Het Silly Season-seizoen wat betreft het F1-seizoen van 2026 is niet heel spectaculair. Max Verstappen heeft aangekondigd bij Red Bull Racing te blijven en daarmee is het grootste gerucht van de afgelopen maanden de kop ingedrukt. Wie zijn teamgenoot bij Red Bull Racing gaat worden in 2026 is nog onduidelijk. Blijft het Yuki Tsunoda, of zal de Japanner vertrekken? En mocht Tsunoda Red Bull verlaten, is Cadillac dan een optie voor hem?
Duidelijk is dat Tsunoda op het lange lijstje van coureurs staat bij Cadillac. Lijstje, want nog altijd heeft het nieuwe Formule 1-team nog geen coureur gecontracteerd. Valtteri Bottas en Sergio Perez zijn de meest genoemde namen bij het Amerikaanse F1-team. De vraag is echter of Cadillac voor twee ervaren coureurs wil gaan, of juist een ervaren kracht met een talent wil combineren.
De tweede optie lijkt wat realistischer met het oog op de toekomst van het nieuwe F1-team. Het debuutjaar gaat ongetwijfeld een zwaar seizoen worden voor de Amerikanen, waarbij men realistisch gezien vaak zal strijden om de laatste plekken op de grid. Alles beter dan het kwalificeren op de laatste startrij mag worden beschouwd als een geweldige prestatie of misschien zelfs een wonder van de Amerikanen in 2026.
Anderen bekeken ook:
Uitdagingen
De uitdagingen van de 2026-bolides zijn namelijk enorm. Ieder team en iedere fabrikant in de Formule 1 is daar al duidelijk over geweest, laat staan hoe het moet zijn voor een team dat haar debuut gaat maken in de koningsklasse van de autosport. Natuurlijk neemt men de motor af van Ferrari en zijn er links en rechts externe partners die helpen bij het ontwikkelen van de bolide, maar nog altijd zit het team in een groeifase. Zo groeit het team nog altijd met zo'n 5 tot 9 werknemers per week. Deze worden veelal weggehaald bij andere F1-teams, maar de teamleden hebben ondanks hun ervaring bij andere teams tijd nodig om hun steentje bij te kunnen dragen bij een nieuw F1-team.
De structuur is gevormd binnen het team, maar bij een dergelijk grote organisatie blijven er veel veranderingen plaatsvinden, zeker in de beginfase van het project. Doordat het team pas in een heel late fase officieel geaccepteerd werd (maart 2025), heeft men ook veel vertraging opgelopen. Gezien de grote uitdagingen voor 2026 heeft dat het team zeker niet geholpen in hun weg richting een succesvol Formule 1-debuut.
Laat het duidelijk zijn: General Motors, Cadillac en de TWG-groep die samen het Cadillac F1-team vormen, zijn extreem gemotiveerd om te slagen in de Formule 1, maar de opgelopen vertraging is niet te compenseren in de F1. Je hebt ook als een grote autofabrikant tijd nodig om alles op orde te krijgen. De verloren tijd wat betreft het krijgen van de officiële startplaats op de grid heeft het nieuwe F1-team dus absoluut niet geholpen. Tijd valt niet te compenseren, ook niet met het grote budget waarover het nieuwe team beschikt.
Een gevolg van het langzame entreeproces lijkt ook gevolgen te hebben voor het benoemen van de coureurs. In eerste instantie gaf het team aan dat men hoopte voor de zomerstop duidelijkheid te geven over de coureurs van 2026. Later werd dit bijgesteld naar de zomerstop. Deze is nu aan de gang en wellicht zal er in de komende dagen en weken meer duidelijkheid komen, maar voor nu is dat nog niet het geval.
Wie zijn de voornaamste kandidaten?
Naast Perez, Bottas en Tsunoda worden ook Jak Crawford, Felipe Drugovich, Jack Doohan en zelfs Alex Dunne aan het team gelinkt. Er vanuit gaande dat het team minimaal gaat voor Perez of Bottas blijft er nog een mooi rijtje aan coureurs over. Durft het team extreem te gokken en te gaan voor rookies als Crawford, Drugovich en Dunne of kiest men voor net iets meer zekerheid met coureurs als Tsunoda of Doohan. Eerder werd ook Guanyu Zhou aan team gelinkt, maar de naam van de Chinees wordt steeds minder genoemd.
Ongetwijfeld werken de goede resultaten van Gabriel Bortoleto en Nico Hulkenberg niet mee voor Zhou en Bottas. Natuurlijk hebben er wat veranderingen wat betreft het management plaatsgevonden bij Stake F1 gedurende de laatste 6 maanden, maar lijken vooral de coureurs dit jaar het verschil te maken voor het in Zwitserland gevestigde F1-team.
Hulkenberg staat bekend als een coureur die een goede feedback geeft aan engineers, de voornaamste reden waarom Ayao Komatsu de Duitser voor Haas wilde behouden en Hulkenberg is op zijn beurt lovend over de feedback van Bortoleto. Een klein team als Stake F1 laat daarmee zien hoe belangrijk het is om te beschikken over de juiste mix van coureurs. Men staat momenteel zelfs zevende in de strijd om het constructeurskampioenschap.
Verstappen haalde eerder dit jaar aan dat hij denkt dat Perez beschikt over de juiste ingrediënten om een jong team als Cadillac te helpen, mits de Mexicaan gemotiveerd is. Dat lijkt echter wel het geval te zijn, nadat Perez ondanks een contractverlenging alsnog door Christian Horner aan de kant werd geschoven bij Red Bull Racing. Hoogstwaarschijnlijk is dit niet het einde van de F1-carriere die Perez voor ogen heeft en dus zal de Mexicaan honger hebben naar een nieuw F1-avontuur.
Cadillac zal voor minimaal één ervaren coureur kiezen en dus is het de vraag wie er naast de ervaren kracht zal komen te racen. Gezien het 2026-seizoen steeds dichterbij komt, lijkt het voor Cadillac tijd te worden om in ieder geval alvast één ervaren kracht binnen te halen op korte termijn. Daarna zou het team strategisch gezien nog tijd genoeg hebben om een tweede coureur binnen te halen. De vraag is echter of dit ook de strategie van het team is. Het 2026-seizoen staat voor de deur en dus zal men ook richting de sponsoren een signaal af willen geven. Het aanstellen en bekend maken van een of twee coureurs zal de sponsoren en shareholders altijd goed doen.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!