Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom het Formule 1-team van Renault in zwaar weer verkeert

Het sprookje voor Renault was al helemaal uitgeschreven. Een meerjarenplan moest de beroemde Franse autobouwer terug naar de top van de Formule 1 helpen, maar inmiddels wordt er zelfs gesproken over een vertrek van de renstal aan het eind van het seizoen. Het gedroomde sprookje lijkt eerder een nachtmerrie te worden.

Toen Renault in 2016 als fabrieksteam terugkeerde in de sport was het duidelijk. Elk jaar moesten er nieuwe stappen worden gezet, zodat men in de luwte kon beginnen met het sprokkelen van punten, om in de jaren erna podiums, overwinningen en uiteindelijk de wereldtitel te pakken. Dat laatste, heilige doel, werd echter steeds een jaartje vooruitgeschoven en van uitstel lijkt nu mogelijk ook afstel te komen. Eerder dit seizoen werd duidelijk dat McLaren geen heil meer zag in de samenwerking met motorpartner Renault en dus koos de formatie uit Woking ervoor om vanaf 2021 met Mercedes-motoren te gaan rijden. Renault zou daarmee als eenling op de markt komen te staan. Niet ideaal, maar niet onoverkomelijk. Inmiddels lijkt echter een reorganisatie bij Renault het team alsnog de das om te kunnen doen. De Franse overheid heeft met een belang van 15% in Renault namelijk het één en ander in de melk te brokken. Zo hebben ze Clotilde Delbos naar voren geschoven als de nieuwe topvrouw van het merk en Delbos staat niet bekend om haar weelderige uitgavepatroon. Ze houdt liever de hand op de knip én is geen voorstander van het Formule 1-project, op papier geen gunstige combinatie. De Formule 1 is een duur grapje, zeker als McLaren niet meer betaalt voor motoren en dus is het niet ondenkbaar dat de stekker uit het project wordt getrokken, mogelijk al zo vroeg als per 2020. Dat zou betekenen dat Daniel Ricciardo en Esteban Ocon zonder baan komen te zitten en dat McLaren op korte termijn op zoek moet naar een motorleverancier als Renault niet zijdelings als motorleverancier betrokken blijft. Delbos zelf heeft nog niet te kennen gegeven of het Formule 1-team iets te vrezen heeft, anders dan dat ze heeft aangegeven dat alles op enig moment onder de loep wordt genomen. Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, waarin Tim Coronel, Ruud Dimmers en Jeroen van Inkel ingaan op de titelkansen van Max Verstappen in 2020.

Viaplay
x
Verstappens 'laatste stap' Verstappen weet in ieder geval wat hij NIET wil