Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom het raceweekend van Hamilton zo dramatisch slecht verliep

Goed, Lewis Hamilton scoorde weliswaar een handvol punten in Monaco, maar in zijn Mercedes-bolide had hij natuurlijk veel verder vooraan moeten staan. Hoe kon het zo fout gaan bij de zevenvoudig wereldkampioen, die afgelopen weekend de leiding in het WK, net als zijn team, uit handen gaf?

Afgelopen weekend maakte Lewis Hamilton een van zijn slechtste weekenden mee van de afgelopen jaren. In zijn normaal zo dominante Mercedes kwam de Brit er totaal niet aan te pas. Hamilton kwalificeerde voor het laatst tijdens de Grand Prix van Duitsland in 2018 zo slecht als afgelopen weekend. Het hele raceweekend lang ging het al niet lekker en tijdens de race kwam de frustratie duidelijk naar boven. Terwijl Verstappen uiteindelijk de race domineerde, kwam Hamilton niet verder dan de zevende plaats. We nemen zijn weekend onder de loep. Hoe kon het toch zo misgaan?

Waarom had Hamilton zo'n slechte pace?

Al in aanloop naar het weekend verkondigden Toto Wolff en Lewis Hamilton dat Red Bull de favoriet was in het prinsdom. De Brit deed op donderdag tijdens de trainingen nog mee om de bovenste plekken en leek in ieder geval met het niveau van Red Bull en Ferrari mee te kunnen. Op zaterdag ging het na de vrije dag echter aanzienlijk minder. De temperatuur was ten opzichte van de vrijdag gedaald, waardoor de Mercedes minder goed ging. De W12 kwam in die koudere omstandigheden minder goed tot haar recht en de balans van de bolide van Hamilton was naar eigen zeggen totaal de verkeerde kant op gegaan. Nadat hij kwalificeerde als zevende was Hamilton zaterdag al zeer kritisch op zijn team. "We gaan een stevig gesprek voeren voor de race, of misschien pas na het weekend", zo vertelde hij aan onder meer RacingNews365 na afloop van de kwalificatie in Monaco. "Er hadden bepaalde dingen moeten gebeuren, maar dat is niet gebeurd. We gaan er van leren en zullen samen sterker terugslaan."

De potentie was er wel

Kijkend naar de sectortijden ten tijde van de kwalificatie, valt op dat Bottas voor de crash de beste 'optimale' rondetijd had gereden als je zijn beste sectortijden bij elkaar op zou tellen. Of dat na de crash van Leclerc zo was gebleven, zullen we nooit weten, maar het geeft wel aan dat Mercedes wel degelijk in staat was om afgelopen weekend het gevecht met Red Bull en Ferrari aan te gaan. Hamilton wist echter niet de juiste balans te vinden om in Q3 een dijk van een ronde te rijden. Na afloop van de kwalificatie legde hij meteen de vinger op de zere plek. "We hebben het zeker lastig met het opwarmen van de banden. Hier in Monaco wordt dat probleem juist versterkt omdat het een low energy circuit is", zo doelde hij op de relatief lage gemiddelde snelheid die de coureurs in Monaco hebben. "Ik weet niet echt hoe het kan dat Valtteri het wel lukte. Tijdens mijn laatste kwalificatieronde had ik heel even goede grip, maar dat was maar van korte duur. We zullen dus uitgebreid moeten gaan analyseren", aldus Hamilton, die door de slechte kwalificatie niet alleen beide Ferrari-coureurs, een Red Bull-coureur en zijn teamgenoot voor zich zag staan op de startgrid, maar ook de McLaren van Lando Norris en de AlphaTauri van Pierre Gasly. Artikel gaat verder onder de afbeelding .

De strategische blunder van Mercedes

Maar goed, als een coureur de banden in de kwalificatie niet optimaal werkend weet te krijgen, wil dat niet zeggen dat het in de race ook heel slecht zal gaan. In Monaco, waar inhalen op de baan echter nagenoeg onmogelijk is, had Hamilton vrij weinig aan die wijsheid. Mercedes hoopte haar stercoureur te kunnen helpen door op strategie coureurs voor hen in te halen, maar die poging liep uit op helemaal niets. De undercut die Mercedes koos in een poging tot inhalen van AlphaTauri-coureur Pierre Gasly liep uit op niets. De Fransman bleef uiteindelijk voor de Brit rijden, die tot overmaat van ramp plekken verloor aan Sebastian Vettel en Sergio Perez, die beiden besloten om langer door te rijden. Het resulteerde in een woedende Hamilton op de boordradio, wiens tirade hieronder te beluisteren is. Artikel gaat verder onder de video

LHEs3zoqHm0

Na afloop verdedigde teambaas Wolff de gekozen strategie. "We hadden het gevoel dat de undercut de beste keuze was om Gasly in te halen en daarom kozen we daar dan ook voor. De pitstop was goed, de outlap was goed en we dachten dat de anderhalve seconde die Hamilton achter Gasly reed genoeg was om de undercut te laten slagen." Niet dus. Hamilton schreeuwde op de radio dat hij zijn banden juist aan het sparen was om zo lang door te kunnen rijden. Daarom was hij verbouwereerd dat Mercedes hem als eerste coureur van het hele veld naar binnen haalde. Wolff verwijst het bandenargument van zijn stercoureur echter naar de prullenbak. "De bandenslijtage was bij ons extremer dan bij andere wagens en de banden van Lewis waren op. Toen we de banden na de pitstop analyseerden zagen we dat er geen rubber meer over was, dus een overcut had ook niet gewerkt." Vaak zien we de Pirelli-banden echter door een fase van slijtage gaan, waarna ze toch weer 'terugkomen'. Mercedes ging er dit keer niet vanuit dat dat zou gebeuren. Op papier lijkt het alsof Mercedes heeft gefaald met haar strategie, maar als we Wolff mogen geloven was de bandenslijtage bij Mercedes, normaal juist het sterke punt, te extreem om Hamilton langer buiten te laten.

Monaco legt zwakke punt Mercedes bloot

In het verleden heeft Mercedes al wat problemen gekend met de zachte banden tijdens een enkele snelle ronde. Vergeleken met Red Bull en Ferrari lijken ze een kleinere sprong vooruit te maken qua rondetijd als de medium banden worden ingewisseld voor de zachte banden. Afgelopen weekend werd er bovendien voor het eerst met C5-band van Pirelli, de meest zachte, geracet. Nog niet eerder werd er daar dit jaar tijdens een raceweekend op gereden. Het lukte Hamilton niet om die banden op een goede werktemperatuur te krijgen en door het gebrek aan meters op die band, had het team ook geen trucjes in huis om de problemen te verbeteren. Over twee weken, in Bakoe, zullen de drie zachtste banden opnieuw hun opwachting maken. Het stratencircuit in Azië is echter weer een totaal ander soort stratencircuit. Mercedes heeft bovendien twee weken de tijd om de problemen die Hamilton in Monaco had op te lossen voor het raceweekend in Azerbeidzjan. Als dat lukt, dan mogen we de Brit dan gewoon weer verder vooraan het veld verwachten.

Viaplay
x
FIA geeft uitleg over cruciaal safety car-moment met Norris in Miami