© Mercedes AMG F1

Nieuwsoverzicht

Waarom Lewis Hamilton niet werd bestraft na GP van Duitsland

23 jul. 12:20 René Oudman 5 reacties
Op weg naar een onverwachte overwinning gooide Lewis Hamilton bijna zijn eigen glazen in. Bijna, want de wedstrijdleiding achtte het na lang beraad onnodig om de Brit te straffen voor een onvolkomenheid bij het insturen van de pitstraat – eentje die de hele autosportwereld voor een uur of twee in haar greep hield. Aan onze Formule 1-verslaggever de eer om uit te leggen waarom Hamilton er mee weg kwam.

Wat gebeurde er nou precies? Nadat Sebastian Vettel zijn Ferrari in het grind had geparkeerd en de weersomstandigheden op de Hockenheimring verslechterden, haalde de wedstrijdleiding de Safety Car tevoorschijn. Met het verloop van voorgaande Grands Prix in het achterhoofd besloten verschillende teams hun rijders binnen te halen voor vers rubber – de ervaring leert dat nieuwe banden na een herstart het verschil kunnen maken.

Lewis Hamilton had echter slechts tien rondjes voor de SC werd uitgebracht zijn, naar wat later bleek enige, stop gemaakt. Met dank aan het kwalificatiedrama van zaterdag had de Britse Mercedes-coureur vrije bandenkeuze, waardoor hij de race aan had gevangen op softs. Bij de rubberwissel ging hij logischerwijs naar ultrasofts, de band die elke coureur het liefst wilde steken aan het einde van de race.

Toen Hamilton zag dat Valtteri Bottas tijdens de SC-fase naar binnen kwam maar Kimi Raikkonen doorreed, stelde hij ongerust een vraag aan engineer Peter Bonnington – die hem kort daarvoor door vier keer het woord ‘box’ te roepen duidelijk had gemaakt een stop te maken. “Kimi blijft buiten?”, klonk Hamilton verbaasd. “In in in, in in in, in in in in, in in in in”, reageerde Bonnington in alle haast. Oftewel: blijf op de baan.

De Mercedes met startnummer 44 begaf zich echter al in de oprijlaan die de rijders richting pitstraat voert, en moest zodoende over het gras om terug te keren op het circuit. Dat stuitte veel kijkers tegen de borst: is het uitvoeren van zo’n actie wel legaal?

Hamilton moest zich melden bij de wedstrijdleiding en mocht een uur lang lullen als Brugman om zijn goede bedoelingen te beargumenteren. Natuurlijk wilde Hamilton een pitstop maken, natuurlijk reed hij op een illegale manier de baan weer op. Maar die tijdstraf, die moest worden voorkomen. Vijf seconden straf zouden de Brit terug hebben geworpen naar P2, met tien seconden viel hij zelfs van het podium af. Uiteindelijk kregen Hamilton en Mercedes het voor elkaar: ze kwamen weg met een reprimande.

Tekst gaat verder onder foto.

© Mercedes AMG F1

De wedstrijdleiding gaf drie doorslaggevende kenmerken. De eerste: de rijder en het team hebben hun fout toegegeven en lieten weten dat verwarring een grote rol speelde. Dat is ontegenzeggelijk waar: Hamilton deed de call immers op het moment dat hij Raikkonen door zag rijden, en zoveel zat er niet tussen beide wagens.

Reden nummer twee waarom Hamilton geen tijdstraf heeft gekregen is omdat het incident plaatsvond tijdens een Safety Car-fase. De wedstrijd was op dat moment geneutraliseerd en zodoende was het onmogelijk om plaatsen goed te maken, of ze zonder een pitstop te maken te verliezen. Als derde factor wordt het onderwerp ‘gevaar’ nog maar eens aangehaald: geen enkele coureur is door de actie van Hamilton en diens team, in de problemen gekomen. Het heeft ook niemand een resultaat gekost, dat wil zeggen: Hamilton heeft niemand van de baan gerost, of deze in moeilijkheden gebracht.

“Al het bovengenoemde in acht genomen en terugkijkend naar gelijkwaardige overtredingen die in het verleden werden begaan, heeft de wedstrijdleiding besloten dat het uitdelen van een reprimande de juiste wijze is om deze zaak te besluiten. Tegenstanders houden zich altijd het recht voor om in beroep te gaan.” Saillant detail: zelfs Ferrari is niet in beroep gegaan.

Vergelijk met Raikkonen

Menig liefhebber stelde de vraag waarom Raikkonen twee jaar geleden, in Baku, wél werd bestraft voor een gelijksoortig incident. Dat zit zo: de Fin reed op racesnelheid en probeerde zich middels een slipstream langs Daniel Ricciardo te werken. In die actie reed hij vol over de lijn die de pitstraatingang scheidt van de baan zelf. Omdat de Ferrari op dat moment ruim driehonderddertig kilometer per uur ging, leverde het een gevaarlijke situatie op – tegenstanders die wél de pits indoken, moesten daar afremmen tot onder de honderd kilometer per uur. Raikkonen kreeg destijds in Azerbeidzjan een tijdstraf van vijf seconden, die hem na het vallen van de vlag geen pijn deed.

In vergelijk met Hamilton voldoet Raikkonen dus aan geen enkele van de drie, door de wedstrijdleiding gestelde criteria. Er was bij de Ferrari-coureur géén sprake van verwarring in de communicatie met het team, de wedstrijd was niet geneutraliseerd en het leverde wel degelijk gevaar op voor de tegenstanders.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen