Is de angst van Toto Wolff voor Max Verstappen terecht? RacingNews365 analyseerde de diverse scenario’s voor de Duitse Grand Prix. Jubileumrace van Mercedes Kosten nog moeite werden gespaard in aanloop naar de 200e Grand Prix van Mercedes in de Formule 1. Mooier dan deze mijlpaal vieren op het 'eigen' Hockenheim, kan eigenlijk niet. De zilveren renstal domineert het seizoen, reisde vol vertrouwen af en pakte groots uit. Een tijdelijke livery voor de auto, een speciale helm voor Lewis Hamilton, speciale teamkleding in jaren '30-stijl voor de crew, et cetera. Alles ziet er pico bello uit bij Mercedes en teambaas Wolff liet voorafgaand aan het weekend al weten dolgraag deze race af te willen sluiten met een (dubbel)zege voor de ogen van alle belangrijke pionnen van Mercedes, haar werknemers en sponsoren. De snelle Max Verstappen kan op zondag roet in het eten gooien van het plannetje van Wolff. Racepace Red Bull Mercedes is en blijft de grote favoriet met Lewis Hamilton voor de zege. Wolff kruipt graag in de rol van underdog, maar het gat van bijna vier tienden tijdens de kwalificatie ten opzichte van Verstappen was geruststellend. Toch vreest de Oostenrijk de Red Bull-coureur tijdens de race. Zo liet hij aan RacingNews365 weten: "Onze bedreiging heet Max Verstappen. Hij presteert zeer goed op dit ruwe asfalt en uitstekend onder lastige condities." 'Bandenfluisteraar Max' is de bijnaam die de Limburgse coureur in de afgelopen jaren kreeg. Daar waar anderen hun banden over de klif jaagden, wist Verstappen zijn banden langer goed te houden dan de concurrentie. Recent nog, bij de GP van Oostenrijk, vormde dat de basis voor zijn zegetocht. Bijkomend voordeel voor Verstappen is dat het verschil in motorvermogen tijdens de race kleiner is dan tijdens de kwalificatie, wat in het voordeel van de Red Bull-Honda is. “Ik verwacht dat Max een zeer goede race pace heeft en erg goed omgaat met zijn banden. De Red Bulls zijn zeker een bedreiging voor ons tijdens de race”, erkende Wolff.
Strategie en weer De beide Red Bulls starten op de zachte band, de Mercedessen op de medium-band. In de eerste ronden moet dit Verstappen en Gasly een voordeel geven ten opzichte van Hamilton en Bottas. Mocht Verstappen de leiding pakken, dan verstoort dit het gehele tactische plan van Mercedes. De renstal is ijzersterk als het van kop af haar races kan rijden, maar kampt met diverse problemen als het in de achtervolging moet. Een van die problemen vormt de koeling. Ondanks dat de temperaturen zondag een graad of 25 bedragen, hebben de Mercedessen het extra lastig als ze in de vuile lucht rijden van hun voorganger. Hamilton zal, mocht het nodig zijn, zijn leidende positie dan ook fel verdedigen in de eerste ronden. De beloofde regen bleef zaterdag vrijwel uit in Hockenheim, maar ook voor de zondagmiddag wordt er regen voorspeld. De kans op een regen- of onweersbui tijdens de race bedraagt vijftig tot zestig procent. Mocht de regen er daadwerkelijk komen dan kan de teamtactiek direct de prullenbak in, maar de renstal beschikt met Hamilton wel over de coureur die al jarenlang ongeslagen is in de regen. De Brit kreeg daarin de laatste jaren geregeld concurrentie van Verstappen, die eveneens te boek staat als een erkend regenrijder. Al met al lijken de zorgen van Mercedes-teambaas Wolff op voorhand gegrond te zijn. Tegen de klok van kwart voor vijf weten we of Verstappen de nachtmerrie van de Duitse renstal is geworden, of dat er voor de tiende maal dit seizoen geen maat op Mercedes stond.
Meest gelezen