Op donderdag was Nico Hulkenberg nog niets vermoedend in Duitsland toen hij een telefoontje kreeg van Racing Point-teambaas Otmar Szafnauer. De coureur vloog na de positieve coronatest van Sergio Perez naar Groot-Brittannië waar hij in allerijl klaar werd gestoomd voor het Britse Grand Prix-weekend. Na een prima vrijdag en solide zaterdag zou hij zondagmiddag vanaf de dertiende plaats vertrekken. Voor de race ging het echter mis voor de Duitser, wiens Racing Point-bolide niet aan de praat te krijgen was. Uiteindelijk ging Hulkenberg niet van start en bracht hij de race door aan de pitmuur. Na afloop van de race vertelt teambaas Otmar Szafnauer wat de oorzaak was van de 'DNS' achter de naam van de Duitse gelegenheidscoureur. "Het lijkt erop dat een bout los is gekomen en terecht is gekomen in de behuizing van de koppeling. Die bout is ergens vast komen te zitten, waardoor de motor niet wilde starten." "Het is nog te vroeg om te zeggen hoe dat kon gebeuren. Maar de bout is afgebroken dus misschien lag het aan het materiaal, maar het kan ook een kwestie van te veel torsie zijn geweest, dat weten we nog niet", zo legt de Amerikaan uit in gesprek met onder andere RacingNews365 . "We moeten de precieze oorzaak van het falen van de bout achterhalen en ervoor zorgen dat het niet nog een keer gebeurt. Het is geen onderdeel van Racing Point, het is een onderdeel dat hoort bij de onderdelen die we van Mercedes krijgen", aldus Szafnauer, wiens team haar motoren en versnellingsbakken inkoopt bij Mercedes. De teambaas wil graag nog complimenten geven aan Hulkenberg, die het naar omstandigheden prima heeft gedaan tijdens zijn terugkeer in de sport. "Het was echt handig geweest als hij tijdens de race wat meters had kunnen maken, maar helaas is dat niet gelukt. Hij heeft het wel goed gedaan." "Hij startte op nul, heeft geen wintertestdagen gehad, snapte de auto helemaal niet en bovendien was het voor hem een compleet nieuwe auto met een compleet nieuwe motor. Nico heeft het geweldig gedaan. Het was knap dat hij als dertiende wist te kwalificeren en het is zonde dat hij niet heeft kunnen racen." Met medewerking van Dieter Rencken .
Meest gelezen