Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Massa beter niet aan de titel van Hamilton tornt

Felipe Massa onderzoekt de mogelijkheid om de wereldtitel van 2008 op te eisen ten koste van Lewis Hamilton, nadat bekend is geworden dat de Formule 1 niet volgens de statuten heeft gehandeld. Maar moet de Braziliaan die beerput wel open willen trekken? Een analyse door Dieter Rencken.

Vergeet de nasleep van de Formule 1 Grand Prix van Abu Dhabi in 2021. De grootste titelschok die ik meemaakte tijdens een 350 Grands Prix tellende carrière was de aanblik van Felipe Massa, die in 2008 tegen de tranen vocht na 34 seconden van pure euforie. Hij deed alles goed om de titel te winnen, enkel om toe te zien hoe Lewis Hamilton in de laatste bocht van de laatste ronde voorbijging aan Timo Glock, om zo de benodigde vijfde plaats te claimen. Gedurende dat seizoen vochten Hamilton en Massa een spannende strijd uit met ieder vijf overwinningen. Massa's pieken waren hoger, maar zijn dalen dieper, waardoor hij met 87 punten afreisde naar zijn thuisrace, terwijl Hamilton op 94 punten stond. Massa had een zesde overwinning nodig en dan mocht Hamilton niet hoger eindigen dan P6. Dat was precies de stand van de race bij het ingaan van de laatste ronde toen Glock met slicks op een natte baan dramatisch vertraagde. Hamilton won zo zijn eerste van zeven wereldtitels en hij ontzegde Massa daarmee een droom die hij al twintig jaar koesterde. Een jaar later werd het verdriet intenser toen Massa een veer van de auto van zijn voorganger tegen het hoofd kreeg. Klinisch gezien herstelde hij volkomen, maar bronnen nabij Massa claimden dat niet enkel zijn visie op het leven veranderd was, maar ook zijn manier van rijden. Hij zou voorzichtiger zijn geworden. In 2010 leidde hij voor het eerst sinds zijn ongeluk een wedstrijd, op de Hockenheimring, toen hij te horen kreeg dat hij Fernando Alonso - ' He is faster than you... ' - voorbij moest laten. Hij zal die gemiste wereldtitel van 2008, logischerwijs, beschouwen als unfinished business . Daar veranderde 15 jaar lang niks aan, tot voor kort. In de Grands Prix van Singapore in 2008 kreeg Nelson Piquet Jr. namelijk de opdracht om opzettelijk te crashen, in een poging om middels een uitgekiende safety car-periode een race-overwinning voor teamgenoot Fernando Alonso veilig te stellen. In de daaropvolgende pitstop sleepte Massa zijn tankinstallatie mee en viel hij terug naar P13. Hamilton werd derde. De FIA begon in 2009 een onderzoek naar het gebeuren, nadat vader Piquet furieus was dat zijn zoon door Renault ontslagen was, ondanks zijn 'loyaliteit' in het jaar ervoor. Teambaas Flavio Briatore werd voor het leven geschorst (later werd zijn schorsing terug gebracht tot drie jaar), terwijl technisch kopstuk Pat Symonds voor vijf jaar geschorst werd (later eveneens teruggebracht tot drie jaar). Piquet vond zijn heil in de diverse NASCAR-(opstap)klassen. De kwestie bleef in de archiefkasten liggen, totdat enkele weken geleden naar boven kwam dat de toenmalige FIA-president Max Mosley en F1-opperhoofd Bernie Ecclestone kort na de race al op de hoogte waren van wat er speelde, maar dat ze zich stilhielden om de Formule 1 voor controverse te behoeden. "Wij besloten er niets mee te doen om de sport voor een groot schandaal te behoeden", aldus Ecclestone in gesprek met F1-Insider . "We drukten Piquet op het hart om voor een onbepaalde tijd zijn mond te houden. De regel was toen dat de uitslag van het kampioenschap onomkeerbaar was na de FIA-prijsuitreiking. Dus alles was oké toen Hamilton de trofee eenmaal in handen kreeg." Dat dacht Ecclestone althans. Massa onderzoekt nu namelijk de mogelijkheid om 'zijn' titel terug te krijgen, aangezien de race volgens de statuten geschrapt had moeten worden in plaats van dat men simpelweg hoopte dat de kwestie over zou waaien. Hoewel ik zeer op de hand van Massa ben - hij is en blijft één van mijn favoriete coureurs, zowel persoonlijk als professioneel - hoop ik dat hij afziet van verdere stappen. Dit simpelweg omdat de kansen op succes zeer gering zijn en de kans op imagoschade, terecht of onterecht, groot is in het geval hij niet in het gelijk wordt gesteld. Zet hij zijn jacht op wat hij ziet als gerechtigheid echter wél door, dan is zijn eerste stap om na te gaan welke procedures hij kan volgen. Hij begeeft zich op onontgonnen terrein, zeker gezien het feit dat alles lang geleden plaatsvond, waarbij de regel dat een eindklassering definitief is na het FIA-gala verder beperkend werkt.

Massa zal sowieso de World Motor Sport Council (WMSC), FIA's hoogste orgaan, moeten benaderen om om rectificatie te verzoeken, dat terwijl sinds het vergrijp niet minder dan vier verkiezingen voor de FIA-top hebben plaatsgevonden. Vergeet ook niet dat in de huidige WMSC Ecclestones vrouw Fabiana en voormalig Ferrari-teambaas Stefano Domenicali (huidig F1-baas) zitting nemen. Diens toenmalige baas Luca di Montezemolo is bovendien een goede vriend van Ecclestone, net zoals Briatore overigens, die nog altijd zijn handen in onschuld wast. Stel je eens voor in wat voor compromitterende posities deze mensen terecht kunnen komen. Het zou zomaar kunnen dat 'even' het geheugen niet meer zo goed werkt. Als de WMSC-aanpak mislukt, kan Massa een verzoekschrift indienen bij de Franse rechtbanken, zoals beschreven staat in het FIA-reglement. Dezelfde route bewandelde Briatore eerder om zijn levenslange schorsing ongedaan te maken. Echter, de rechter zou waarschijnlijk vraagtekens zetten bij de timing: waarom meldt de heer Massa zich nu, terwijl het onderzoek in 2009 reeds af werd gerond? De vraag is ook of een heel kampioenschap alleen aan die ene race in Singapore hangt: Massa's probleem met de brandstofslang was te wijten aan het team, ongeacht de redenen voor zijn pitstop; ook in Australië was hij vanaf de derde plaats uitgevallen en in Maleisië vanaf de tweede plaats. In Hongarije viel hij met een comfortabele voorsprong uit, nadat zijn power unit het twee ronden voor het einde begaf, waardoor hij tien punten verloor (destijds was er een andere puntentelling dan vandaag, red.). De FIA (en/of de Franse rechtbank) kunnen aanvoeren dat deze onfortuinlijke procedures hem minstens 26 punten hebben gekost, maar niets te maken hebben met 'Crashgate'. Mocht het zover komen, dan zou Hamiltons kamp kunnen aanvoeren dat zij zonder hun eigen tegenslagen ook in een sterkere positie naar Brazilië zouden zijn gegaan, en volgens de meeste rechtssystemen is de strijd al snel gestreden wetende dat de trofee al 15 jaar in het bezit van de Brit is. Voor een rechtszaak zou de eiser moeten bewijzen dat een getuige - waaronder Ecclestone - de waarheid spreekt en dat Mosley het daarmee eens zou zijn als hij nog leefde. De geschiedenis leert dat de in ongenade gevallen voormalige FIA-president nooit bereid was zichzelf te beschuldigen. Hun gesprekken zijn waarschijnlijk niet schriftelijk vastgelegd en er waren geen getuigen. Hoe dan ook, wat zou Massa winnen bij het openen van een beerput? De UCI (wielerunie) heeft de overwinningen van Lance Armstrong ongedaan gemaakt, maar wie weet nog wie er tweede werd? Bovendien is het zo dat Hamilton en McLaren, die beiden een verleden hebben met Ecclestone, geen rol speelden in 'Crashgate', dus waarom zouden zij 15 jaar later gestraft moeten worden op basis van bekentenissen van een oude man? Denk tenslotte aan het precedent: stel je voor dat alle vice-kampioenen (of zijn erfgenamen) alle vermeende onrechtvaardigheden van de afgelopen 70 jaar oprakelen. Niet alleen Abu Dhabi 2021 komt dan meteen naar boven, maar ook verschillende seizoenen van Senna tegen Prost, of 2009, toen het gelijknamige team van Ross Brawn (later algemeen directeur van de F1) beide titels won met later illegaal verklaarde diffusers. Al met al zou Felipe Massa er goed aan doen om door de geschiedenis te worden gezien als een waardig verliezer - vanwege redenen buiten zijn macht om - van het Formule 1-wereldkampioenschap 2008 in plaats van een dubbele slechte verliezer: één keer op de baan en een tweede keer in de rechtbank. Uiteindelijk hangt zijn strijd af van vele mitsen en maren - en IF is gewoon F1 achterstevoren gespeld... Denk jij dat Felipe Massa een strijd moet beginnen tegen de wereldtitel van 2008 van Lewis Hamilton?

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'