Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Waarom Max Verstappen de Grand Prix van Groot-Brittannië niet uitreed

Ondanks dat de Ferrari’s en de Mercedessen veel sneller waren op het circuit van Silverstone, kon Max Verstappen gedurende de Grand Prix van Groot-Brittannië lang meestrijden aan het front. De Nederlander merkte al vroeg in de race een probleem met zijn remmen op, maar dat weerhield hem er niet van om bijvoorbeeld Kimi Raikkonen het vuur aan de schenen te leggen. Kort voor het einde viel Verstappen uit, maar wat was er nou precies aan de hand?

Voor de fans op de tribune op de bank is een uitvalbeurt door crash natuurlijk gemakkelijk te herkennen, evenals een nulscore vanwege een lekke band of een afgebroken vleugel. Als er op het technische vlak wat mis is, rijzen er meer vragen dan normaal. In Verstappens geval had de uitvalbeurt te maken met het brake-by-wire systeem.

Tijdens de laatste grote motorische reglementswijziging, die van de winter van 2013-14, besloot de FIA een nieuw systeem toe te staan. Omdat er bij de nieuwe (V6-turbohybride)motoren gebruik zou worden gemaakt van enkele elektrische onderdelen, leek het de bond verstandig om middelen toe te staan die de complicaties die op konden treden, enigszins in te perken.

Eén van die middelen is het brake-by-wire systeem. In teletubbietaal: remmen zonder direct de remmen te raken. Voorheen stond het rempedaal in directe verbinding met de voor- en de achterrem. Sinds de nieuwe motorregels van kracht zijn, is dat niet meer het geval wat betreft de achterrem. Deze wordt gecontroleerd door een systeem, dat brake-by-wire heet. De remkracht die vrijkomt doordat de rijder op het pedaal kleunt, moet eerst langs een ‘checkpoint’, waarop het naar de achterkant van de wagen gaat. Dit vereist een andere manier van rijden.

In de beginfase van 2014 schoten er vaker dan ooit coureurs van de baan – dit had alles te maken met het brake-by-wire systeem. De rijders waren gewend dat zij het remmen zelf in de hand hadden, wat toen ineens veranderde.

Waarom werd het systeem precies ingevoerd? De energieregeneratie-middelen die voorhanden waren, met name de ERS-K (nu: MGU-K), was gewoonweg veel te sterk. Het onderdeel kan meer dan honderdzestig paardenkrachten extra leveren – dus bovenop de kracht van de motor zelf. De extra krachten vereisen een andere manier van remmen en om het de coureur eenvoudiger te maken, werd het brake-by-wire-systeem tussen het pedaal en het remblok geplaatst. Brake-by-wire controleert de rem en berekent hoeveel remdruk er precies voorhanden is, en hoeveel er is benodigd. De coureur kan dus te allen tijde vertrouwen op een programma – als deze stukgaat, zijn alle herkenningspunten om wat betreft het remmen, weg.

Het gevolg van het compleet wegvallen van het brake-by-wire systeem van Verstappen (nadat deze gedurende de wedstrijd al vaker kuren had vertoond), was dat de Nederlander in de voorlaatste bochtencombinatie van de baan spinde. De Red Bull met startnummer 33 kon zijn weg wel vervolgen, maar zonder het benodigde systeem waren rempunten compleet gewijzigd. Tot overmaat van ramp bleef de wagen in haar eerste versnelling hangen. Wat Verstappen, die al ver teruggeduikeld was, restte, was het parkeren van zijn bolide.

RacingNews365 staat niet stil. In enkele jaren tijd groeide deze website uit tot hét nummer één Formule 1-platform van Nederland met miljoenen bezoekers, maar nu is het tijd om de rest van de wereld te veroveren. Na maanden van zorgvuldige voorbereiding hebben we nu ook een Engelstalige website gelanceerd.

Bezoek de Engelstalige website!