vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Waarom Max Verstappen de Grand Prix van Groot-Brittannië niet uitreed

Ondanks dat de Ferrari’s en de Mercedessen veel sneller waren op het circuit van Silverstone, kon Max Verstappen gedurende de Grand Prix van Groot-Brittannië lang meestrijden aan het front. De Nederlander merkte al vroeg in de race een probleem met zijn remmen op, maar dat weerhield hem er niet van om bijvoorbeeld Kimi Raikkonen het vuur aan de schenen te leggen. Kort voor het einde viel Verstappen uit, maar wat was er nou precies aan de hand?

Voor de fans op de tribune op de bank is een uitvalbeurt door crash natuurlijk gemakkelijk te herkennen, evenals een nulscore vanwege een lekke band of een afgebroken vleugel. Als er op het technische vlak wat mis is, rijzen er meer vragen dan normaal. In Verstappens geval had de uitvalbeurt te maken met het brake-by-wire systeem.

Tijdens de laatste grote motorische reglementswijziging, die van de winter van 2013-14, besloot de FIA een nieuw systeem toe te staan. Omdat er bij de nieuwe (V6-turbohybride)motoren gebruik zou worden gemaakt van enkele elektrische onderdelen, leek het de bond verstandig om middelen toe te staan die de complicaties die op konden treden, enigszins in te perken.

Eén van die middelen is het brake-by-wire systeem. In teletubbietaal: remmen zonder direct de remmen te raken. Voorheen stond het rempedaal in directe verbinding met de voor- en de achterrem. Sinds de nieuwe motorregels van kracht zijn, is dat niet meer het geval wat betreft de achterrem. Deze wordt gecontroleerd door een systeem, dat brake-by-wire heet. De remkracht die vrijkomt doordat de rijder op het pedaal kleunt, moet eerst langs een ‘checkpoint’, waarop het naar de achterkant van de wagen gaat. Dit vereist een andere manier van rijden.

In de beginfase van 2014 schoten er vaker dan ooit coureurs van de baan – dit had alles te maken met het brake-by-wire systeem. De rijders waren gewend dat zij het remmen zelf in de hand hadden, wat toen ineens veranderde.

Waarom werd het systeem precies ingevoerd? De energieregeneratie-middelen die voorhanden waren, met name de ERS-K (nu: MGU-K), was gewoonweg veel te sterk. Het onderdeel kan meer dan honderdzestig paardenkrachten extra leveren – dus bovenop de kracht van de motor zelf. De extra krachten vereisen een andere manier van remmen en om het de coureur eenvoudiger te maken, werd het brake-by-wire-systeem tussen het pedaal en het remblok geplaatst. Brake-by-wire controleert de rem en berekent hoeveel remdruk er precies voorhanden is, en hoeveel er is benodigd. De coureur kan dus te allen tijde vertrouwen op een programma – als deze stukgaat, zijn alle herkenningspunten om wat betreft het remmen, weg.

Het gevolg van het compleet wegvallen van het brake-by-wire systeem van Verstappen (nadat deze gedurende de wedstrijd al vaker kuren had vertoond), was dat de Nederlander in de voorlaatste bochtencombinatie van de baan spinde. De Red Bull met startnummer 33 kon zijn weg wel vervolgen, maar zonder het benodigde systeem waren rempunten compleet gewijzigd. Tot overmaat van ramp bleef de wagen in haar eerste versnelling hangen. Wat Verstappen, die al ver teruggeduikeld was, restte, was het parkeren van zijn bolide.