vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Waarom Max Verstappen de poleposition in Singapore misliep

Max Verstappen snelde naar een keurige tweede plaats in de kunstmatig verlichte straten van Singapore. De Nederlander was dolblij met zijn eigen optreden, maar de vraag 'wat als?' is gerechtvaardigd.

Wat als de Renault-motor een wonder-motor was, of wat als de Renault-motor op zijn minst zou doen wat hij behoort te doen? "Dan had Max Verstappen voor de poleposition kunnen gaan", zo oordeelde Red Bull-teambaas Christian Horner.

In plaats daarvan stak men bij Red Bull de koppen bij elkaar hoe ze Max Verstappen het best mogelijke kwalificatieresultaat konden garanderen, ondanks de vele nukken van de Renault-motor. De kritiek van Verstappen tijdens de trainingen was immers niet van de lucht: "Willen jullie feedback? Dat ding achterin werkt voor geen meter." Geen beste reclame voor de Franse motorbouwer dus.

Voor de kwalificatie schroefde Red Bull de motor van Max Verstappen flink terug om het apparaat in ieder geval heel te houden. Het maximale vermogen van de toch al pk-arme Renault-motor werd zodoende niet bereikt, maar dat zorgde er niet voor dat de motor soepeltjes ging lopen.

De auto reageerde alsnog niet goed op het de input van het gaspedaal en het schakelen ging met horten en stoten. Toen Verstappen weg wilde rijden uit de pits sloeg hij bijna met zijn helm op het stuur, omdat de bak in zijn neutraal schoot. Geen ideaal uitgangspunt voor een perfect rondje, laat staan voor een poleposition-rondje.

Zonder verwachtingen - want de poleposition 'zat er toch niet in' - stuurde Max Verstappen zijn RB14 voor een laatste alles of niets poging het asfalt op. Lewis Hamilton gaf het goede voorbeeld door laag de 1:36 in te duiken. Daar zou niemand toch aankomen? Klopt, maar Max Verstappen kwam er nog verdomd dichtbij. Drie tienden kwam hij uiteindelijk tekort, na wat niets minder was dan een 'fenomenaal rondje', om in de termen van Red Bull-adviseur Helmut Marko te blijven. Echter nog altijd een rondje met diverse technische problemen, waardoor de Nederlander niet iedere bocht in de gewenste versnelling kon nemen. Het maakt de prestatie van Verstappen nog bijzonderder.

Zoals gezegd, zonder problemen en mat de maximale performance had er meer ingezeten voor Max Verstappen. De poleposition wellicht? We zullen het nooit weten. De eerste pole laat zodoende nog even op zich wachten, maar de punten worden pas op zondag verdeeld.