Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
esp Uitslag Race
Start GP Monaco
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Waarom Mercedes Verstappen moet vrezen, zeker op de zondag

Mercedes topte beide vrije trainingen op de vrijdag in Portugal. Toch is dat voor Mercedes nog geen reden om de vlag uit te hangen, en daarin kunnen ze weleens gelijk hebben. Max Verstappen ligt op de loer, is het niet op de zaterdag, dan wel op de zondag.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Honda F1

De top drie bestond in zowel de eerste als de tweede vrije training uit Lewis Hamilton, Max Verstappen en Valtteri Bottas. Verstappen werd beide keren tweede, de Mercedes wisselden stuivertje. Dat toont aan dat hoewel Verstappen niet per se de sterkste was, hij mogelijk wel de meest stabiele coureur was op het circuit.

Sowieso waren de Red Bull-coureurs redelijk tevreden, waarbij ze wel allebei een kanttekening plaatsten bij het optreden op de vrijdag. Los van de klaagzangen over het nog altijd gladde asfalt, constateerden ze allebei dat men op de zachte banden nog niet heel lekker uit de verf kwamen. Perez opperde dat ze op softs nauwelijks harder gingen dan op de medium banden, terwijl Verstappen nog zocht naar de juiste balans op de rode banden.

"Dat moet voor de kwalificatie opgelost zijn en dan kunnen we hopelijk meedoen om de strijd om de poleposition", zo opperde Perez. Een nobel streven, maar in een kwalificatie mag je nooit buiten Mercedes rekenen. Niet voor niets waren de Mercedessen op de zachte banden het snelst, waarbij deze keer ook Bottas zich weer van voren liet zien. Tot zover echter de shortruns.

Long run pace indrukwekkend

De longruns lieten namelijk een heel ander beeld zien. Gedurende het tweede deel van de tweede vrije training gingen zowel Verstappen als Hamilton als Bottas naar buiten voor een wat langere run op medium banden. De gemiddelde rondetijden (uitschieters naar boven door verkeer niet meegeteld) geven een goed beeld van de long run pace.

Gasly is dan verrassend de snelste, maar reed slechts vier ronden met een gemiddelde van 1.22,9. Bottas volgt op de tweede plaats met 1,23.0, gemeten over zeven ronden. Verstappen echter reed een run van twaalf ronden met een gemiddelde (1.23,1) dat vergelijkbaar is met die van Bottas. waarbij hij een indrukkwekkende constantheid liet zien met rondjes 23,1. Het toont aan dat hij niet alleen snel is, maar ook het stukje bandenmanagement goed onder controle lijkt te hebben.

Hamilton geeft in dat statistiekje amper thuis met een gemiddelde rondetijd van 1.23,8 gemeten over tien ronden. Mercedes zei daarover echter wel dat hij net als Bottas met wat schade reed, waardoor hij aan rondetijd in moest leveren. Overigens reed Verstappen zijn run eerder dan de Mercedes-coureurs, dus toen de baan nog net iets minder grip bood.

Klein probleem voor Verstappen

"Deze band is niet goed", brulde Lewis Hamilton dan ook over de boordradio en de wereldkampioen rekende in zijn terugblik op de vrije trainingen dan ook niet buiten Max Verstappen: "Ik weet niet hoe de ronde van Verstappen ging, maar die van mij was niet foutloos. Wij kunnen nog tijd winnen, maar zij ongetwijfeld ook."

Overigens bleek de Red Bull-bolide niet geheel bulletproof. Een brake-by-wire-probleem hield Verstappen enige tijd aan de kant in de tweede vrije training en zoals Red Bull zelf zo vaak benadrukt, is men voor succes ook afhankelijk van een goede betrouwbaarheid. Daarover gesproken: Honda rapporteerde de meest vlekkeloze vrijdag van het seizoen. Een opsteker.

Dit alles maakt dat we ongetwijfeld weer een zeer spannende kwalificatie gaan krijgen. Mercedes lijkt momenteel de overhand te hebben in kwalificatietrim, maar het team doet er goed aan zeer op zijn hoede te zijn voor Red Bull en Max Verstappen op zondag. Grote winst ten opzichte van vorig jaar zit hem in de balans van de auto. Was de auto toen nog gevoelig voor wind, nu juist lijkt de Red Bull juist het meest stabiel op het nog altijd gladde asfalt te staan.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Portugal 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Portugal, direct vanaf Portimao.

11 reacties

    x
    Breaking Waarom Verstappen niet meteen na Hamilton een 2e pitstop maakte