Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom het huwelijk tussen Red Bull en De Vries gedoemd was te mislukken

Nyck de Vries en AlphaTauri zijn per direct uit elkaar. De Nederlander verloor zijn Formule 1-zitje na slechts tien races bij de renstal, maar alle tekenen wezen er al op dat zijn eerste volledige seizoen gedoemd was om te mislukken.

Na een prachtig resultaat in de Grand Prix van Italië 2022, daar waar Nyck de Vries zijn racekwaliteiten duidelijk kon laten zien, kreeg hij een zitje aangeboden bij het Formule 1-team van AlphaTauri. Van tevoren wist de Nederlander natuurlijk niet dat hij met een lastige en niet competitieve bolide zou moeten gaan rijden, maar feit is dat dit zijn fulltime F1-jaar niet makkelijker maakte. Of ja, fulltime: na tien races verloor hij zijn zitje. Het huwelijk was door meerdere factoren al een lastige en een echtscheiding is voor velen dan ook geen verrassing. Dit is waarom.

Zeer lastige AlphaTauri-bolide

De AT04 van AlphaTauri is niet competitief. Het zusterteam van Red Bull staat op de laatste plaats en in de stand der coureurs is dat niet anders. Daar staat De Vries op de twintigste plaats met nul punten. In 2022 liet de Friese coureur zien dat hij met een (enigzins) competitieve wagen prima mee kan doen voor de punten. In Monza reed hij in de Williams een sterke race, waarin hij twee punten scoorde. De afgelopen tien F1-races kreeg De Vries echter een auto waar hij zichzelf maar lastig mee kon bewijzen. AlphaTauri was drukker met het verbeteren van de AT04 dan met het bieden van een helpende hand aan De Vries. Dat helpt niet mee als rookie, ook niet als je al veel ervaring hebt opgedaan in andere klassen.

Druk vanuit Marko en Red Bull

Red Bull-adviseur Helmut Marko, tevens leider van het juniorenprogramma, is snoeihard als het gaat om tegenvallende prestaties. De Oostenrijker voerde de afgelopen races de druk goed op en voorafgaand aan de Grand Prix van Groot-Brittannië kon Marko zelfs niet zeggen of De Vries in Zandvoort nog voor AlphaTauri zou rijden. Dat blijkt dus inderdaad niet het geval te zijn. De Vries hoeft zich niet te schamen, want meerdere coureurs gingen hem voor bij Red Bull en AlphaTauri. Marko kan onverbiddelijk zijn als een coureur even niet goed presteert, vraag dat maar aan Daniil Kvyat, Pierre Gasly en Alex Albon. Laatstgenoemde twee zijn overigens nog altijd actief in de F1 en Albon ontving onlangs zelfs lofzang van Marko... AlphaTauri-teambaas Franz Tost geeft een nieuwe coureur het liefst drie seizoenen om volledig te wennen aan de koningsklasse, maar daar peinst Marko niet over. Gelijk goed presteren of wegwezen: daar is De Vries nu het meest recente voorbeeld van. Bovendien gooide Red Bull-teambaas Christian Horner ook nog olie op het vuur. Onlangs riep hij dat hij en Marko een meningsverschil hadden over het aanstellen van De Vries. Horner stond er namelijk nooit helemaal achter en liet dit, pijnlijk genoeg voor De Vries, ook aan de media weten.

De Vries heeft tijd nodig om te presteren

De geschiedenis heeft uitgewezen dat De Vries niet vanaf de allereerste race op het beste van zijn kunnen presteert. Uiteindelijk kwamen de resultaten er (vrijwel) altijd wel, maar dit duurde even: in de Formule Renault 2.0 werd hij eerste in zijn derde seizoen en in de Formule 2 pakte hij de titel eveneens in seizoen nummer drie. Of De Vries echt beter was geworden na meerdere seizoenen, dat zullen we hoogstwaarschijnlijk nooit gaan weten. Marko houdt er zoals hierboven gezegd niet van om zo lang te wachten en binnen Red Bull is het presteren of wegwezen. Al zegt AlphaTauri-teambaas Franz Tost altijd dat een coureur drie jaar nodig heeft om op stoom te komen in de Formule 1. Maar ook een 28-jarige coureur die al veel meer ervaring heeft dan de gemiddelde AlphaTauri-rookie? Had De Vries hier rekening mee moeten houden bij het 'kiezen' van zijn zitje, als dat al een keuze was? Ook dat is gissen, maar naar verluidt was hij ook in beeld bij onder meer Alpine. De constructie van Pierre Gasly naar Alpine bracht hem echter bij AlphaTauri, maar het gebrek aan goede prestaties in de eerste F1-uren betekende het einde.

Ricciardo en Perez

Ook Daniel Ricciardo en Sergio Perez hebben een rol gespeeld in de vroegtijdige exit van De Vries. Ricciardo is als nummer drie bij Red Bull en voormalig teamgenoot van Verstappen de grote lieveling van het topteam en sinds zijn terugkeer naar het Oostenrijkse topteam is er altijd gespeculeerd over een mogelijke comeback van de Australiër. Ricciardo is geliefd binnen Red Bull en bij het Formule 1-publiek. Tegelijkertijd vallen de prestaties van Sergio Perez dit seizoen tegen en dat zorgt voor een perfect recept voor de comeback van Daniel. Nu Perez ook tegenvalt wil Red Bull maar al te graag zien of Ricciardo nog zijn oude niveau kan bereiken. Als Perez 'gewoon' presteerde zoals verwacht, dan was die drang er niet. Het zal niet dé voornaamste factor zijn waarom De Vries is vervangen, maar het heeft Ricciardo ongetwijfeld geholpen. Uiteindelijk is de exit van de Friese rijder vooral aan één feit te wijten: tegenvallende prestaties.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"