Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Mercedes niet zomaar het betere Red Bull-concept kan kopiëren

Hoge rake, lage rake. De afgelopen jaren kwam de discussie op gang over de beste ontwerpfilosofie in de Formule 1. Mercedes was met haar lage rake jarenlang de beste, maar dit jaar lijkt dat niet meer het geval. Zomaar overstappen op de hoge rake, net zoals Red Bull dat heeft, kan echter niet.

Dit jaar lijken de twee teams met een lage rake, namelijk Mercedes en Aston Martin, het hardst geraakt door de nieuwe regels. Een hard gelag voor het eerstgenoemde team, dat na jaren van suprematie plots weer tegenstand moest dulden van een ander team aan de start van een seizoen. Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director bij het kampioensteam, vermoedt dat de er rake inderdaad mee te maken heeft. "De vraag is of deze set aan nieuwe regels een negatievere invloed heeft gehad op de wagens met een lage rake dan een hoge rake. Dat is misschien wel zo. Red Bull won weliswaar de Grand Prix van Abu Dhabi, maar over het algemeen lagen wij aan het einde van het vorige jaar voor op hen. Nu is dat niet meer het geval. Dus ofwel zijn wij harder geraakt door de nieuwe regels, ofwel hebben zij beter ingespeeld op de veranderingen aan de regels", zo vertelt hij in gesprek met onder meer RacingNews365 . Toto Wolff denkt dat er misschien meerdere aspecten meespelen, maar onderschrijft wel dat zijn team vanwege hun lage rake concept harder is geraakt dan de concurrentie. Ten eerste denk ik niet dat de rake het enige probleem is waar we last van hebben. Mogelijk ondervinden we ook hinder van de banden voor 2021", zo verklaart de Oostenrijkse Mercedes-teambaas. "Onze analyses tonen in ieder geval wel aan dat de wagens met een hoge rake minder downforce hebben verloren dan die met een lage rake. In het laatste jaar van deze technische regels (want volgend jaar komen er grote regelveranderingen aan, red.) is het voor ons niet mogelijk om het Red Bull-concept te volgen. Het is fysiek simpelweg onmogelijk. Onze wielophanging zou dat niet aan kunnen, dus we zullen gewoon het beste moeten halen uit de auto die we tot onze beschikking hebben." Volgens Shovlin moet zijn team zich er maar gewoon bij neerleggen en andere manieren zoeken om Red Bull bij te halen. "Het is wat het is. We hebben een auto die een kampioenschap kan winnen als we wat slimme beslissingen maken en goed werk leveren gedurende het seizoen. Of hoge of een lage rake nou beter is, daar kunnen we nu niets meer aan veranderen", concludeert hij. De rake nu nog veranderen is namelijk onmogelijk, zo herhaalt Shovlin de woorden van Wolff. "We zouden ook niet zomaar kunnen beslissen dat we de achterkant van onze wagen 30 millimeter optillen en op die manier verder gaan. Dan zouden we het seizoen meteen weggooien, want daardoor zouden we heel veel verliezen. Om dat weer terug te winnen, dat is gewoon onmogelijk."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal