Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
McLaren

Waarom McLaren de verrassing van dit F1-seizoen moet worden

Van de nieuwe motor tot de coureurs: alle voorwaarden lijken dit jaar aanwezig bij McLaren om er een topseizoen van te maken. De verwachtingen zijn dan ook hoog. Kunnen zij die waarmaken?

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © McLaren

Die hoge verwachtingen zijn niet uit de lucht gegrepen. Daniel Ricciardo zei het al bij de launch van de MCL35M; hij hoopt op podiums. Het is aan McLaren om die hoop in resultaten om te zetten. Het team zette de afgelopen jaren een nieuwe koers in en zal daar nu de vruchten van moeten plukken. Met de juiste mensen op de juiste plekken, een nieuwe Mercedes-motor en twee getalenteerde coureurs is het dat aan de stand verplicht.

Mercedes-motor

"GP2 engine!" De kans is groot dat er nog steeds teamleden rondlopen bij McLaren die af en toe badend in het zweet wakker worden van deze uitspraak van Fernando Alonso. Hij was op z'n zachtst gezegd, niet blij met de Honda-krachtbron in 2015. Het kwam niet meer goed met de samenwerking en McLaren stapte in 2018 over op Renault-power. Met die motor herpakte het team zich en vond het de weg naar boven in het constructeurskampioenschap.

Vanaf dit seizoen heeft het echter de beschikking over de beste motor van de grid, een Mercedes. De bal ligt nu dus bij McLaren, want het kan niet meer naar de motor wijzen. Voordeel is dat het niet de eerste samenwerking is tussen de partijen. Tot en met het seizoen 2014 beschikte het team namelijk jarenlang over Mercedes-motoren en dat moet de aanpassingsperiode een stuk makkelijker maken.

Ricciardo & Norris

Natuurlijk beschikte McLaren afgelopen seizoen over een prima rijdersduo met Carlos Sainz en Lando Norris. Beide coureurs pakten podiums en in de kwalificatie waren ze aan elkaar gewaagd. Norris liet meermaals in de media weten dat de twee elkaar pushten en hielpen.

Met Daniel Ricciardo op de plek van Carlos Sainz heeft McLaren echter sinds 2018 weer een coureur die weet hoe het is om op het hoogste niveau te winnen. Ricciardo heeft een schat aan ervaring opgedaan bij twee van McLarens huidige concurrenten: Red Bull en Renault. De Australiër heeft een driejarig contract en een vorstelijk salaris en er zal dan ook verwacht worden dat hij het niveau bij het team omhoog stuwt.

Structuur

Ricciardo refereerde er eerder al aan in een interview over zijn nieuwe werkgever: hij is blij dat teambaas Andreas Seidl en technisch directeur James Key onderdeel uitmaken van McLaren. Hij is vooral blij met de structuur die ze hebben aangebracht in het team. De juiste poppetjes op de juiste plaats. "Ze probeerden hun eigen structuur uit te vogelen en ik denk dat ze dat nu hebben gedaan. Ik pas eigenlijk gewoon in de puzzel, in plaats van te proberen het allemaal samen te voegen. Ik voel me er zeker goed bij", zei Ricciardo tegen Sky Sports.

Alle voorwaarden voor een topseizoen zijn aanwezig, de druk staat dan ook vol op de ketel bij het Britse team. Mocht het seizoen tegenvallen, dan zal het echt de schuld bij zichzelf moeten zoeken.

5 reacties

    x