Het kwam voor velen als een donderslag bij heldere hemel toen Honda begin oktober een persconferentie inlaste op het hoofdkantoor in Japan en de wereld meedeelde dat de autofabrikant na 2021 de Formule 1 als motorleverancier ging verlaten. Na volgend jaar zal Red Bull dus op een andere manier verder moeten. Hoe ze dat gaan doen is weer een heel ander topic, maar voor nu kijken we vooral vooruit naar het volgende seizoen. Links en rechts werd gevreesd dat de Japanners niet meer alles zouden geven wetende dat zij eind volgend jaar de sport verlaten, maar de kans dat dat gebeurt lijkt klein.
Honda verlaat de sport niet vanwege het geld
Ten eerste hebben de beweegredenen van Honda om de sport te verlaten weinig met geld te maken. Eind 2020 werd het contract met Red Bull verlengd, maar slechts met één jaar. Misschien was het al een voorbode, maar toen Honda een jaar later besloot de stekker uit het project te gaan trekken, gaf het aan dat het gebeurde in reactie op de veranderende (auto)wereld. Het had dus niks te maken met bijvoorbeeld de coronacrisis. Ja, de hele auto-industrie is er door geraakt, maar de Japanners benadrukten dat dat niet de achterliggende reden was. Het ging niet om de kosten op de korte termijn, maar om de focus van de auto-industrie op de lange termijn. "De auto-industrie bevindt zich in een periode van grote verandering. Honda wil vanaf 2050 klimaatneutraal opereren, een doel dat binnen ons bedrijf een van de hoogste prioriteiten heeft. Daarom moet Honda haar ontwikkeling richten op de toekomst en de ontwikkeling van toekomstige technologieën en technieken", zo verklaarde de hoogste Honda-baas. Honda zal dus zeker niet meteen alle ontwikkelingen stil gooien. Het heeft bovendien een contract met Red Bull tot en met 2021, waar het autobedrijf zich gewoon aan moet houden. De Japanners kennende zullen ze dat ook met hun volste overgave doen. Tekst gaat verder onder de afbeelding
Nieuwe motor is al aangekondigd
Ook al verlaat Honda over ruim een jaar de sport als motorleverancier van Red Bull en AlphaTauri, de nieuwe krachtbron voor 2021 moet een grote vooruitgang worden. De president van het bedrijf verzekerde Helmut Marko en Dietrich Mateschitz van een gloednieuwe verbeterde motor aan het begin van het volgende seizoen. "Motorsport zit in het DNA van Honda. We zullen dan ook gepassioneerd blijven en nieuwe uitdagingen aangaan om nummer één te worden in alle categorieën waarin we aanwezig zijn", zo laat Takahiro Hachigo, de president van Honda, optekenen. Dat geldt ook volgend jaar nog steeds, als Honda voor het laatste seizoen als motorleverancier van Red Bull en AlphaTauri aanwezig is de koningsklasse. "Om de verwachtingen van de fans tegemoet te komen, zal Honda dit en volgend seizoen in de Formule 1 nauw samen blijven werken met Red Bull en AlphaTauri en haar uiterste best doen om tot en met het einde van ons verblijf overwinningen te veroveren." "Om dit te bewerkstelligen zullen we in 2021 een sterk verbeterde motor introduceren, die voor betere prestaties moet zorgen", aldus Hachigo. En die nieuwe motor, die moet als het aan de Japanners ligt tot een wereldtitel leiden. Knallend (en niet ploffend) de sport verlaten, dus! "Volgend jaar introduceren we een compleet nieuwe power unit en samen met Red Bull gaan we voor de wereldtitel", zo liet Hachigo eveneens optekenen. De lat ligt dus hoog.
Honda is bereid Red Bull verder te helpen
Ja, na 2021 zal er hoogstwaarschijnlijk niet meer 'Honda' op de motoren staan, maar dat wil niet zeggen dat het stiekem niet motoren van Japanse makelij zijn. Red Bull gaf al snel na de aankondiging aan dat er eigenlijk voor het team maar één reële optie is voor 2022 en verder. En dat zijn, daar zijn ze weer, Honda-motoren! Marko en co. willen namelijk het intellectuele eigendom van de Japanners overkopen en de motoren in eigen beheer verder onderhouden, zonder deze verder te ontwikkelen. Dat kan natuurlijk alleen als Honda daar voor open staat, en dat staan ze. Deze week ging Marko naar Japan om daar op het hoofdkantoor onder het genot van een glaasje sake te overleggen over de toekomst, maar dat Honda bereid is om ook verder dan 2022 te kijken, dat bleek uit de woorden van Managing director Masashi Yamamoto in gesprek met The Race . "Honda staat er voor open om met Red Bull te praten in het geval ze onze steun nodig hebben, niet alleen op motorgebied, maar ook met andere dingen. We staan er voor open om zowel Red Bull als AlphaTauri ook na het jaar 2021 te kunnen helpen, op welke manier dan ook." De samenwerking tussen de twee partijen is namelijk zeer goed, zo beamen ze beiden. Het zou dan ook een eer zijn voor de Japanners om Red Bull met de motor verder te zien gaan. "Als Honda zijnde hebben we veel gehad aan de samenwerking, dus we willen op een manier wat teruggeven met het oog op de toekomst", aldus de Japanner. "Als Red Bull verder wil gaan met ons project en onze motoren en ze dat verzoek bij ons neerleggen, dan ben ik absoluut bereid om met mijn bazen te praten. We willen Red Bull en AlphaTauri zo goed mogelijk ondersteunen", aldus de Honda-man. Als Red Bull daadwerkelijk met Honda op een manier verder gaat na de 'scheiding', dan is het dus van groot belang dat de samenwerking ook volgend jaar nog soepel verloopt, maar alle seinen lijken dus op groen te staan. Het enige wat nog resteert is een deal tussen de twee partijen, maar daar zal Marko momenteel druk mee bezig zijn. Reed Verstappen nou echt zo'n slechte race in Turkije of is alle kritiek overdreven? Alles over de Turkse Grand Prix in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is.
Meest gelezen