Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Honda profiteert van F1-seizoenstart op de Red Bull Ring

De eerste twee races van dit seizoen worden verreden op de Red Bull Ring. Dat hoeft bepaald niet ongunstig te zijn voor Red Bull en Honda, iets wat het verleden meermaals heeft uitgewezen.

Boven de Grand Prix van Oostenrijk hangen een hoop vraagtekens. Want hoe zijn de werkelijke krachtsverhoudingen als het Formule 1-seizoen over een kleine twee weken wordt afgetrapt? Het raceweekend moet antwoord geven op die vraag, maar enkele dingen weten we nu al zeker. De Red Bull Ring ligt op hoogte en dat is gunstig voor Red Bull's motorleverancier, Honda. Elke Formule 1-verbrandingsmotor heeft namelijk zuurstof nodig om volledig tot wasdom te komen. Hoe minder zuurstof er in de lucht zit, hoe minder pk's een motor weet te genereren. Er wordt grofweg geschat dat elke 100 meter boven zeeniveau een afname van 1% in vermogen teweeg brengt. In het geval van de Red Bull Ring, dat op zo'n 700 meter boven zeeniveau ligt, wordt dus gerekend met zo'n 7% vermogensverlies. Hoewel Honda al ruim twee jaar wordt gelauwerd om de stappen die ze zetten met de V6 turbomotor, mag er worden aangenomen dat de Mercedes-motor en zeker ook de Ferrari-motor nog een maatje te groot zijn voor de Honda-krachtbron, zeker als het aankomt op puur vermogen. Dat maakt echter ook dat Mercedes en Ferrari meer aan vermogen inleveren op de Red Bull Ring. 7% procent van bijvoorbeeld 1000pk is immers meer dan 7% van 950pk. De turbo's van de huidige generatie motoren moeten dat tekort aan pk's deels kunnen compenseren door meer zuurstofrijke lucht in de verbrandingsmotor te blazen, maar daarvoor moet die turbo aanzienlijk harder werken, met het gevaar van oververhitting en het en breken van de turbo tot gevolg. Enige voorzichtigheid moet dus worden betracht door de teams, voorzichtigheid waar Honda van kan profiteren. Tot zover de cijfers, de praktijk echter onderschrijft de statistieken. Max Verstappen won er vorig jaar reeds met de Honda-motor in het achteronder, evenals op Interlagos, en laat ook dat circuit nu op exact dezelfde hoogte van 700 meter liggen. Het Mexicaanse Autodromo Hermanos Rodriguez ligt op ruim 2.200 meter nóg hoger en ook daar kwam Red Bull de laatste jaren, eerst met de mindere Renault-motor en later met Honda-power zeer sterk uit de verf. Het goede nieuws voor Red Bull, Honda én Max Verstappen is dat áls de eerste Grand Prix inderdaad een succes blijkt te zijn een week later alweer de volgende race op het programma staat op exact dezelfde baan. Max vs. Lewis, wie houdt wie van de wereldtitel af? Hoe gaat dat F1-kalender eruit zien? Dat en meer bespreken Tom Coronel en Ruud Dimmers in aanloop naar het nieuwe Formule 1-seizoen samen met host Thomas van Groningen in de RacingNews365 F1-podcast, die hieronder te luisteren is.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'