Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Mercedes

Waarom Mercedes niet zomaar het betere Red Bull-concept kan kopiëren

Hoge rake, lage rake. De afgelopen jaren kwam de discussie op gang over de beste ontwerpfilosofie in de Formule 1. Mercedes was met haar lage rake jarenlang de beste, maar dit jaar lijkt dat niet meer het geval. Zomaar overstappen op de hoge rake, net zoals Red Bull dat heeft, kan echter niet.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Dit jaar lijken de twee teams met een lage rake, namelijk Mercedes en Aston Martin, het hardst geraakt door de nieuwe regels. Een hard gelag voor het eerstgenoemde team, dat na jaren van suprematie plots weer tegenstand moest dulden van een ander team aan de start van een seizoen. Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director bij het kampioensteam, vermoedt dat de er rake inderdaad mee te maken heeft.

"De vraag is of deze set aan nieuwe regels een negatievere invloed heeft gehad op de wagens met een lage rake dan een hoge rake. Dat is misschien wel zo. Red Bull won weliswaar de Grand Prix van Abu Dhabi, maar over het algemeen lagen wij aan het einde van het vorige jaar voor op hen. Nu is dat niet meer het geval. Dus ofwel zijn wij harder geraakt door de nieuwe regels, ofwel hebben zij beter ingespeeld op de veranderingen aan de regels", zo vertelt hij in gesprek met onder meer RacingNews365.

Toto Wolff denkt dat er misschien meerdere aspecten meespelen, maar onderschrijft wel dat zijn team vanwege hun lage rake concept harder is geraakt dan de concurrentie. Ten eerste denk ik niet dat de rake het enige probleem is waar we last van hebben. Mogelijk ondervinden we ook hinder van de banden voor 2021", zo verklaart de Oostenrijkse Mercedes-teambaas.

"Onze analyses tonen in ieder geval wel aan dat de wagens met een hoge rake minder downforce hebben verloren dan die met een lage rake. In het laatste jaar van deze technische regels (want volgend jaar komen er grote regelveranderingen aan, red.) is het voor ons niet mogelijk om het Red Bull-concept te volgen. Het is fysiek simpelweg onmogelijk. Onze wielophanging zou dat niet aan kunnen, dus we zullen gewoon het beste moeten halen uit de auto die we tot onze beschikking hebben."

Volgens Shovlin moet zijn team zich er maar gewoon bij neerleggen en andere manieren zoeken om Red Bull bij te halen. "Het is wat het is. We hebben een auto die een kampioenschap kan winnen als we wat slimme beslissingen maken en goed werk leveren gedurende het seizoen. Of hoge of een lage rake nou beter is, daar kunnen we nu niets meer aan veranderen", concludeert hij.

De rake nu nog veranderen is namelijk onmogelijk, zo herhaalt Shovlin de woorden van Wolff. "We zouden ook niet zomaar kunnen beslissen dat we de achterkant van onze wagen 30 millimeter optillen en op die manier verder gaan. Dan zouden we het seizoen meteen weggooien, want daardoor zouden we heel veel verliezen. Om dat weer terug te winnen, dat is gewoon onmogelijk."

Waren Verstappen en Red Bull te braaf in Bahrein?

Luister nu de podcast met host Mental Theo, autocoureur Tom Coronel en F1-expert Ruud Dimmers.

7 reacties

    x