De afgelopen seizoenen was er vaak sprake van een ‘gridstraffenbingo’, zoals wij die gekscherend noemden. Tijdens een aantal evenementen was het zelfs voor de F1-kenners niet meer duidelijk wie er vanaf welke positie zou starten. Dieptepunt hierin vormde de Grand Prix van Italië in 2017 toen nagenoeg geen enkele coureur nog startte vanaf de positie waarop hij zich gekwalificeerd had.
De FIA besloot dat het transparanter moest worden in 2018 en kwam met nieuwe regels op de proppen. De nieuwe regels voor de gridstraffen steken als volgt in elkaar: -Coureurs die meer dan vijftien plaatsen gridstraf krijgen, starten zondag in de volgorde waarop ze op vrijdag de pits uitrijden. Stel, er zijn vijf coureurs die vijftien plaatsen (of meer) aan gridstraffen incasseren, dan bepaalt de volgorde van het uitrijden van de pits op vrijdag hun startpositie voor de posities zestien tot en met twintig -Het totaal aantal posities gridstraf is niet meer van belang. Of iemand nu vijftien of twintig plaatsen straf heeft maakt daarbij geen verschil meer -Komt er later in het weekend nog een coureur bij die vijftien plaatsen gridstraf of meer incasseert, dan start deze als twintigste en laatste
Met deze regels hoopt de FIA de gridstraffen en startposities eenvoudiger te maken. Coureurs die een versnellingsbak vervangen en hiervoor een gridstraf van vijf plaatsen incasseren, zullen deze straf nog conform de alom bekende methodiek incasseren: Kwalificatiepositie plus vijf plaatsen. Waarbij moet worden opgemerkt dat deze coureurs nooit achter coureurs zullen starten met vijftien plaatsen gridstraf of meer. In het geval van Max Verstappen reed hij vrijdag in Sotsji achter de eveneens bestraft Norris (auto van Alonso) en Ricciardo de pits uit, maar voor Gasly en Hartley. Dit betekent dat Alonso als zestiende start, voor Ricciardo, Verstappen, Gasly en Hartley. UPDATE: Door de extra gridstraf van drie plaatsen die Verstappen na afloop van de kwalificatie ontving voor het negeren van gele vlaggen, start hij morgen als laatste.
Meest gelezen