Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Waarom Lewis Hamilton niet werd bestraft na GP van Duitsland

Op weg naar een onverwachte overwinning gooide Lewis Hamilton bijna zijn eigen glazen in. Bijna, want de wedstrijdleiding achtte het na lang beraad onnodig om de Brit te straffen voor een onvolkomenheid bij het insturen van de pitstraat – eentje die de hele autosportwereld voor een uur of twee in haar greep hield. Aan onze Formule 1-verslaggever de eer om uit te leggen waarom Hamilton er mee weg kwam.

Wat gebeurde er nou precies? Nadat Sebastian Vettel zijn Ferrari in het grind had geparkeerd en de weersomstandigheden op de Hockenheimring verslechterden, haalde de wedstrijdleiding de Safety Car tevoorschijn. Met het verloop van voorgaande Grands Prix in het achterhoofd besloten verschillende teams hun rijders binnen te halen voor vers rubber – de ervaring leert dat nieuwe banden na een herstart het verschil kunnen maken.

Lewis Hamilton had echter slechts tien rondjes voor de SC werd uitgebracht zijn, naar wat later bleek enige, stop gemaakt. Met dank aan het kwalificatiedrama van zaterdag had de Britse Mercedes-coureur vrije bandenkeuze, waardoor hij de race aan had gevangen op softs. Bij de rubberwissel ging hij logischerwijs naar ultrasofts, de band die elke coureur het liefst wilde steken aan het einde van de race.

Toen Hamilton zag dat Valtteri Bottas tijdens de SC-fase naar binnen kwam maar Kimi Raikkonen doorreed, stelde hij ongerust een vraag aan engineer Peter Bonnington – die hem kort daarvoor door vier keer het woord ‘box’ te roepen duidelijk had gemaakt een stop te maken. “Kimi blijft buiten?”, klonk Hamilton verbaasd. “In in in, in in in, in in in in, in in in in”, reageerde Bonnington in alle haast. Oftewel: blijf op de baan.

De Mercedes met startnummer 44 begaf zich echter al in de oprijlaan die de rijders richting pitstraat voert, en moest zodoende over het gras om terug te keren op het circuit. Dat stuitte veel kijkers tegen de borst: is het uitvoeren van zo’n actie wel legaal?

Hamilton moest zich melden bij de wedstrijdleiding en mocht een uur lang lullen als Brugman om zijn goede bedoelingen te beargumenteren. Natuurlijk wilde Hamilton een pitstop maken, natuurlijk reed hij op een illegale manier de baan weer op. Maar die tijdstraf, die moest worden voorkomen. Vijf seconden straf zouden de Brit terug hebben geworpen naar P2, met tien seconden viel hij zelfs van het podium af. Uiteindelijk kregen Hamilton en Mercedes het voor elkaar: ze kwamen weg met een reprimande.

Tekst gaat verder onder foto.

De wedstrijdleiding gaf drie doorslaggevende kenmerken. De eerste: de rijder en het team hebben hun fout toegegeven en lieten weten dat verwarring een grote rol speelde. Dat is ontegenzeggelijk waar: Hamilton deed de call immers op het moment dat hij Raikkonen door zag rijden, en zoveel zat er niet tussen beide wagens.

Reden nummer twee waarom Hamilton geen tijdstraf heeft gekregen is omdat het incident plaatsvond tijdens een Safety Car-fase. De wedstrijd was op dat moment geneutraliseerd en zodoende was het onmogelijk om plaatsen goed te maken, of ze zonder een pitstop te maken te verliezen. Als derde factor wordt het onderwerp ‘gevaar’ nog maar eens aangehaald: geen enkele coureur is door de actie van Hamilton en diens team, in de problemen gekomen. Het heeft ook niemand een resultaat gekost, dat wil zeggen: Hamilton heeft niemand van de baan gerost, of deze in moeilijkheden gebracht.

“Al het bovengenoemde in acht genomen en terugkijkend naar gelijkwaardige overtredingen die in het verleden werden begaan, heeft de wedstrijdleiding besloten dat het uitdelen van een reprimande de juiste wijze is om deze zaak te besluiten. Tegenstanders houden zich altijd het recht voor om in beroep te gaan.” Saillant detail: zelfs Ferrari is niet in beroep gegaan.

Vergelijk met Raikkonen

Menig liefhebber stelde de vraag waarom Raikkonen twee jaar geleden, in Baku, wél werd bestraft voor een gelijksoortig incident. Dat zit zo: de Fin reed op racesnelheid en probeerde zich middels een slipstream langs Daniel Ricciardo te werken. In die actie reed hij vol over de lijn die de pitstraatingang scheidt van de baan zelf. Omdat de Ferrari op dat moment ruim driehonderddertig kilometer per uur ging, leverde het een gevaarlijke situatie op – tegenstanders die wél de pits indoken, moesten daar afremmen tot onder de honderd kilometer per uur. Raikkonen kreeg destijds in Azerbeidzjan een tijdstraf van vijf seconden, die hem na het vallen van de vlag geen pijn deed.

In vergelijk met Hamilton voldoet Raikkonen dus aan geen enkele van de drie, door de wedstrijdleiding gestelde criteria. Er was bij de Ferrari-coureur géén sprake van verwarring in de communicatie met het team, de wedstrijd was niet geneutraliseerd en het leverde wel degelijk gevaar op voor de tegenstanders.