Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Waarom Mercedes verbolgen is over hernieuwde motordiscussie

Toto Wolff sprak zich na afloop van de Grand Prix van Saoedi-Arabië duidelijk uit over de agenda van de aanstaande Formule 1-meeting. Niet voor niets, want ondanks een akkoord tussen de motorleveranciers lijkt er toch een opening te zijn richting een verandering van de power-unit van 2026.

Mercedes logo
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

2026 lijkt nog ver weg te zijn, maar logischerwijs wordt er in de Formule 1-paddock flink gespeculeerd over het belangrijke jaar in de Formule 1. De regelgeving gaat in 2026 zowel voor het chassis als voor de motor op de schop en dat gaat grote gevolgen hebben voor de rangorde op de grid. Zo wijst men in de paddock naar Mercedes als de grote favoriet voor 2026, omdat zij op het moment de beste motor zouden hebben. Dit gerucht valt natuurlijk niet te bevestigen, maar Mercedes laat wel zien overtuigd te zijn van haar nieuwe power-unit.

Mercedes wil op dit moment namelijk geen regelwijziging zien voor de motor van 2026, iets waar de overige motorleveranciers mee akkoord gingen tijdens een meeting in Bahrein. Toch staat de 2026-power unit wel op het programma in de F1-meeting van aanstaande donderdag. De teams beslissen weliswaar niet of er een verandering wordt doorgevoerd, maar dit legt de discussie over de power unit wel op tafel in het belang van de sport.

Het lijkt er namelijk op dat vooral Red Bull-teambaas Christian Horner bij enkele motorleveranciers draagvlak heeft gevonden om opnieuw over de motor voor 2026 te praten. Dat gaat vooral over de software. Horner lijkt op zoek te zijn naar een minimale verandering, maar dat kan gevolgen hebben voor de strijd van 2026. Waar de motor nu ongeveer voor 50 procent op brandstof werkt en 50 procent elektrisch is, zou Horner graag zien dat de verhouding naar 60/40 gaat tijdens de race. Dat betekent dat de motor in de overige sessies (waarschijnlijk buiten de tweede vrije training om) nog met de verhouding 50/50 werkt, maar dat dat er in de race anders uitziet. Daar komt nog bij dat de balans weer 50/50 wordt als de coureur binnen een seconde van een andere coureur uitkomt tijdens de race.

Een bespreking van dit voorstel, of in ieder geval een nieuwe bespreking over de 2026-motor, valt vooral verkeerd bij Toto Wolff en Mercedes. Hij noemde het een grap, vooral omdat de motorleveranciers na de meeting in Bahrein aangaven dat er geen wijziging nodig is. Een kleine twee weken later lijken de zaken er weer anders voor te staan. Horner wil de wijziging doorvoeren omdat het beter zou zijn voor de sport. Een argument dat ook door McLaren-teambaas Andrea Stella werd benoemd na afloop van de race in Jeddah. Hij liet weten open te staan voor een discussie over een kleine wijziging van de power unit wanneer het de sport ten goede komt.

Liften

Motorleveranciers lijken in simulaties namelijk nog steeds te zien dat coureurs tijdens races moeten liften op sommige rechte stukken om de batterij op te laden. Naast dat het gevaarlijk zou zijn, past het natuurlijk ook niet bij het beeld dat de koningsklasse van de autosport wil uitstralen. Het moet gaan om de snelste bolides ter wereld.

Daarbij moet gezegd worden dat Stella zelf geen zeggenschap heeft in deze kwestie, aangezien McLaren een klantenteam is. Alleen Mercedes, Red Bull Powertrains, Honda, Audi en Ferrari kunnen stemmen over een mogelijke wijziging van de regels. Vier van de vijf motorleveranciers zouden het eens moeten zijn met een voorstel.

Na de meeting in Bahrein leek er nog niet genoeg draagvlak te zijn, maar daar kwam in Jeddah verandering in. Red Bull, Audi en Ferrari lijken de deur niet dicht te gooien, in tegenstelling tot Mercedes. Het is nog onduidelijk waar Honda staat in deze kwestie. Naast dat Mercedes de zaakjes op orde lijkt te hebben met de motor, zit de frustratie van Wolff vooral in het feit dat iedereen het in Bahrein nog eens leek te zijn. 

Feit blijft natuurlijk ook dat de motorleveranciers nog circa 10 maanden hebben om de power unit te verbeteren. In die tijd zou er nog veel kunnen veranderen. Zo gaf Max Verstappen in 2023 aan dat het erop lijkt dat men in 2026 op het rechte stuk van Monza terug zou moeten schakelen, terwijl Red Bull het op dit moment louter nog over liften heeft. Overduidelijk twee zaken die niet bij de Formule 1 passen, maar het laat wel zien dat er vooruitgang is geboekt in de ontwikkeling van de motor. De vraag is echter of de volgende stap, niet langer liften, ook kan worden gezet.

Het is juist om erover te praten als je vraagtekens hebt bij de motor, maar het blijft opvallend dat iedereen het eens leek te zijn na de meeting in Bahrein. Gezien de conclusie van die meeting zou je niet verwachten dat men op zo'n korte termijn alsnog weer gaat spreken over een mogelijke verandering. Dat gebeurt echter wel. De kans is groot dat we de komende weken en maanden nog veelvuldig quotes voorbij zullen horen komen over de power unit van 2026. Het zal daarbij interessant worden om te zien hoe dit politieke-spel zich zal ontvouwen.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en doe automatisch mee – verder hoef je niets te doen!

Win een Verstappen cap!

Praat mee!

x
Verstappen en Red Bull aangepakt "Onprofessioneel en respectloos"