hieronder te beluisteren in de Formule 1-podcast van RacingNews365 met F1-journalist Ruud Dimmers, F1-journalist Jesse Janse en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen