Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië GP Saoedi-Arabië

Start race
05 d 03:30:18
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Waarom Max Verstappen de poleposition in Singapore misliep

Max Verstappen snelde naar een keurige tweede plaats in de kunstmatig verlichte straten van Singapore. De Nederlander was dolblij met zijn eigen optreden, maar de vraag 'wat als?' is gerechtvaardigd.

Wat als de Renault-motor een wonder-motor was, of wat als de Renault-motor op zijn minst zou doen wat hij behoort te doen? "Dan had Max Verstappen voor de poleposition kunnen gaan", zo oordeelde Red Bull-teambaas Christian Horner.

In plaats daarvan stak men bij Red Bull de koppen bij elkaar hoe ze Max Verstappen het best mogelijke kwalificatieresultaat konden garanderen, ondanks de vele nukken van de Renault-motor. De kritiek van Verstappen tijdens de trainingen was immers niet van de lucht: "Willen jullie feedback? Dat ding achterin werkt voor geen meter." Geen beste reclame voor de Franse motorbouwer dus. Voor de kwalificatie schroefde Red Bull de motor van Max Verstappen flink terug om het apparaat in ieder geval heel te houden. Het maximale vermogen van de toch al pk-arme Renault-motor werd zodoende niet bereikt, maar dat zorgde er niet voor dat de motor soepeltjes ging lopen.

De auto reageerde alsnog niet goed op het de input van het gaspedaal en het schakelen ging met horten en stoten. Toen Verstappen weg wilde rijden uit de pits sloeg hij bijna met zijn helm op het stuur, omdat de bak in zijn neutraal schoot. Geen ideaal uitgangspunt voor een perfect rondje, laat staan voor een poleposition-rondje. Zonder verwachtingen - want de poleposition 'zat er toch niet in' - stuurde Max Verstappen zijn RB14 voor een laatste alles of niets poging het asfalt op. Lewis Hamilton gaf het goede voorbeeld door laag de 1:36 in te duiken. Daar zou niemand toch aankomen? Klopt, maar Max Verstappen kwam er nog verdomd dichtbij. Drie tienden kwam hij uiteindelijk tekort, na wat niets minder was dan een 'fenomenaal rondje', om in de termen van Red Bull-adviseur Helmut Marko te blijven. Echter nog altijd een rondje met diverse technische problemen, waardoor de Nederlander niet iedere bocht in de gewenste versnelling kon nemen. Het maakt de prestatie van Verstappen nog bijzonderder. Zoals gezegd, zonder problemen en mat de maximale performance had er meer ingezeten voor Max Verstappen. De poleposition wellicht? We zullen het nooit weten. De eerste pole laat zodoende nog even op zich wachten, maar de punten worden pas op zondag verdeeld.

x
Revanche Verstappen aast op Suzuka-achtige revanche: "Laatste push"